מקום 3
"ב־2011 זיהיתי אתגר, ב־2016 מצאתי פתרון. והיום אנחנו הגדולים בעולם"
תום ליבנה היה עורך דין שנאבק בתמלולים מרושלים. היום ורביט שלו שולטת בתחום התמלול האוטומטי, הפכה לאחת מספקיות הכתוביות הגדולות בעולם, ויכולה אפילו להצביע על סתירות בטקסט
Verbit
תחום: תמלול אוטומטי
הקמה: 2017
מייסדים: תום ליבנה, אריק שלף וקובי בן צבי (שני האחרונים אינם פעילים)
עובדים: 145 ו־30 אלף פרילנסרים
גיוסים: 122 מיליון דולר מ־Vertex, Oryzn HV Ventures, Stripes Group, Viola Ventures, כלל־טק ו־Sapphire Ventures
ורביט היא דוגמה מרתקת לחברת הייטק שאיתרה חוסר בתחום מסוים, פיתחה טכנולוגיה מתקדמת שתענה עליו, והפכה למותג הדומיננטי ביותר (שלא לומר היחיד מסוגו) בקטגוריה. במקרה של ורביט, מדובר בטכנולוגיה לתמלול אוטומטי של טקסט, עם התמקדות בשלושה תחומים בשלב זה: משפט, מדיה וחינוך. במקביל, החברה נעזרת בכ־30 אלף מתמללים אנושיים שמגיעים מיותר מ־120 מדינות, עובדים במתכונת של פרילנס, ופועלים לשיפור רמת הדיוק של התרגום האוטומטי — שעדיין מתקשה להתגבר על פרמטרים כגון מבטא, קצב דיבור, ז’רגון מקצועי משתנה או רעשי רקע.
הרעיון לטכנולוגיית תמלול הגיע למייסד תום לבנה כשעבד כעורך דין: “היינו מחליפים ספקים בכל כמה חודשים, ויצא לא פעם שישבתי לתקן תמלולים בעצמי. שאלתי את עצמי איך יכול להיות שבעידן הדיגיטלי הדבר הזה כולו ידני. בתור יזם אתה מחפש מקום שבו יש בעיה ופוטנציאל. אחרי שהתחלתי לחקור את השוק הבנתי שהוא ענק, ושהתמלול המשפטי הוא רק אחד מני רבים. יש הזדמנות אדירה לשיבוש טכנולוגי, ואין אף חברה שמובילה את השוק. החזון היה לבנות משהו ענק. היום, ארבע שנים אחרי כן, אנחנו הפלטפורמה הגדולה בעולם לטכנולוגיית תמלול”.
הקמת חברה בלי רקע טכנולוגי, מאיפה הביטחון שאפשר לפתח מוצר כזה?
“נתקלתי בבעיה ב־2011, וכבר אז ניסיתי להשתמש בטכנולוגיות זיהוי דיבור שהיו זמינות, והבנתי שהן עדיין לא טובות דיין. המשכתי לעקוב אחרי התחום, וב־2016, עם המעבר לענן והטירוף של למידת מכונה, כבר אפשר היה להעלות קובץ אודיו לתמלול אוטומטי בקלות יחסית. בסוף 2016 ראיתי שיפור מהותי מאוד בתחום, וחשבתי שזה טיימינג טוב לפתח מוצר, ושיש כבר הטכנולוגיה שתתמוך בו. במקביל נרשמה התפתחות בתחום המרקט פלייס, עם כמו חברות כמו אובר, מה שאיפשר לי לשלב העסקת מתמללים בכל העולם”.
היום כבר לא חסרות תוכנות תמלול בשוק; למעשה, גם גוגל ומיקרוסופט מציעות יכולות כאלה שמוטמעות במוצר שלהן. אבל כמו שניכר מהמקרה של גוגל טרנסלייט, תוכנה שנועדה לספק מענה רחב ככל האפשר לטווח עצום של משתמשים מתקשה כשמדובר בצורך מקצועי. בוורביט הבינו שיש כמה תחומים שבהם יש צורך גדול בתמלול שיחות, ושהפעולה הזו עדיין מבוצעת על ידי מתמללים אנושיים יקרים ואיטיים. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על בינה מלאכותית שמאומנת היטב בתחומים ספציפיים על מנת לזהות מושגים והקשרים.
כבר היום, ורביט שולטת בתחום שלה ללא עוררין. מתחרותיה הגדולות אינן טכנולוגיות במהותן, והפתרונות שלהן אינם משתווים ליכולות של הבינה המלאכותית — שעדיין הולכות ומשתפרות.
אתם נמצאים במצב ייחודי של חברה שפועלת בתחום שבו אין תחרות לטכנולוגיה שלה.
“יש המון תחרות, מעל 5,000 חברות תמלול, אבל מי שמוביל את החברות האלה הם אנשים שעבדו 20 שנה לבנות בסיס לקוחות, ואין להם שאיפה של צמיחה או גיוס משקיעי הון סיכון. הם עדיין עושים הכל בצורה ידנית, אז חלק מהאסטרטגיה של ורביט היא לתת להם אפשרות של אקזיט. קנינו כבר כמה חברות כאלה”.
אצל הרבה חברות טכנולוגיה התחרות היא גם חלק ממה שמניע את החברה — המתחרה שלך מוציאה מוצר חדש וזה מכריח אותך לענות. לכם אין את זה.
“יש לנו שאיפות להתרחב ולחדש. היום אנחנו פועלים בשלושה ורטיקלים ויש עוד עשר דוגמאות לוורטיקלים חדשים, שפות חדשות וגיאוגרפיות חדשות. אנחנו רוצים, למשל, להיכנס לתחומי הביטוח, הממשל והבריאות או לתחום הביטחון. כל דבר דורש התאמות של המוצר.
“בתחום המשפטי, למשל, יש לנו גדילה טבעית של בסיס הלקוחות בלי שנעשה פעולות שיווק, אז שואלים איך נמשיך לשמור את זה. הבנו שאנחנו מתמללים את כל החומרים ויכולים להציע לללקוחות יכולות נוספות: אם, למשל, אדם שהעיד לפני שבוע סתר את עצמו בעדות נוספת שנתן היום, אנחנו יודעים להצביע על זה ללקוחות שלנו”.
הקורונה כמובן העלתה את הביקוש למוצר. בתחום החינוך, למשל, המעבר ללימוד מרחוק באופן בלעדי הדגיש את הצורך בתמלול הרצאות. על מנת להרחיב את יכולותיה ואת קהל הלקוחות שלה בתחום המדיה, ורביט רכשה לאחרונה חברות תמלול “ידני” והעבירה את לקוחותיהן לפלטפורמה שלה, במהלך שהפך אותה לאחת מספקיות הכתוביות הגדולות בעולם. החברה בהחלט מתכננת להמשיך ולבצע רכישות, ואפילו מחזיקה צוות שלם שכל מטרתו לאתר רכישות ולהקל על ההטמעה שלהן בחברה.