$
תקשורת

ניתוח כלכליסט

בקרב ההישרדות של אקספון הצרכן מפסיד

ההשקעות הגדולות בדור 5, המודל ההפסדי והשינוי בפעילות האינטרנט מאיימים על אקספון. בין אם תיגרר לעליות מחירים או לשינוי במודל העסקי, התחרות תיפגע

אביאור אבו 12:1910.11.20

אקספון, חברת הסלולר שחרטה על דגלה בשנים האחרונות לחולל את התחרות בשוק, נמצאת במשבר. החברה בבעלותו של חזי בצלאל היא היחידה מבין חברות התקשורת שטרם השיקה דור 5 בסלולר, פעילות האינטרנט שלה בסכנה לאור הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית לספק והתוכניות שלה להקים שירות טלוויזיה נמוגו.

 

מי שחזה ראשון את הקשיים היה מנכ"ל החברה לשעבר, יעקב נדבורני, שפרש מתפקידו בחודש שעבר לאחר חמש וחצי שנים בתפקיד, ללא חילופי הכרת תודה בינו לבין בצלאל.

 

 

 

עם כניסתה של החברה לשוק הסלולר באפריל 2018 עם המותג we4G, עלתה בשוק התהייה האם בכוונתה להתקדם לעבר דור 5, לאור שמה של החברה המתמקד ב־4G, אך ברשם החברות היא כבר שריינה בעלות גם על השם we5G.

 

אלא שבעוד מתחרותיה מיהרו לעבור לשירותי דור 5 מתקדמים ולשווק חבילות חדשות לצרכנים, חברת הסלולר של אקספון היא היחידה מבין חמש חברות הסלולר בישראל שלא קיבלה עדיין ממשרד התקשורת רישיון להפעלת דור 5, שכן היא טרם השלימה עמידה בתנאים מסוימים, כמו העמדת ערבויות והצגת תוכנית הנדסית.

 

בעלי אקספון חזי בצלאל. מושך לקוחות במודל הפסדי בעלי אקספון חזי בצלאל. מושך לקוחות במודל הפסדי צילום: אוראל כהן

 

אקספון חולקת רשת סלולר משותפת עם סלקום וגולן טלקום, במסגרת היא מעבירה לסלקום, בעלת התשתית, תשלום עבור תחזוקה שוטפת באופן יחסי להיקף המנויים שלה. בנוסף, נדרשות החברות להשקעה שווה בשדרוג הרשת. המשמעות היא שפריסת דור 5 תדרוש מהקבוצה מאות מיליוני שקלים בשנים הקרובות. רכישת גולן על ידי סלקום גררה עלייה בחלקה של אקספון בהשקעה, שנחלקת עתה לשני משתתפים במקום לשלוש. בנוסף, קבוצת סלקום, גולן ואקספון נדרשת לשלם את דמי הרישיון הגבוהים ביותר למשרד התקשורת, שעמדו בסיום מכרז דור 5 על 115 מיליון שקל.

 

מחיר לכל החיים

 

we4G חדרה לשוק במודל תמחור חדש שהציע מחיר קבוע "לכל החיים". מאז כניסתה מובילה החברה את טבלת הניודים החודשית, ועד היום היא צברה מעל ל־350 אלף לקוחות. עם זאת, מדובר במודל הפסדי, כאשר החברה מציעה ללקוח מחיר הנמוך מזה שהיא משלמת לסלקום עבור כל מנוי שמתשמש ברשת המשותפת. על פי החוזה בין החברות, שנחתם לעשור, אקספון משלמת כ־30 שקל לסלקום עבור כל מנוי, לא כולל מע"מ. על פי הערכות, אקספון מעבירה לסלקום כ־100 מיליון שקל בשנה.

 

 

האתגרים של אקספון האתגרים של אקספון

 

על ההפסדים בסלולר אמורה לפצות אקספון עם פעילותה כספקית אינטרנט, שלה כ־200 אלף מנויים. אלא שבימים אלה בוחן משרד התקשורת את ביטול הפיצול בין תשתית לספק, באופן בו בעלות התשתית, בזק ו־HOT, יוכלו למכור אינטרנט כמקשה אחת ללא תלות בספקיות. מהלך זה צפוי להנחית מכת מוות על ספקיות כמו אקספון, שיאבדו את הכוח אותו צברו דרך בעלות התשתית.

 

 

שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. דמי רישיון גבוהים לשירותי דור 5 שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. דמי רישיון גבוהים לשירותי דור 5 צילום: אבי מועלם אלכס קולומויסקי

 

אם לא די בכך, לאחרונה נגוזו תוכניותיה של החברה להתרחב לתחום הטלוויזיה. העסקה, במסגרתה רצתה קשת לרכוש כ־40% מאקספון תוך הקמת שירות סטרימינג משותף, נפלה, ואיתה גם התקווה של אקספון להפוך לקבוצת תקשורת קטנה המספקת שירות מלא ללקוח. ניצנים ראשונים למשבר בחברה ניתן היה למצוא בנתוני ניודי הסלולר לחודש אוקטובר, שהראו כי אקספון גייסה מחצית מהלקוחות אותם היא מגייסת בדרך כלל מדי חודש.

 

גם סלקום עשויה להיפגע

 

ככל שהגירעון בהפעלה השוטפת מתרחב, כך התמריץ של בעל המניות למכור או לשנות את מודל ההפעלה של החברה גדל. אם כך, מצבה של אקספון עלול להוביל אותה לאחד משני תרחישים: עליית מחירים או יציאה משוק הסלולר. בשני המקרים, המפסיד העיקרי יהיה הצרכן. כבר כיום חברות הסלולר הכריזו כי על מנת ליהנות מיתרונות הדור 5, הצרכן נדרש לשדרג לחבילה יקרה יותר. ללא אקספון שתמשוך את המחירים מטה ותחזיק בתואר מחוללת התחרות, לא יהיה מנוס מעליית מחירים בהובלת ארבע החברות הגדולות.

 

 

בבואה לאשר את מיזוג סלקום וגולן טלקום, ציינה רשות התחרות כי "בחינת העלויות הנוספות שיתכן שאקספון תישא בהן, לאור השפעת המיזוג על הסכם שיתוף הרשת בין סלקום, גולן ובינה, לא העלתה חשש לפגיעה משמעותית בכושרה ובתמריציה התחרותיים". מאידך, האוצר ציין בעמדתו כי "תרחיש יציאה של אקספון מהשוק כתוצאה מהמיזוג, באופן שיוביל לצמצום מספר המתחרות בשוק לארבע בלבד, הוא אירוע בעל פוטנציאל לפגיעה רחבה בתחרות, שעשוי להתממש".

 

מלבד הצרכן, מי שצריכה לחשוש ליכולתה של אקספון לעמוד בתשלומים ובהשקעות הנדרשות, היא סלקום, שעומדת בימים אלה על המדף במסגרת מכירת החברה־האם, דסק"ש. בתרחיש בו אקספון יוצאת מהשוק, סלקום נותרת עם נטל פיננסי כבד של תחזוקת הרשת והשקעה בשדרוג לדור 5. מנגד, תעמוד קבוצת פרטנר ו־HOT מובייל שחולקות רשת, ופלאפון שמפעילה רשת לבד אך עם גב פיננסי של החברה־האם בזק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x