טכנולוגי על הבוקר: הרשת והאימה
צעיר תיעד את התאבדותו ברשת לקול צהלות הגולשים, מנוע החיפוש של גוגל עובר שדרוג בעייתי, משפט "התאבדות מייספייס" על סף סיום דרמטי, באלמר ייאלץ להעיד על חלקו בפרשת "ויסטה קייפבל", וגוגל מראה סימנים שהיא רצינית בקשר לכרום
"טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית).
מתרגל לחסל בלחיצת כפתור / חיית אדם / גלדיאטור
מספר לא ידוע של בני אדם, אם זה הביטוי הנכון, צפו בצעיר מתאבד ביום רביעי. אייברהם בריגס, סטודנט בן 19 מפלורידה, השתמש דרך קבע בסמים נגד דיכאון, ובמקביל שידר את חייו במצלמת רשת. הוא החליט לשים קץ לחייו, פרסם הודעה עם קישור למצלמת הרשת שלו, ונטל מנת יתר של תרופות.
זה נמשך די הרבה זמן: כ-12 שעות. הם צפו בבריגס מתפתל, ואחרי זה מפסיק להתפתל. התגובות היו חיוביות: הצופים בזירה אהבו את המראה ושלחו הודעות עידוד. לאחר זמן רב, רב מדי, הבחין משגיח (moderator) במתרחש, והזעיק את המשטרה. כשהשוטרים פרצו לזירה, לעין המצלמות, המשיכו תגובות ה-LOL להופיע על המסך. אחר כך השידור הפסיק.
תגובת ספק הווידאו, Justin.tv, היתה עלובה במיוחד: "אנו מצרים על מה שאירע ומכבדים את פרטיותו של המשדר ומשפחתו בעת האירוע. לחברתנו יש מדיניות השוללת הפצתו של תוכן מטריד, והקהילה שלנו מנטרת את האתר בהתאם. התוכן הזה סומן על ידי קהילתנו, נבדק, והוסר בהתאם לתנאי השימוש שלנו". אה, התוכן. אנחנו לא מדברים על בן 19 שזועק לעזרה, או על בהמות שמלגלגות עליו ברגעיו האחרונים. אנחנו מדברים על תוכן. כך קל יותר.
החיפוש פוגש את הרשת החברתית
גוגל הכריזה בסוף השבוע על שדרוג למערכת החיפוש שלה (שדרוג שטרם הופיע בגרסה העברית של גוגל, אלא רק באנגלית): המשתמש יוכל לדרג את תוכן החיפוש ולהעיר עליו הערות. מצאת שתוצאה מסוימת מועילה לך, אבל היא מדורגת נמוך מדי בדף התוצאות? העלה אותה כלפי מעלה. תוצאה ספציפית כלל לא צריכה להיות שם? מחק אותה.
כל הבלגאן נקרא ויקיסרץ', והוא בעייתי ממגוון כיוונים. גוגל צועדת לעבר חיפוש מותאם-משתמש: אתה תראה רק את מה שתרצה לראות. השלב הבא, שסביר להניח שהוא כבר מובנה לתוך המערכת, הוא שהאלגוריתם ילמד אותך וינחש אותך. אחרי שניים-שלושה נסיונות חיפוש בתחום מסוים, הוא כבר "יידע" אילו תוצאות אתה לא מעוניין לראות. צר עולמך כבר חיפוש.
שנית, אף שהשינויים בדירוג התוצאות הם אישיים לחלוטין, ולא ישפיעו על משתמשים אחרים (אם כי האפשרות המבעיתה של "אלה תוצאות החיפוש של החבר שלך" היא כבר צללית על האופק – חברתיות או לא?), ההערות של אנשים דווקא נחלקות עם כל העולם – ולבעל האתר אין באמת אפשרות להסיר אותן. הפוטנציאל לשימוש לרעה – ובהתאם לרוח הרעה של היום, קריאות לבלוגר לא מיוצב רגשית לפטור את העולם מנוכחותו היא האפשרות הראשונה שעלתה לדעתי – הוא עצום. או, במילותיו של מייקל ארינגטון: גוגל, החיפוש לא היה מקולקל. למה תיקנתם אותו?
סיום מהיר למשפט "התאבדות מייספייס"
ואם כבר שימוש לרעה ברשת – משפט "התאבדות מייספייס" עשוי להגיע מחר (ב') לסיומו, פחות משבוע לאחר שנפתח. ההגנה ביקשה ביום שישי מהשופט ג'ורג' וו להודיע למושבעים שהמשפט נפסל, מסיבה של no case to answer, והשופט הודיע כי הוא שוקל בחיוב את הבקשה ויתן את החלטתו מחר.
תקציר מהיר: לורי דרו, בגירה בת 49 מעיירה במיזורי, מואשמת כי יחד עם אחרים, ביניהם קטינים ועובדת שלה, קשרה קשר לפגוע בילדה בת 14, מייגן מאייר. לצורך העניין, פתחו דרו ושאר הקושרים חשבון מייספייס, בדו דמות של נער – "ג'וש" - גרמו למאייר להאמין שהוא מאוהב בה – ואז, אחרי חודשיים של משחק, "ג'וש" הפך את עורו והחל לתקוף את מאייר, כשההערה האחרונה שלו כלפיה היא "רצוי שתפטרי את העולם מנוכחותך". וזה בדיוק מה שהיא עשתה, דקות ספורות אחר כך. הממשלה גררה את דרו לבית משפט באשמת חדירה למחשב ללא סמכות – היינו, עבירה על חוקי השימוש של מייספייס ויצירת משתמש מזויף.
אלא שלא דרו כתבה את ההערה האחרונה, הקטלנית, ההיא, אלא אשלי גרילס, מועסקת לשעבר של דרו שהיתה שותפה למזימה ושקיבלה חסינות עבור עדותה. בעדותה ביום שישי, היא אמרה שהיא, לא דרו, זו שפתחה את חשבון המייספייס – וההגנה טוענת, ונראה שהצדק לצידה, שאם דרו לא פתחה את החשבון, ולא קראה את תנאי השימוש, אי אפשר להאשים אותה בעבירה על תנאי השימוש.
באלמר ייגרר לבית המשפט
בידיעות קודרות פחות, פסק בית משפט בארה"ב כי מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, ייאלץ להעיד על חלקו בפרשת "ויסטה קייפבל". הסיפור, בקצרה, הוא כדלהלן: לפני יציאתה של מערכת ההפעלה חלונות ויסטה, הודיעה מיקרוסופט על דרישות מערכת גבוהות, במיוחד בתחום הגראפיקה, שרק מחשבים שיעמדו בהן יזכו בתואר "מותאמי ויסטה".
אלא שכפי שעולה מתביעה ייצוגית שהוגשה נגד מיקרוסופט, ושהצליחה לחשוף שורה של מסמכים מרתקים, מיקרוסופט נכנעה ללחץ של אינטל – שלהערכת מומחי מיקרוסופט היתה צפויה להפסיד מאות מיליונים עד מיליארדים כתוצאה מפסילת קו שבבים שלה – והורידה משמעותית את הרף לקבלת תג "מותאם ויסטה". התוצאה היתה מחשבים שיכלו להפעיל ויסטה – בקושי רב מאד, ותוך תקלות.
בכיר במיקרוסופט, ג'ים אלצ'ין, כתב בשעתו במייל פנימי שההחלטה "תוביל להונאת המשתמשים". זה בדיוק מה שטוענים התובעים, והם דרשו את עדותו של באלמר. מיקרוסופט התנגדה, בשתי טענות: שההחלטה התקבלה בדרג נמוך מזה של באלמר, ולכן אין צורך בעדותו; ושהוא נורא עסוק. השופטת מארשה פכמן לא התרשמה, והורתה לבאלמר להתייצב לעדות בתוך חודש.
ואולי כרום הוא לא רק צעצוע
לפני כשלושה חודשים, השיקה גוגל דפדפן משלה, דבר שבמשך שנים אמרה שלא תעשה. ה"וואו" למראה כרום, הדפדפן החדש, התהפך ל"פחחח" במהירות שיא, וכחודשיים לאחר השקתו, הדפדפן האומלל לא הצליח לקושש לעצמו אפילו אחוז אחד של משתמשים.
נראה היה שמנת חלקו של כרום תהיה כזו של חלק ניכר מפיתוחי גוגל: הם מופיעים, נוצצים, מעוררים עניין לרגע, ואז גוגל זונחת אותם ועוברת לשחק בצעצוע אחר. זו, למשל, היתה מנת חלקו של העולם הווירטואלי של גוגל, לייבלי.
אבל נראה שעל כרום גוגל דווקא מתעקשת. הוא ברירת המחדל לדפדפן בטלפון שלה, הג'י1, ובסוף השבוע אמר בכיר בגוגל שהדפדפן יצא משלב הבטא כבר בינואר הקרוב. כמו כן אמר הבכיר – הסמנכ"ל סונדאי פיצ'אר - כי גוגל שוקלת עסקאות הפצה עם יצרני מחשבים, שבמסגרתן יגיע הדפדפן עם חבילות התוכנה של מחשבים חדשים, כדפדפן ברירת המחדל. אם זה מה שיקרה, יש להניח שנתח השוק של כרום יגדל משמעותית – במיוחד לאור העובדה שגוגל עובדת במהירות גם על גרסאות מקינטוש ולינוקס שלו.
קצרצרים
והנה עוד סימן לשקיעתם של עולמות וירטואליים: סוכנות הידיעות רויטרס כבר לא מחזיקה כתב קבוע בסקנד לייף. המדור שולח תנחומים לקולגה האומלל, "אריק רויטרס", שזה היה תחום-הכיסוי שלו.
קצת שמחה לאיד: פיראט – לא מהזן הסומלי, אלא גנב תוכן מוגן – כתב אפליקציה לאייפון שמטרתה לאפשר פיראטיות אפליקציות אחרות. ואז מישהו גנב לו את האפליקציה והתחיל להפיץ אותה בלי רשותו. הפיראט – Saladfork כינויו – בכה בדמעות שליש, או שמא דמעות תנין, על כך שהתוכן שלו, אותו גידל ועידר וגינן ואהב, כבשת הרש שלו, נגזלה כך סתם. את האירוניה, כנראה, הוא לא קלט.
זוכרים את הפרסומת השחצנית ההיא של אפל, זו שיורדת על תקצוב הפרסום של ויסטה, ותוהה מדוע הוא לא מושקע בשדרוגים? אז מסתבר שגם אפל לא טומנת את ידה בצלחת. תקציב הפרסום שלה עומד על 486 מיליוני דולרים - יותר מ-300 המיליונים שהושקעו בפרסום ויסטה. זה עדיין קטן יותר מתקציב הפרסום הכולל של מיקרוסופט, אבל מי שגר בבית זכוכית, מוטב שלא ישליך אבנים.
ממשלת בריטניה ממשיכה בספורט הלאומי שלה, שבו אין לה מתחרים: אובדן מידע. בסוף השבוע טענה האופוזציה, והביאה הוכחות, שהממשלה מאבדת כ-53 מחשבים בשנה, היינו קצת יותר ממחשב בשבוע בממוצע (!), כמו גם 36 מכשירי בלאקברי, 30 טלפונים סלולריים "רגילים", וארבע זכרונות ניידים. בשבוע שעבר התנצל ראש הממשלה, גורדון בראון, על אובדן פרטיהם של כ-2.5 מיליוני תושבים.
זוכרים את כריס אנדרסון, שהגה את רעיון "הזנב הארוך", על פיו גם מוצרים לא פופולריים הופכים לרווחיים עם הזמן, ושהזנב מוכר, בסופו של דבר, יותר מ"הראש" הפופולרי? ההנחה הזו תמיד נשמעה בעייתית, ובמיוחד בזמן האחרון. השבוע הרים אנדרסון ידיים, וכתב ש"קשה להרוויח מהזנב. הרווחים נמצאים, באופן לא פרופורציונלי, בראש. יתכן שזה לעולם לא ישתנה". עכשיו נשאר לראות מה יקרה לתיאוריית "כלכלת החינם" של אנדרסון.
- "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן
(ובחרו בתיבה הרביעית).
- לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.