Airbnb מציגה: ההשכרה חייבת להימשך
פלטפורמת השכרת הדירות מגיעה להנפקה דווקא בשעה שעתיד עסקי התיירות ניצב בפני סימן שאלה גדול. אלא שהצמא המתחדש להנפקות טכנולוגיה והמודל שמגלגל את כל הסיכון על המשכירים עשויים להפוך את האירוע לבוננזה
- עוד צעד בדרך להנפקה: Airbnb הגישה את המסמכים הראשוניים ל-SEC
- משבר ב-Airbnb: "אנחנו על סף תהום והדירות ריקות, מנסים רק לשרוד"
- Airbnb מפטרת 1,900 עובדים - כרבע מכוח האדם שלה
כבר כשנה מדברים על הנפקת Airbnb, שנדחתה בעקבות התפרצות הקורונה והפגיעה הקשה שהסבה לעסקי הליבה של החברה בתחום התיירות. נוסף לצרות המיידיות על רקע המגפה, Airbnb היא גם האחרונה מבין קבוצה מצומצמת של חברות — כמו אובר, ליפט ו־WeWork — שצמחו על רקע השפעות המשבר הכלכלי של 2008 והמיתון הארוך שבעקבותיו, שדחפו יזמים לרתום את ההמונים לכלכלה מסוג אחר: כלכלת החלטורה (Gig Economy) הידועה לשמצה. כעת, החברה שהוערכה בשיאה ב־31 מיליארד דולר, מגיעה לשוק ההון תוך שהיא נדרשת להתמודד עם האתגר הכפול של סביבת המגפה, והעוינות וסימני השאלה הגוברים כלפי מודל כלכלת החלטורה שבבסיסה.
1. הבורסה מתנתקת מהמציאות
בניגוד להרס האנושי והכלכלי שמגפת הקורונה מטילה על מיליוני בני אדם ברחבי העולם, שוק המניות האמריקאי התאושש בלי פגע. וול סטריט אינה מיין סטריט, ואכן מדדי S&P 500 ונאסד"ק החזירו את כל השווי שאיבדו מפרוץ המגפה. עיקר הדחיפה הגיעה ממניות הטכנולוגיה, שזינקו יותר מהרגיל הודות למעבר לעבודה מהבית והפכו לחוף מבטחים לכסף שמחפש תשואה. כך, בשבוע שעבר הפכה אפל לחברה הראשונה שעברה את רף שווי השוק של 2 טריליון דולר אחרי ראלי של 120% ממועד ההגעה הרשמי של המגפה לחופי אמריקה. במקביל זינקה טסלה ב־470%, וענקיות הטכנולוגיה אמזון, מיקרוסופט, אלפאבית ופייסבוק צמחו בשיעורים של 100%-49%.
על רקע אדי הגז של עליות אלו ומשיכת המשקיעים לכל דבר שמריח כמו טכנולוגיה, הודיעה שורת סטארט־אפים על כוונתה לצאת להנפקה. עם חברות אלו נמנות שחקנית מחשוב הענן Snowflake Computing, אפליקציית משלוחי המזון ממסעדות DoorDash, חברת התוכנה הארגונית Asana, מפעילת משלוחי המזון מסופרמרקטים Instacart, וחברת כריית המידע פלנטיר של פיטר ת'יל. לפי ההערכות, בחודשים הקרובים, בשעה שאמריקה עדיין נאבקת במגפה ובהשלכותיה, יזרמו לשוקי ההון במדינה עוד 80 מיליארד דולר.
סכום זה עדיין רחוק מממדי בועת הדוט.קום, וברור שהעולם לא נדרש לעמוד מלכת בזמן מגפה, אך עדיין משהו צורם בהנפקות הללו במציאות כלכלית וחברתית פריכה כל כך: לא רק שאף אחת מהחברות הללו אינה רווחית ואין לדעת מתי יהיו רווחיות, רבות מהן אף פועלות באי־ודאות רגולטורית. בין שזה מודל ההעסקה נטול יחסי העבודה של שליחי DoorDash ו־Instacart ובין שסימני השאלה וההגבלות סביב המודל של Airbnb.
2. סביבה רגולטורית לא יציבה
Airbnb היא מועמדת מאוד לא אינטואיטיבית להנפקה. מפתחת ומנהלת הפלטפורמה להשכרת דירות וחדרים לטווח קצר פועלת בענף ששותק כמעט לחלוטין בעקבות וירוס הקורונה, ומתאמצת בחודשים האחרונים לצמצם בכוח האדם ולהתייעל. אלא שקשה לגמרי להצר על הצרות ב־Airbnb, שמגיעות בהמשך שורה ארוכה של מחקרים שהצביעו שוב ושוב על הפגיעה ההרסנית שלה בקהילות המקומיות שבהן היא משכירה דירות וחדרים, הכוללת השפעה לרעה על מלאי הדירות בארה"ב, פגיעה בדיור בר־השגה, דחיפה לעליית מחירים וקושי גובר של צעירים למצוא דירות למגורים בערים הגדולות.
השלכות שליליות אלו דחפו רגולטורים במדינות רבות לפעול להסדרת התחום באמצעים כמס כבד או איסור על העמדת דירות להשכרה לטווח קצר. וכל זאת במקביל לקשיי החברה לשמור על בטיחות האורחים והמארחים שפועלים על גביה, והסתבכותה בפרסומים על הונאה שיטתית ואפליה כלפי שוכרים.
ותחת כל אלו Airbnb יוצאת להנפקה. מילא שעד כה היא פעלה באי־ודאות רגולטורית, סיכון שכל פלטפורמה של כלכלת החלטורה לוקחת על עצמה תוך שפיכת הון על צבא של לוביסטים. ומילא שהיא מנהלת מספר גדול של תביעות ברחבי העולם בניסיון לחמוק מתשלום מסים ריאליים ולהילחם בערים שמנסות להצר את פעילותה. אך מה עם המציאות החדשה של הקורונה ששיבשה לחלוטין את עסקיה, הגבילה את תנועת התיירים והביאה לצניחה של 85% בהזמנות חדשות בפלטפורמה (לפי חברת האנליטיקיס AirDNA)? ומה לגבי החלטתן של מדינות רבות לאסור השכרה קצרת טווח מחשש להתפשטות הנגיף? איך בתנאים אלו, כשההנפקות המאכזבות של חדי־הקרן של כלכלת החלטורה עדיין טריות בזיכרון המשקיעים, Airbnb עדיין מרהיבה עוז לצאת כעת להנפקה?
3. להמתין שהסערה תשכך
התשובה, לדברי המשקיעים והפרשנים, היא האמונה בשוק לטווח ארוך, וזו לא תשובה לגמרי שגויה. בבסיסו העסק של Airbnb יציב ואטרקטיבי, הרגולטורים פועלים באטיות והלקוחות אוהבים את המוצר. אך העיקר הוא שמשכירי הנכסים, אלו שהופכים את Airbnb לנכס כה אטרקטיבי, לא באמת מבינים באיזה עסק הם פועלים. שכן אם העסק שלך תלוי בפלטפורמה, אין לך עסק. בעל הנכס פועל באשליה של שליטה, אך בדיוק כפי שהתעריפים שמקבלים נהגי אובר נשלטים בידי הפלטפורמה, וכמו שאמזון יכולה להסיר או להצניע מוצרים שנמכרים על גביה, כך גם המשכירים של Airbnb נתונים לגחמותיה.
כשהכתה המגפה, Airbnb החליטה לאשר ביטולים ללא עלות לכל הלקוחות מבלי להתייעץ בכלל עם המשכירים. במקביל היא פיטרה 1,900 עובדים, גייסה מיליארד דולר וכיווצה את העלויות כדי להיכנס למעין תרדמת בהמתנה לאפשרות לשוב לפעילות ממשית. בינתיים, רבים מהמשכירים סובלים אחרי שהתפתו להשקעה בנכס מתוך אמונה ביכולת להרוויח ב־Airbnb. כעת אין לקוחות שיחזירו את ההשקעה והמשכירים נקלעו למה שהם מכנים אפוקליפסת Airbnb. אף שלפי הערכות, כשליש ממשכירי הנכסים בפלטפורמה הם רשתות השכרה קטנות של יותר מ־25 נכסים מגובי משקיעים, גם הם וגם בעלי הנכסים היחידנים נדרשים לשקול מחדש את המודל העסקי של Airbnb שלפיו פעלו עד כה.
נתוני GlobalData מספקים תשובה חלקית: משכירים רבים כבר העבירו את נכסיהם להשכרה לטווח ארוך או להשכרה חודשית, שהן רווחיות פחות אך בטוחות יותר. וכל עוד המשכירים נושאים לבד בסיכון בשעה ש־Airbnb גורפת את התהילה, הנפקת החברה אולי מרגישה תמוהה, אך מהווה הזדמנות ראויה למשקיעים המוקדמים לממש את הרווחים.