מיקרוסופט נכנסה רשמית לקטגוריית ענקיות הסייבר עם הכנסות של 10 מיליארד דולר
ניתוח מכירותיה של החברה שפורסמו בשבוע שעבר מראים זינוק של 40% בהכנסות השנתיות של ענקית הטכנולוגיה מסייבר ב-2020 לעומת שנה קודמת ומייצגים כ-7% מכלל הכנסותיה
מיקרוסופט היא ענקית בחלק ניכר מהתחומים החשובים בטכנולוגיה, מחשוב ענן, מערכות הפעלה, בינה מלאכותית ופיתוח תוכנה וחומרה. אבל כעת היא יכולה להתהדר בתואר נוסף, "ענקית סייבר", כך על פי דוחותיה שפורסמו בשבוע שעבר.
החברה אמנם לא ציינה זאת במפורש בעת פרסום הדוח הרבעוני אך ניתוח של מכירותיה שפרסמה בהמשך מראה זינוק של 40% בהכנסות השנתיות שלה מסייבר ב-2020 לעומת שנה קודמת. בסך הכל מדובר בהכנסות של 10 מיליארד דולר ושמייצגות כ-7% מסך כל הכנסותיה.
קראו עוד בכלכליסט:
- מיקרוסופט היכתה את התחזיות - בהובלת חטיבות הענן והגיימינג
- מיקרוסופט תשקיע בסטארט-אפ הרכב האוטונומי של ג'נרל מוטורס
- אאוטלוק אחד לכולם: מיקרוסופט מתכננת לאחד את כל שירותי המייל שלה
עם זאת, אלו נתונים שמאוד רחוקים מאלה של פעילויות הליבה שלה. כך למשל החברה הכניסה כ-55 מיליארד דולר ב-2020 ממחשוב ענן וכמעט 60 מיליארד דולר מעסקי המחשבים האישיים (ווינדוס וכו'). כמו כן היא מגדירה כסייבר כל מיני סוגים של מוצרים שלפעמים יש להם רק קשר עקיף לתחום. בין המוצרים ניתן למשל למצוא את Azure Active Directory, Intune, אופיס 365 או את Azure Monitoring. אך כאן מדובר במוצרים שהקשר בינם לבין סייבר קלוש למדי גם אם קיים באופן עקיף.
Azure. שירות הענן של מיקרוסופט
כך למשל שירות Intune מוגדר למעשה כמערכת ניהול מכשירי מובייל (MDM) שבין היתר יכולה גם לשמש לניטור וטיפול בנקודות קצה במקרה של אירוע סייבר. שירות Monitoring לעומת זאת מוגדר כאפליקציית ניטור, מדובר במערכת שליטה ובקרה שמספקת מעקב אחרי ביצועי מערכות המופעלות בענן של מיקרוסופט על ידי לקוחותיה. על אופיס 365 אין בכלל מה להתייחס כמוצר סייבר - לפחות לא עד שאפליקציות וורד או אקסל ידעו לחסום קבצים זדוניים בעצמן.
אין מדובר בפרקטיקה חדשה. מאז ומעולם מנסות חברות להדביק מילות באזז אופנתיות למוצרים שלהן, בעיקר אם הדימוי הציבורי הוא של גוף אפרורי ומיושן. מיקרוסופט מנסה כנראה פשוט לשחק במגרש המשחקים של הילדים המגניבים. אבל הפעם, גם אם מתעלמים מהשירותים העקיפים שהיא תייגה כמוצרי סייבר, היא כן יכולה לומר שהיא מהגדולות בתחום. חברות הסייבר אינן ענקיות טכנולוגיה ורובן חיות בתחום מאוד ייחודי. מעט מאוד חברות גדולות משחקות בעולם הזה בהצלחה, סיסקו, IBM או Dell הן בין היחידות שיכולות להתהדר בפעילות סייבר משמעותית ורווחית.
סאטיה נאדלה מנכ"ל מיקרוסופט צילום: גטי
אמנם גם לגוגל, אמזון ופייסבוק למשל יש חטיבות סייבר, אך לרוב אלה משמשות לפעילות הפנימית שלהן. מנגד חברות סייבר ייעודיות לא באמת מצליחות להתחרות במספרים של מיקרוסופט. כך למשל חברות הסייבר "הטהורות" הגדולות ביותר בתחום הן: מקאפי (שנמכרה על ידי אינטל לקרן TPG ב-2016) שלה הכנסות שנתיות של 2.6 מיליארד דולר, פאלו אלטו נטוורקס של ניר צוק שלה הכנסות שנתיות של כ-2.3 מיליארד דולר, פורטינט עם הכנסות של כ-2.15 מיליארד דולר וצ'ק פוינט הישראלית שלה הכנסות של כ-2 מיליארד דולר. אין עוררין שמדובר בהיקפים הרבה יותר קטנים מאלה של מיקרוסופט. יכול להיות ש-IBM או סיסקו מכניסות יותר ממיקרוסופט בעולם הסייבר, אך קשה לדעת מכיוון שהמספרים האלה לא מדווחים בדוחות הרבעוניים שלהן - לפחות לא בצורה ברורה.
כעת לפחות מיקרוסופט באמת פועלת בתחום שלהן. היא רכשה לא מעט סטארט-אפים בתחום, מתוכם הרבה מאוד ישראלים כגון, אאורטו, סקיור איילנדס, אדאלום, הקסדייט או האחרונה ברשימה CyberX שנרכשה בשנה האחרונה. בסך הכל ורק בישראל מיקרוסופט השקיעה יותר ממיליארד דולר ב-10 השנים האחרונות ברכישת חברות סייבר. בעולם היא רכשה עוד חברות. אבל קשה לומר שהיא מכסה את כל מנעד הפעילויות בתחום. למשל היא לא מחזיקה בפעילות מודיעין סייבר חזקה כמו אצל מנדיאנט או בפיתוח של חומרה כמו אצל פורטינט וסיסקו. עם זאת הגידול המשמעותי של עסקיה צריך להדאיג את החברות העצמאיות שעשויות להילחם על תקציבי סייבר מול חברה שבמקביל מספקת ללקוחות גם שירותי ענן או עיבוד תמלילים.