פודקאסט גיימריסט
"הגענו ל-100 אלף בתים, נינטנדו הלכה על ישראל בכל הכוח"
שנה וחצי אחרי השקתה הרשמית של נינטנדו ישראל, היא נמצאת במסלול המהיר למיינסטרים הישראלי. מייסד החברה ערן תור הגיע לפודקאסט גיימריסט לדבר על ההצלחות שמשאירות את נינטנדו בראש טבלת המכירות כבר שנתיים ברצף ומה הופך את המותגים של נינטנדו לרווחיים ביותר בעולם
סוויץ', הקונסולה הניידת-נייחת בת השלוש שנים של נינטנדו, רשמה בנובמבר את החודש ה-24 שלה – שנתיים רצופות – בראש רשימת הקונסולות הנמכרות ביותר בארצות הברית, עם 1.35 מיליון יחידות שנמכרו בתחומי המדינה בלבד, כך על סמך חברת המחקר NPD. הנתון המרשים הזה מסיים שנה מוצלחת מאוד עבור נינטנדו, אבל הוא מסעיר במיוחד בהתחשב בעובדה כי בנובמבר הושקו הקונסולות החדשות והמדוברות של סוני ומיקרוסופט, פלייסטיישן 5 ו-Xbox Series X/S.
איך מסבירים כיצד קונסולה בת שלוש שנים מוכרת יותר עותקים משתי קונסולות חדשות ומתקדמות טכנולוגית בחודש ההשקה הראשון שלהן? באמצעות כוכבית גדולה וכמה כוכביות קטנות. פלייסטיישן 5 והאקסבוקס החדשות אזלו כמעט מכל החנויות מיד עם השקתן בתחילת נובמבר, גם בשל ביקוש גבוה, אולם יותר מכך בגלל ששרשראות הייצור שלהן נפגעו מוקדם יותר השנה בעקבות הקורונה, ובפרט הסגרים שהוטלו בסין. משלוח נוסף שהגיע לחנויות עם בלאק פרידיי נמכר גם הוא כמעט מיד; וממש אתמול הגיע מלאי נוסף של קונסולות לחנויות בארה"ב – והאתרים של כולן קרסו תחת העומס.
נינטנדו כבר התמודדה והתגברה עם משבר מלאי זהה במרץ-אפריל השנה, אולם כעת שרשרת הייצור שלה פועלת היטב. העובדה שהקונסולה שלה הייתה זמינה בחנויות בעוד שאלו של המתחרות לא איפשרה לה ליהנות באופן כמעט בלעדי מתמריץ המכירות של בלאק פרידיי, אבל לא צריך לתלות את ההצלחה של החברה היפנית בצרות של המתחרות שלה, ויעידו על כך החוסרים במלאי של הסוויץ' מוקדם יותר השנה. הקונסולה של נינטנדו היתה להיט עצום השנה, מתוך שילוב של סיבות, חלקן קשורות לאסטרטגיה רבת השנים של נינטנדו וחלקן מזל טהור של מוצר שהתאים מאין כמוהו לימי הקורונה: קונסולה פשוטה, זולה יחסית, כזו שמתחברת לטלוויזיה אך פועלת גם במצב נייד על מסך עצמאי, מותאמת מאוד למשפחות ולילדים ובעלת ספריית משחקים קלילים ואספקיסטיים. בשנה כמו זו שעוד רגע נגמרת, זה בדיוק מה שהצרכנים חיפשו.
- "חברות האופנה המסורתיות צריכות לפחד מהעולמות הדיגיטליים"
- כשמשחקים גורמים לכם לרצות לתלוש את השיער
- הקרב בין סוני למיקרוסופט יכריע את עתיד הגיימינג
להצלחה הזאת תרמו שני כותרים שהגיעו בטיימינג מושלם: Animal Crossing: New Horizons ו- Ring Fit Adventure. הראשון הוא מעין סימולטור חקלאות ועיצוב של אי בודד המאוכלס בהרבה חיות חמודות. אם התיאור הזה אולי לא מעביר את המשיכה הגדולה של המשחק, מכירות של כ-27 מיליון עותקים נכון לסוף ספטמבר בהחלט מעבירות עד כמה מדובר בהצלחה. החוויה הרגועה שהמשחק מציע, והיכולת לבלות בה זמן עם חברים הפך את אנימל קרוסינג לחוויה שכאילו נתפרה למידות ימי סגרי הקורונה. הדבר נכון גם לגבי Ring Fit Adventure, משחק כושר-הרפתקאות שמגיע עם שלט מיוחד דמוי טבעת ומיועד להתעמלות ביתית. בתחילת ימי הסגרים, לא ניתן היה להשיג ולו עותק אחד של המשחק והאביזר המצורף.
בשביל לדון ב-2020 הלא תאומן של נינטנדו, לאולפן "גיימריסט" הגיע ערן תור, מייסד נינטנדו ישראל. לפי תור, גם בישראל נהנתה החברה משנה מוצלחת במיוחד, שבסופה הגיעו קונסולות סוויץ' לכ-100 אלף בתים. נינטנדו ישראל פועלת כנציגה רשמית, מערך הפצה ושיווק, חנות פיזית הממוקמת בדיזנגוף סנטר וחנות דיגיטלית. הפעילות הזאת מתרחשת בתוך חברת תור גיימינג, שמייבאת לצד נינטנדו עוד כמה מותגים, רובם מתחום הציוד ההיקפי לגיימרים, כולם בפרופיל נמוך בהרבה משל נינטנדו.
תור, בעבר מייסד חברת iDigital, פגש לראשונה את מוצרי נינטנדו כגיימר, אי שם בשנות ה-80. החווית שלו עם מכשיר ה-Game & Watch האיקוני של החברה הולידו חלום ארוך שנים להביא את מוצרי ניטנדו לארץ. לפני כשנה וחצי, זה קרה. עם הקמת החברה, תור ומנכ"ל נינטנדו ישראל רון קלדס הקימו בדיזנגוף סנטר את החנות השנייה של נינטנדו בעולם – אפילו לפני שחנות רשמית הוקמה ביפן. לפי נתוני החברה, בחנות ביקרו חצי מיליון איש מאז הוקמה ועד פרוץ הקורונה. עוד לפי החברה, לקוחותיה רוכשים 6-8 משחקים בממוצע בשנה, ומבלים עמם 4 שעות בממוצע ביום.
"עם יפנים זה 1 או 0. הם או מזהים שוק והולכים אליו או שהם מתעלמים ממנו", אמר תור בראיון לפודקאסט "גיימריסט". "ברגע שנינטנדו החליטה שהיא מצאה אותנו כפרטנר נכון, ושיש פוטנציאל לא מנוצל בשוק הישראלי, היא החליטה ללכת על זה בכל הכוח ולעשות פה דברים שגם לא נעשו בשווקים האחרים. יש לה מחויבות מאוד גדולה וארוכת טווח לשוק הישראלי, ליצור פה את הקהילה הכי גדולה והכי מאושרת".
מה החלק של החנות הפיזית בזה?
"טרם הפתיחה שלנו הייתה רק חנות אחת כזאת ברוקפלר סנטר, בניו יורק. הגעתי לנינטנדו עם התפיסה שהמותג וה-IP והחזון של נינטנדו צריכים להביא לחיים מותגים כמו מריו, פוקימון, זלדה דרך חנות פיזית. אנחנו פיתחנו בעצמנו את הקונספט של החנות כאן בישראל, באישור שלהם כמובן, וזה היה מהלך מאוד חלוצי".
ביקום מקביל שבו אתה היית בתפקיד דומה בסוני או מיקרוסופט, היית דבק באותה גישה? או שזה משהו ייחודי לנינטנדו?
"נינטנדו היא חברת תוכן. היא חברת בידור. נכון שהיא גם חברת חומרה, אבל קודם כל היא עוסקת בתוכן. הדרך שבה צרכנים ושחקנים חיים את המשחק היא לא רק בקונסולה. לנינטנדו יש קהילות פועלות ואנרגטיות, עם תחרויות, עם מרצ'נדייז, וחשבתי שיש מקום לבית לאוהדים של נינטנדו". את נינטנדו הוא מעדיף להשוות פחות לסוני ולמיקרוסופט, ודווקא לחברה אחרת שמצטיינת במותגים לכל המשפחה ושולחת זרועות תוכן לכל תעשייה אפשרית – דיסני.
בשדה אחד נינטנדו כבר ניצחה את דיסני: בטבלת מותגי המדיה הרווחיים ביותר, פוקימון של נינטנדו נטוע חזק במקום הראשון, עם רווחים של 100 מיליארד דולר - עוקף בנחת את פו הדב (מקום שלישי, 76 מיליארד) ומיקי מאוס (מקום רביעי, 70 מיליארד).
דיברנו עם ערן על הקסם שהופך את המותגים של נינטנדו לכל כך מצליחים, על הדרך ללבו של הצרכן הישראלי, על היחסים עם נינטנדו העולמית ועל ההצלחות המפתיעות שמשאירות את נינטנדו בראש טבלת המכירות כבר שנתיים ברצף.