דו"ח האינטרנט של בזק: הישראלים מבלים 12 שעות בממוצע ביום מול המסך
מהדו"ח השנתי של החברה, המסכם את שנת הקורונה, עולה כי מספר הגולשים באינטרנט בישראל עומד על 6.7 מיליון איש; זמן ההאזנה העיקרי למוזיקה ולפודקאסטים - לפני השינה ובמהלך ניקיונות בבית; כ-70% למדו לראשונה להשתמש ב-Zoom; מעל ל-70% ציינו ששידרגו את תשתית האינטרנט וציוד המחשוב בבית
בצל מגפת הקורונה, בזק מפרסמת הבוקר (ד') את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2020, ממנו עולה כי מספר הגולשים באינטרנט עומד על כ-6.7 מיליון איש, המהווים כ-77% ממשקי הבית.
הדו"ח, שמפורסם זו השנה השביעית, סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, ומבוסס על נתוני החברה והשוק וסקר בשיתוף מכון המחקר TNS-KANTAR. מהדו"ח עולה כי הגולש הממוצע מוריד קבצים בנפח של כ-12 גיגה בממוצע ביום, עלייה של 30% בתקופת הקורונה, לעומת השנה שעברה. עוד עולה, כי 35% מהבתים בישראל חכמים, 26% חוו פריצה לחשבון האישי ברשת ו-21% מהגולשים חוו פגיעה ממתקפת סייבר במחשב או בטלפון החכם.
- משרד התקשורת דורש מ-HOT להוריד תעריפים למתחרות
- תקלת פרטנר מוכיחה: אין פיקוח על הטלוויזיה באינטרנט
- אושרה תובענה ייצוגית נגד ספקיות אינטרנט בשל הטעיית לקוחות ביחס למהירות הגלישה
לפי הדו"ח, הישראלים מבלים 12 שעות בממוצע ביום מול המסך, בעיקר לצרכי עבודה או לימודים - שעברו מהפך ועברו להתקיים כמעט אך ורק מרחוק, באמצעות אפליקציות כמו Zoom. כך, 68% מהנשאלים השיבו שבעקבות מגפת הקורונה הם עברו לעבוד מהבית, מתוכם 63% דיווחו כי העבודה מהבית נוחה יותר וכי רובם ירצו להמשיך לעבוד מהבית גם לאחר הקורונה. לעומת זאת, 69% אחוז מהנשאלים שהם הורים לילדים הלומדים גם הם מהבית מדווחים כי האיזון בין בית ועבודה נפגע, וכי 57% מהם עובדים שעות רבות יותר ויעילות העבודה נפגעת, בשל העזרה לילדים. הדו"ח הדגיש כי לאימהות עובדות קשה במיוחד, כאשר 43% מהן דיווחו שהן מרגישות אימהות פחות טובות כשהן עובדות מהבית.
כ-70% מהנשאלים ציינו שהם למדו לראשונה להשתמש ב-Zoom במהלך השנה האחרונה; 48% ציינו שהחלו להעביר כספים באמצעות אפליקציות דיגיטליות; ו-25% מהנשאלים ציינו שעברו לערוך קניות באינטרנט. על פי הדו"ח, YouTube היא הפלטפורמה המובילה לצריכת תוכן ספורט, כאשר 71% מהנשאלים שעושים ספורט דיווחו כי הם מעדיפים להתעמל בבית מול סרטונים שמצאו ברשת. בנוסף, אם עד השנה רווקים נעזרו באפליקציות דיגיטליות למטרת היכרות בני זוג, השנה ובחסות הקורונה גם המפגשים עברו לדיגיטל, כאשר 40% מהרווקים יוצאים לדייט מרחוק ו-64% אף מציינים שהדייט המרוחק חוסך להם הרבה זמן. לעומת זאת, 65% מתוכם לא נהנים בדייט מרחוק כמו בדייט רגיל.
שידרגו את התשתית והציוד
מדו"ח בזק עולה כי מרבית ההורים מודים שהשנה הקפידו פחות על הגבלות הזמן שהילדים בילו מול המסכים, כאשר 69% מהם אפשרו לילדיהם יותר זמן מסך - זאת על מנת להתפנות למשימות שלהם. הטלפון החכם הפך השנה לצעצוע המועדף על דור האלפא, כאשר כ-70% מההורים טענו שהילדים שלהם מעדיפים לשחק עם הסמארטפון בפער ניכר של עשרות אחוזים לעומת משחקים אחרים - בהם גינה, לגו, כדור, קונסולות וכדומה.
עוד עולה מהדו"ח כי מעל ל-70% מהנשאלים ציינו ששידרגו את תשתית האינטרנט וציוד המחשוב בבית. רק 30% מהציבור שעבר לעבוד מהבית נהנה מסיוע במימון השדרוג ממקום העבודה. בנוסף, רק 11% מהתלמידים קיבלו מימון או ציוד מהרשויות המקומיות או משרד החינוך. 90% מהנשאלים העבירו את הקניות שלהם לרשת בשנה החולפת, כאשר התחומים בהם נצפתה עיקר העלייה במכירות אונליין היו מחשבים וסלולר, בגדים ונעליים, ספרים ומכשירי חשמל; 80% קנו באתרים ישראלים, לעומת 56% שקנו באתרים בינלאומיים.
השהות בבית הגדילה את צריכת תכני הוידאו, כאשר 93% מהציבור צופים בסטרימינג (צפייה ישירה). בנוסף, אחוז הצופים בתוכן וידאו בסטרימינג באמצעות הטלוויזיה גדל השנה ועומד על 51%, זאת לעומת 26% בשנה הקודמת. 90% מהנשאלים צורכים מוסיקה אונליין ו-40% מאזינים לפודקאסטים; הערוצים המאזינים ביותר על פי הדו"ח הם Spotify, Youtube Music, ערוצי היסטוריה וערוצי הכלכלה. לפי נתון מעניין נוסף, הישראלים מאזינים בעיקר לתכנים בבית לפני השינה ובזמן ניקיונות. כ-70% מבני הנוער בגילאי 13-18 משחקים בממוצע מעל 20 שעות בשבוע.
קרן לייזרוביץ, סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק, מסרה כי "השנה האחרונה התאפיינה בהאצת תהליכים דיגיטליים בכל המגזרים. הקורונה השאירה את כולנו בבתים ושינתה את האופן בו אנחנו עובדים, קונים ולומדים ובעיקר הדגישה את הנחיצות של אינטרנט יציב שהפך למוצר צריכה בסיסי בכל בית".