גיימריסט
"תמיד האמנו שיוניטי היא הרוכשת האידיאלית בשבילנו. מהרגע שדיברנו איתם זה הבשיל מהר"
חברת הסטארט-אפ הישראלית RestAR נרכשה החודש על ידי אחד השמות החמים והמעניינים ביותר בגיימינג. בראיון לגיימריסט, המייסדים שמעון ויינר ובר סרף מספרים על החיבור של יוניטי לישראל - ועל הדרך שבה הטכנולוגיה שלהם יכולה לחולל עבור מפתחי משחקים, בעיקר עצמאיים
בתחילת החודש, חברת יוניטי האמריקאית-דנית רכשה את הסטארט-אפ הישראלי RestAR תמורת סכום לא ידוע. במבט ראשון, זו עוד ידיעה על אקזיט ישראלי, כמעט דבר שבשגרה בנוף המקומי. אבל המקרה של RestAR עשוי להירשם כנקודת ציון חשובה בתולדות תעשיית הגיימינג הישראלית.
- יוניטי מוסיפה להתרחב: חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם סנאפ
- חברת Unity האמריקאית רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי RestAR
- הנשק הסודי של עולם הגיימינג מגיע לבורסה
החברה החלה את דרכה מניסיון לייצר תפריטי מסעדות במציאות רבודה, ושמרה מהתקופה הזאת על השם שלה: "Rest" כמו ב-"restaurant", ו-AR כמו augmented reality – מציאות רבודה. בהמשך דרכה, החברה המציאה את עצמה מחדש ועברה להתמקד בסריקת פריטים פיזיים עבור קניות מקוונות. לצורך העניין, באמצעות האפליקציה של RestAR ניתן לסרוק נעל התעמלות ולהפוך אותה למודל תלת-מימדי שניתן להציג בחנות, ואפילו "למדוד" באמצעות מצלמת טלפון שעושה שימוש ב-AR כדי לדמות כיצד הנעל תיראה על הרגל של הלקוח.
גם יוניטי, שהונפקה בבורסה בניו יורק בספטמבר ומאז יותר מהכפילה את שוויה, לא תמיד היתה מה שהיא היום. לפני יותר מ-15 שנה, החברה הוקמה בכלל כסטודיו לפיתוח משחקים. המשחק הראשון והיחיד שלהם נכשל, אבל המפתחים זיהו ערך במשהו אחר שהם יצרו על הדרך: סביבת פיתוח שבאמצעותה בנו את המשחק. הסביבה הזאת – מנוע המשחק יוניטי – היתה נגישה וקלה יחסית למה שהיה מקובל בשוק אז, כחלק מרצון של המייסדים לעשות "דמוקרטיזציה" לפיתוח משחקים. בנוסף, היה להם את המזל להיות במקום הנכון בזמן הנכון: ב-2005, כאשר יוניטי הושקה לראשונה, היא יועדה למחשבי מק שהיו – ונותרים עד היום – פלטפורמה לא כל כך פופולרית לגיימינג. אלא ששנתיים מאוחר יותר זה שם אותם בפוזיציה אידיאלית להפוך לכלי מוביל ליצירת משחקים לפלטפורמה סופר פופולרית למשחקים מבית אפל: האייפון. ההצלחה הזאת הובילה את יוניטי במרוצת הימים לדומיננטיות בשוק המובייל כולו. עם השנים, השוק הזה גדל בקצב מסחרר, וכיום מהווה יותר ממחצית מתעשיית הגיימינג כולה. ההצלחה במובייל סייעה ליוניטי להגיע לידיהם של יותר ויותר מפתחים, וכיום יותר ממחצית מהמשחקים בעולם נוצרים באמצעותה.
בשנים האחרונות, תעשיות נוספות מחוץ לגיימינג החלו לעשות שימוש ביוניטי ובכלים של המתחרות שלה – וביוניטי עצמה שמים דגש גובר והולך על התחומים הללו. באדריכלות, בעיצוב פנים ובייצור רכב, למשל, כבר הבינו שכלי שמאפשר בנייה של עולמות תלת-מימדיים שלמים וניווט בהם בזמן אמת משרת אותם היטב, ככל שהעולם עובר לבצע יותר ויותר פעולות במרחבים דיגיטליים. יוניטי כבר לא מכנה את הכלי שלה "מנוע פיתוח משחקים" אלא "פלטפורמת פיתוח בזמן אמת". וזה לא רק ברמת המיתוג. לפני שבועיים החברה שיחררה כלי בשם יוניטי פורמה, שמיועד לאנשי שיווק ומאפשר להם לעבד תוכן תלת-מימדי לכדי חומרים שיווקיים ריאליסטיים, גם ברמה החזותית וגם ברמת ההתנהגות בזמן אמת.
וזה, בעצם, מחבר אותה ל-RestAR, שאותה הקימו בר סרף המשמש כיום כמנכ"ל ושמעון ויינר, סמנכ"ל הטכנולוגיות. חזון הסריקה התלת-מימדית של הסטארט-אפ הישראלי משתלב בצורה טבעית בצרכים החדשים – וגם באלה הישנים – של יוניטי.
"אתה רוצה לסרוק תנור, אוטו, נעל, לא משנה מה, אתה צריך לסרוק את האובייקט ואז לבנות אותו באופן ידני כמודל תלת-מימדי, וזה לא פרקטי. אנחנו באנו עם גישה שונה", מספר ויינר. "חשבנו שזה יהיה קל, לקחת איזה המבורגר, לסרוק אותו ליוניטי ולבנות סביב זה אפליקציה. החלק של האפליקציה היה קל. הסריקה היתה חלק הרבה יותר מאתגר".
האתגר הגדול היה ללמד להפוך סריקה למודל תלת מימדי לגמרי בכוחות עצמו. לדבריו, זו בעיה שהחלה "עוד ביוון העתיקה. פילוסופים היו רואים נקודה באופק ושואלים את עצמם איך מבינים כמה היא נכונה? הגרסה המודרנית של הבעיה הזאת היא סריקת תלת-מימד. אם הגישה עד כה היתה 'הנה האובייקט, תעשה מודל שלו', אנחנו חושבים על זה אחרת. נגיד שאתה מפתח משחקים עצמאי. אתה כבר לא צריך לקנות או ליצור מודלים של אבן, של כיסא או של בניין, ובמשחק גדול זה יכול להגיע לעשרות אלפי מודלים. במקום, אתה יכול להושיב איש תלת-מימד על מערכת שיכולה לייצר אינסוף אבנים והוא רק יבחר את המוצלחות ביותר ויעשה בהן שינויים".
מה המשמעות של הרכישה לגבי המשך פיתוח המוצר שלכם?
"אנחנו ממשיכים לעבוד עליו, פשוט משלבים אותו עם כל המוצרים והמשאבים של יוניטי", מבהיר סרף. "מבחינת יוניטי, ברגע שנתרחב ונקלוט עוד לקוחות אנחנו נמשיך לעוד תחומים. למשל שגם מעצבי משחקים יוכלו לסרוק אובייקטים למשחקים שלהם, שכל מפתח בעצם יוכל לעבוד גם ללא סטודיו תלת-מימד. אנחנו ממשיכים להתמקד במה שעשינו עד עכשיו, אבל גם הופכים להיות בעצם מרכז הפיתוח של יוניטי בישראל. ברגע שנסיים עכשיו גיוס של מפתחים חדשים, הרוב מפתחי דיפ לרנינג, נוכל להתקדם לחזק פה את קהילת היוניטי המקומית, להביא לפה אנשים מיוניטי העולמית ולערוך כנסים".
הרוב המוחץ של מפתחי המשחקים בישראל עובדים עם יוניטי ומפתחים למובייל. האם רצון של יוניטי לדריסת רגל בישראל שיחק תפקיד ברכישה?
"כן. יוניטי רצו במשך הרבה זמן להקים מרכז פיתוח בישראל והתעניינו גם בחברות אחרות. איתנו זה הקליק בגלל שהיתה התאמה גם בתרבות וגם במוצר. הם רצו לקנות מוצר גמור, שכבר נמצא בשוק ועובד, שיתן להם יתרון תחרותי בתחום שהם עדיין לא נמצאים בו. תמיד האמנו שיוניטי הם הרוכש האידיאלי בשבילנו, ואכן מהרגע שדיברנו איתם זה הבשיל לרכישה מאוד מהר".
אז מה המשמעות של מרכז פיתוח של יוניטי בישראל?
"קודם כל, זה שנוכל לגייס פה אנשים לצוותים של יוניטי בכל העולם – בסן פרנסיסקו, בניו יורק, לא משנה באיזה לוקיישן, והעובדים האלו יוכלו לעבוד מישראל מול הצוותים השונים בעולם. זה פותח פה את ההזדמנות לכל מפתח בישראל לעבוד ביוניטי בלי רילוקיישן".
עבור ויינר, הפוטנציאל של החיבור הזה הוא גם חזרה לשורשים האישיים שלו. "אני בלב תמיד הייתי וכנראה תמיד אהיה מפתח משחקים ואיש גרפיקה", הוא אומר. "אני כל הזמן מחפש את הממשק בין הדברים, איך אפשר לקחת את הטכנולוגיה הזאת, איך אפשר לקחת משהו מיוניטי אלינו - ויש הרבה הזדמנויות. אני רק עכשיו מגלה את העולם של החברה הענקית הזאת. בשבילי אין שאלה בכלל. אני לא יודע בדיוק מה התוכניות של יוניטי בארץ, אבל הם מאוד מתלהבים מהכישרונות שיש בתחומים שלה בישראל. אבל אני אגיד משהו מהלב: אני מאוד רוצה לראות משחק AAA ישראלי ומעניין אותי מאוד לראות איך זה שיוניטי נכנסת לישראל יכול להשפיע על זה".