גוגל מגיבה לתביעה נגדה: ההסכם עם פייסבוק אינו מנוגד לכללי התחרות
לאחר ש-10 תובעים כלליים בארה"ב תבעו את גוגל בטענה כי סיכמה עם פייסבוק שלא תתחרה בכלים שלה לפרסום מקוון ובתמורה תקבל יחס מועדף, ענקית האינטרנט מגיבה לתביעה: "אנחנו לא מתמרנים את המכרזים לטובתה של פייסבוק"
- פייסבוק גילתה איך מרגיש קורבן פייק ניוז ושיימינג
- בעקבות הביקורת: ווטסאפ דוחה את שינוי המדיניות לחודש מאי
- פייסבוק קוראת לעובדיה להימנע מלבוש ממותג של החברה מחשש לביטחונם
תובעים כלליים של 10 מדינות בארה"ב תבעו בחודש שעבר את החברות בטענה כי השתיים סיכמו שפייסבוק לא תתחרה בכלים של גוגל לפרסום מקוון ובתמורה תקבל יחס מועדף כשתשתמש בהם. פייסבוק מוגדרת בתביעה כ"שותפה לקשירת קשר" אם כי חברת המדיה החברתית אינה נאשמת בתביעה.
כעת, בפוסט בבלוג, שפרסם מנהל המדיניות הכלכלית של גוגל, אדם כהן, הוא הודף את הביקורת ומכנה את התביעה נגד החברה כ"מוליכת שולל". דבריו של כהן הגיעו בעקבות כתבה שפורסמה ביום ראשון ב"ניו יורק טיימס" שתיארה ביתר פרטים את ההסכם לכאורה בין שתי החברות, בהתבסס על טיוטה של התביעה.
לפי אותה טיוטה שפורסמה בעיתון, בכיר בגוגל ראה בהודעתה של פייסבוק מ-2017 על כך שהיא בוחנת פרויקט הקשור לבאנרים, שהיה מפחית את התלות של מפרסמים בפלטפורמות של גוגל, כ"איום קיומי". הפרויקט הופסק לאחר ששתי החברות הגיעו להסכם ב-2018 במסגרתו פייסבוק הפכה לשותפה בפרויקט Open Bidding של גוגל, שמאפשר לפלטפורמות פרסום מתחרות לפעול לצידה. ההסכם הזה ייחודי לפייסבוק, כך לפי מקורבים שהתראיינו לכתבה וביקשו להישאר בעילום שם מחשש לפגיעה בקשרים שלהם עם גוגל.
לפי הטענות של התובעים, גוגל הציעה לפייסבוק יותר זמן להגיש הצעות לפרסומות מאשר לחברות אחרות בברית. גוגל אף הציעה לכאורה לפייסבוק יותר מידע לגבי מי שיקבל את הפרסומות והבטחה ל"תעריף מנצח", כך לפי הדיווח ב" ניו יורק טיימס". שתי החברות אף הודיעו כי ישתפו פעולה ויסייעו אחת לשנייה במקרה והרשויות יחליטו לחקור את ההסכם בחשד להפרת חוקי התחרות.
בפוסט שפרסם כהן, הוא הגן על הברית וטען כי מדובר בכלי שהיטיב עם המפרסמים. לדבריו, הפרויקט פותר חלק מהבעיות בתחום המכרזים על הבאנרים וכי התעריפים של גוגל למפרסמים נמוכים יותר מאשר הממוצע בתעשייה. לדבריו יש הרבה תחרות בשוק זה.
"אנחנו בהחלט לא מתמרנים את המכרזים לטובתה של פייסבוק", כתב, "ההסכם לא מונע מפייסבוק להשתתף במכרזים ומחייב אותה להגיש את ההצעה הגבוהה ביותר".
"שותפויות מסוג זה הן שכיחות בתעשייה, ויש לנו הסכמים דומים עם מספר חברות נוספות", הגיב דובר מטעם פייסבוק, "פייסבוק ממשיכה להשקיע בשותפויות הללו וליצור חדשות, מה שעוזר להגביר את התחרות במכרזים ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר למפרסמים ולמוציאים לאור. כל טענה שהסכמים מסוג זה פוגעים בתחרות היא חסרת בסיס".
יום לאחר הגשת התביעה נגד גוגל, קואליציה חוצת מפלגות של 38 מדינות הגישה תביעה נוספת נגד החברה בשל הפרות של הגבלים עסקיים, כמו אפליה בתוצאות החיפושים נגד מתחרים.
פייסבוק עומדת גם מול תביעות דומות מצד הוועדה הפדרלית למסחר (FTC) ותובעים כלליים מ-48 מדינות שטוענים כי הפרה את החוקים נגד מונופולים.