אל תגעו לי במנוע
פיצ'ר חדש בגוגל מאפשר למשתמשים להכניס טוקבקים לתוצאות החיפוש ולהשפיע על מיקומם. אבל האם מישהו צריך את זה בכלל?
09:5426.11.08
ביום חמישי גוגל הכריזה בגאווה על השקת Search Wiki - תוספת למנוע החיפוש שהופכת אותו לחברתי ואינטראקטיבי, על פי צו האופנה.
עצמו לא מצא. הוא גם יכול להוסיף הערות לתוצאות כדי לחלוק את דעתו עם גולשים אחרים.
בעזרת Search Wiki המשתמש יכול להוריד את דירוגן של תוצאות חיפוש מסוימות, להעלות אחרות, להסיר לגמרי את הגרועות ולהוסיף כאלה שהמנוע
"השינויים שתעשו משפיעים אך ורק על החיפושים שלכם, אבל ניתן גם לראות איך הקהילה ערכה באופן קולקטיבי את תוצאות החיפוש", סיפר מנהל המוצר, סדריק דופונט, בבלוג הרשמי של גוגל. הוא נשמע נלהב: גוגל אמנם אוהבת להשיק אתרים ושירותים שונים, אבל רק לעתים נדירות היא מעזה להתעסק עם מנוע החיפוש שלה - ליבת הפעילות ומכונת הכסף העיקרית של החברה.
תגובת הגולשים היתה אלימה. מגזין PC World הכריז שגוגל "נפלה על הפנים" עם החידוש הלא־מלהיב. מייקל ארינגטון, עורך הבלוג טק-קראנץ', התלונן שרשימות התגובות התמלאו בקישורים לאתרי פורנו תוך דקות.
לחלק מהמבקרים החידוש המפוקפק הזכיר תקריות אחרות של התלהבות־יתר מצד גוגל, כמו לייבלי, כלי העולמות הווירטואליים שנסגר לאחרונה לאחר ארבעה חודשים של פעילות מקרטעת. האינטרנט הפנתה לגוגל שתי שאלות: מי צריך את זה, ולמה לעזאזל אי אפשר לכבות את זה (יש לציין שמדובר בשירות נסיוני, שעוד לא מוצג אצל כל הגולשים, וייתכן בהחלט שבגרסה הסופית המשתמשים יוכלו לבחור אם לוותר על התענוג).
ואכן, לא ברור למה גוגל החליטה לקחת את מנוע החיפוש המנצח שלה ולחלל אותו. עם כל הכבוד להתאמה אישית, קהילה ושאר מונחי באז, גולש שמשתמש במנוע מעוניין בדבר אחד: שהרובוט הכל־יודע של גוגל יגיד לו איזה אתר הוא מחפש. האפשרות לשחק עם הרשימה, כך שכל אחד יראה על מחשבו תוצאות חיפוש שונות מעט בפעם הבאה, היא במקרה הטוב מיותרת - ממש כמו הטוקבקים הלא מעניינים שילכלכו כעת את דף התוצאות. במקרה הרע, ההתאמה האישית הזו מערערת את האמונה הדתית כמעט שאנחנו אוהבים לרחוש למנוע החיפוש, ומזכירה שזו רק תוכנה ושהאתרים שצצים בתוצאות הראשונות הם לא בהכרח האתרים הכי חשובים ברשת.
ומה אם גוגל מעוניינת לאגור את הדעות הקולקטיביות של ה"קהילה" ולהשתמש בהן כדי לשפר את הדירוג של מנוע החיפוש? זה נשמע כמו רעיון מצוין - עד שנזכרים במציאות העגומה, שבה גוגל מנהלת גם כך מאבק בלתי פוסק בספאמרים ומנהלי אתרים מפוקפקים. אלה נוקטים באינספור טריקים כדי להקפיץ את אתרם למקום טוב יותר בתוצאות החיפוש ולמשוך אליו יותר גולשים. בכל פעם שגוגל חושפת את הטריקים ומעדכנת את האלגוריתם כדי להתגבר עליהם, הם מוצאים טריקים אחרים. אין סיבה שטפילי הרשת הללו לא ינצלו את Search Wiki באופן מאסיבי כדי לנסות לשכנע את גוגל שהאתר שממנו הם מרוויחים את כספם הוא האתר המצוין ביותר ברשת.