בדיקת "כלכליסט": סולוטו חושפת גרסה חדשה - ורוצה לטפל במחשב של סבתא
חברת הסטארט-אפ המתוקשרת מרחיבה את יכולות התוכנה שלה, שתאפשר כעת לפתור בעיות טכניות מרחוק. אחרי כל ההבטחות, כעת נראה שבסולוטו מתחילים לממש את הפוטנציאל הגדול
לפני כחצי שנה, כשסקרנו את הגרסה החדשה של סולוטו הישראלית, סיכמנו כי התוכנה עדיין לא מימשה את הפונטציאל הגלום בה, והוספנו שעל החברה לפעול במהירות גדולה יותר ולהציג עדכונים משמעותיים יותר. כעת, עם השקת גרסה חדשה (בבטא סגורה), אנו יכולים לבשר בשמחה: התוכנה הישראלית מתחילה סוף סוף לממש את ההבטחה הגדולה של מייסדיה, ולהצדיק את הבאזז הרב שעטף אותה מאז חשיפתה.
סולוטו, שייסדו תומר דביר וישי גרין, זכתה בתחרות TechCrunch Disrupt הראשונה, שנערכה במאי 2010. היא מפתחת תוכנה בעלת שם זהה, שנועדה לפתור את התסכולים הרבים שחווה המשתמש הממוצע בעבודה השוטפת מול המחשב. הגרסה הראשונה, שהושקה בתחרות, כללה יכולת מרכזית אחת בלבד: סריקה של התוכנות שעולות עם הפעלת המחשב (סריקת בוט), תוך התבססות על מיקור-המון למתן המלצות והסברים. זה, יחד עם השתתפותו של גרין בסדרה "מחוברים", הספיקו כדי ליצור לא מעט עניין.
אבל שנה תמימה חלפה עד שהציגה החברה עדכון משמעותי, והוסיפה לתוכנה שתי יכולות חדשות: ניהול תוספים לדפדפן, והתמודדות עם קריסות תוכנה. העדכון שהושק היום הוא החשוב ביותר מאז נחשפה התוכנה, ומביא יכולות חדשות שמצדיקות את הגדרתה כתוכנה לפתרון תסכולים.
התוכנה זמינה כבר עכשיו להורדה מאתר סולוטו, אך רק לבעלי קוד מתאים. איך מוצאים את הקוד הזה? בחברה הישראלית אומרים שבעלי יכולות טכניות שיקדישו קצת זמן לחיפוש לא יתקשו למצוא את מבוקשם. באתר לייף-האקר החליטו להקל מעט על העבודה - ולחלק הזמנות לשירות.
תמיכה בשלט רחוק
התוכנה המותקנת על המחשב עצמו נותרה ללא שינוי משמעותי. עדיין אפשר להשתמש בה כדי לנקות את הבוט, לנהל תוספים בדפדפן ולהתמודד עם קריסות תוכנה. השדרוג המשמעותי הוא מעבר לממשק שליטה וניהול מקוון, המספק חוויה חדשה ומוסיף יכולות רבות. לצד כל היכולות הכלולות בתוכנה, בממשק המקוון ניתן לבצע כמה פעולות חשובות נוספות.
המשמעותית מביניהן היא היכולת לנהל מחשבים של משתמשים אחרים (בהסכמתם, כמובן), ולסייע להם בפתרון תקלות. מדובר ביכולת חשובה מבחינת כל אדם בעל כישורים טכניים מינימליים, שבאופן טבעי מגויס על ידי משפחתו ומכריו בתור התומך הטכני בכל מקרה של תקלה או בעיה. אמנם ימשיכו להציק לכם - אבל לפחות יהיה יותר קל לפתור את הבעיות.
עם הכניסה לממשק המקוון, ניתן לצרף מחשבים של בני משפחה או מכרים באמצעות לחיצה על כפתור Add Someone, והזנת כתובת האימייל שלהם בצירוף הודעה אישית. הם, בתורם, יקבלו אימייל עם לינק להורדה והוראות פשוטות וברורות להורדה והתקנת התוכנה. התומך יוכל לעקוב אחר שלבי התקדמותם, ולסייע אם צריך: האימייל נקרא, התוכנה הורדה, התוכנה הותקנה והריבוט בוצע.
לאחר מכן יופיע המחשב שבו הותקנה התוכנה בממשק המקוון של התומך, שיוכל לצפות בנתונים ולסייע בפעולות שונות, המחולקות לכמה תחומים. בחלק ה"תסכול" (Frustraion), אחד האזורים החשובים ביותר, יוכל התומך לצפות בקריסות או תקלות שונות בתוכנות, לאתר את הסיבות להן ולהציע פתרונות לנתמך.
המודל מבוסס על חוכמת ההמונים: משתמשים שכבר נתקלו בתקלה והתמודדו איתה יכולים להזין את הצעותיהם (אשר נבחנות על ידי אנשי סולוטו), וכך חבריהם לא צריכים לצאת למסע חיפושים בעקבות הפתרון המתאים. במקרה שמדובר בתקלה שעוד לא זוהתה על ידי משתמשים אחרים, לינק לחיפוש בגוגל מייצר אוטומטית שאילתה עם פרטי התקלה.
"למה יוטיוב לא עובד?"
באזור ה-Apps ניתן לצפות בתוכנות המותקנות על המחשב של הנתמך, לעדכן אותן או להתקין תוכנות חדשות. לא מדובר בכל התוכנות הקיימות, אלא במספר מוגבל של תוכנות הכרחיות כמו פלאש או סקייפ.
ההתקנה עצמה אינה דורשת ביצוע פעולה כלשהי מצד הנמתך: מרגע שהקליק התומך על כפתור ההתקנה, התוכנה המבוקשת תוריד ותתקין את עצמה על המחשב המדובר ללא צורך בביצוע פעולה נוספת. רק בסיום ההליך יצוץ על המחשב אייקון חייכני שיבשר על ביצוע הפעולה. אם המחשב הנתמך כבוי בעת שהתומך מורה על ביצוע הפעולה, זו תתבצע בפעם הבאה שהוא מתחבר לרשת. במהלך בדיקת התוכנה השתעשענו עם יכולת זו והיא עובדת בצורה חלקה, בדיוק כמו שמבטיחים בסולוטו.
איך זה עוזר לתומך לפתור תקלות? אם, למשל, אבא מתלונן שהוא לא מצליח לראות סרטונים ביוטיוב, ובבדיקה בחלק זה מגלה התומך שמשום מה לא מותקן על המחשב פלאש, ניתן לפתור את הבעיה בהקלקה אחת. ואם סבתא רוצה להתחיל להשתמש בסקייפ, ניתן לפתור חלק ניכר מהליך ההתקנה וההגדרה באמצעות יכולת זו.
התחום הבא, Background Apps, כולל את ניהול הבוט המוכר - הממשק מעט שונה, אבל היכולות דומות. ניתן לראות אילו תוכנות עולות עם הפעלת המחשב הנתמך, להסיר מהבוט את הלא-רצויות ולהשהות את הפעלתן של הלא-חיוניות, כאשר מידע שהזינו משתמשי סולוטו מסייע בקבלת ההחלטות. גם כאן, הנתמך לא צריך להתערב בתהליך: כפי שסולוטו מבטיחים, הצלחנו ללא קושי לשנות את הבוט במחשב הנתמך, ובהפעלה הבאה הוא פעל בהתאם לשינויים שביצענו.
תמיכה בעד חמישה מחשבים
אזור ה-Internet כולל את יכולת ניהול התוספים בדפדפן. כאן, בדומה לבוט, ניתן להסיר תוספים לא רצויים כמו סרגלי כלים מעיקים. מו כן ניתן לשנות את דפדפן ברירת המחדל, ולהתקין על המחשב כרום, פיירפוקס או אקספלורר. ניתן גם לשנות את עמוד הבית - אך מבלי לראות מה הוא העמוד הנוכחי של המשתמש, על מנת להגן על פרטיותו. זאת אפשרות שימושית אם, נגיד, הדודה מתלוננת שבכל פעם שהיא מפעילה את הדפדפן עולה לה אתר הימורים. ניתן גם לשנות את ברירת המחדל של מנוע החיפוש, אם בעלה מלין על זה שבינג החליף פתאום את גוגל.
תחום ה-Protection מאפשר לתומך לבצע פעולות אבטחה בסיסיות אך חיוניות במחשב הנתמך: להפעיל את הפיירוול של חלונות אם זה לא פעיל, להוריד ולהתקין אנטי-וירוס (AVG או Security Essentials של מיקרוסופט), ולהתקין עדכונים חשובים לווינדוס. התחום האחרון, Hardware, מציג נתונים שונים על המחשב, החל ממפרט טכני כמו סוג מעבד ונפח זיכרון, דרך המקום הפנוי בכונן הקשיח, ועד נתונים כמו טמפרטורות המעבד או מהירות המאוורר – כלי חשוב בניסיון לאבחן תקלות שונות מרחוק. תומכים מתקדמים יכולים גם לצפות בדרייברים שמותקנים על המחשב.
כל התחומים הללו מופיעים בעמוד נגלל ארוך, כאשר סרגל ניווט המופיע תמיד בראשו מאפשר קפיצה מהירה מאזור לאזור, בלי צורך לטעון עמוד נוסף. בראש העמוד מופיע לוח בקרה קטן המציג כמה נתונים חשובים (כמו רמת התסכול של המשתמש, על סמך מספר התקלות שחווה; או מספר היישומים שפועלים ברקע), ומתחתיו התראות רלוונטיות לגבי שינויים שניתן לבצע כדי לייעל את פעילות המחשב (ניקוי בוט, התקנת אנטי-וירוס וכו').
את כל הפעולות ניתן לבצע כמובן גם במחשב של התומך עצמו דרך ממשק הרשת, ובקרוב צפויה סולוטו להשיק אפליקציות מובייל אשר יאפשרו לבצע את אותן הפעולות דרכן. נכון לעכשיו ניתן לתמוך בעד חמישה מחשבים בחינם, כאשר בעתיד תתאפשר תמיכה במספר מחשבים גדול יותר תמורת תשלום – אפשרות שבחברה מייעדים בעיקר ללקוחות עסקיים.
כדי להגן על פרטיות המשתמשים, השימוש בסולוטו מספק גישה מוגבלת מאוד למחשב הנתמך, אשר מלכתחילה צריך לתת את אישורו לגישה ויכול להפסיקה בכל עת. ניכר שנעשה מאמץ רב על מנת למנוע הצגת מידע אישי: אי אפשר, למשל, לראות תיקיות או קבצים על המחשב הנתמך. עם זאת, כדי שהתוכנה תהיה שימושית באמת, אי-אפשר למנוע זאת לחלוטין - ולכן מוצגים, למשל, סרגלי כלים שהותקנו.
למקרים שדרושה בהם התערבות מקיפה יותר, ניתן להתקין באמצעות סולוטו את תוכנת השליטה מרחוק TeamViewer. בניגוד לתוכנות אחרות דוגמת LogMeIn, תוכנה זו לא מאפשרת להתחבר למחשב ללא אישור אקטיבי של המשתמש, דבר המונע ריגול לא רצוי.
השורה התחתונה
סולוטו שחררה עדכון משמעותי שמפנה את יכולותיה של התוכנה לכיוון חדש: במקום שהמשתמשים רק ינהלו דרכה את המחשבים שלהם, אנשים בעלי כישורים טכניים מוגבלים יחסית יוכלו להיעזר ב"מומחי מחשבים" ביתר קלות.
בעזרת הגרסה החדשה ניתן עתה לסקור ולזהות במהירות את הגורמים המכבידים על פעילות המחשב – תוכנה שקורסת בתדירות גבוהה, סרגל כלים מעיק, מספר רב של תוכנות בבוט, יישום הכרחי שחסר, בעיית חומרה ועוד – ובמקרים רבים ליישם פתרונות בלי התערבות הצד הנתמך, ואף מבלי שמחשבו יפעל באותו הרגע.
תכונות אלו יכולות לחסוך זמן רב, ביקורים מיותרים ואפילו הזמנת טכנאי, שכן הן מספקות תמונת מצב שפשוטה מבלי שצריך לנבור בקרבי המחשב בניסיון לאתר את מקור התקלה. קל גם לראות איך התוכנה הופכת לכלי רב ערך בידיהם של אנשי תמיכה טכנית ארגוניים שאחראים על מחשבים רבים, ומדובר בכלי בעל פוטנציאל עסקי חשוב.
אבל, כמובן, לא הכל יכול להיות מושלם: בבדיקה שערכנו התגלו כמה תקלות ובעיות (למשל, התרעות לא נכונות או כאלו שחזרו והופיעו גם כשהבעיה טופלה), אבל מדובר בעיקר בבעיות הנובעת מכך שהתניסנו בגרסת בטא מוקדמת יחסית – ולא בבעיה קריטית שלא ניתן לפתור בקלות. היכולות החשובות ביותר פעלו בצורה חלקה – וזה העיקר.
חיכינו זמן רב שסולוטו תממש את ההבטחה הגדולה שלה. עם הגרסה הזו, החברה סוף סוף מתחיל להוכיח שהיא לא רק מדברת, אלא גם עושה. אם היא תקצר במעט את טווח הזמנים בין הפצת הגרסאות, ותמשיך לספק בכל גרסה יכולות חדשות ומלהיבות כמו בגרסה האחרונה, אנחנו צופים לה רק הצלחה.