המשטרה ומשרד החינוך: אלה הגופים שדחו ב-2019 את מרבית בקשות חופש המידע
לפי הדו"ח השנתי שפרסמה היחידה לחופש המידע במשרד המשפטים, גם משרדי התקשורת והפנים נמצאים בראש הטבלה של דחיית הבקשות לחופש המידע; ב-2019 הוגשו 12,549 בקשות לפי חוק חופש המידע, עלייה של 21% לעומת שנה שעברה
משרד התקשורת, משרד החינוך, המשטרה ומשרד הפנים דחו ב-2019 את הרוב המכריע של בקשות חופש המידע שהוגשו להם, אף שבממוצע מרבית משרדי הממשלה וגופים אחרים שמחויבים למסור מידע במסגרת החוק קיבלו יותר משני שליש מהבקשות – כך לפי דו"ח שנתי שמפרסמת היום היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים.
- התנועה לחופש המידע: "נדרשת שקיפות מירבית בקבלת ההחלטות בנוגע לפרטיות הציבור"
- יומני השרים נחשפים: יותר פגישות עם התקשורת, פחות עבודה מקצועית
- משרדי הממשלה מציגים: מידע חופשי בעירבון מוגבל
לפי הדו"ח, ב-2019 הוגשו 12,549 בקשות לפי חוק חופש המידע, גידול של 21% לעומת השנה שעברה. מספר הבקשות הגדול ביותר, 1,713, הוגש למשרד החינוך שגם רשם את הגידול השנתי המשמעותי ביותר במספר הבקשות – 162.3%.
אחריו במספר הבקשות נמצאת הרשות הארצית לכבאות והצלה (1,276 בקשות), ובהמשך המשטרה (1,118), משרד הבריאות (894) ורשות המקרקעין (715). גופים נוספים שרשמו גידול במספר הבקשות הם המשרד לביטחון פנים (132 בקשות, 69.2% גידול), הרבנות (122, 62.7%) וצה"ל (269, 58.2%).
מתוך כלל הבקשות, 67% נענו בחיוב (ירידה קלה לעומת שנה שעברה, אז נענו 68.8% מהבקשות), 23.9% סורבו והטיפול ב-9.1% טרם הסתיים. הסיבות הנפוצות לדחיית בקשות היו פגיעה בפרטיות (25.3%), כישלון באיתור המידע או שהמידע בידי גוף אחר (20.3%), המידע נוצר בידי רשות אחרת (16.2%) ואיתור המידע דורש הקצאה לא סבירה של משאבים (6.3%).
הדחיינים - משרד החינוך; המצטיינים - רשות הכבאות
אף שבממוצע מרבית הגופים השיבו בחיוב לחלק ניכר מהבקשות, יש כמה גופים שבולטים לשלילה. משרד החינוך, הגוף שלו הוגש מספר הבקשות הגדול ביותר, הוא גם הגוף עם שיעור הדחייה הגדול ביותר – 61.6% מהבקשות למידע נדחו, בעיקר בעילה של פגיעה בפרטיות. משרד התקשורת במקום השני דחה 60.9%, כאשר העילה המרכזית היתה כישלון באיתור המידע או שהמידע בידי גוף אחר, המשטרה דחתה 59.6% מהבקשות (עילה מרכזית: פגיעה בפרטיות) ומשרד הפנים 57.6% (עילה מרכזית: המידע נוצר על ידי גוף אחר).
את רשימת המצטיינים מובילה רשות הכבאות שנענתה בחיוב ל-94.2% מהבקשות, ואחריה הרשת למים וביוב (86.5%), משרד התחבורה (84.5%) ומשרד החקלאות (78.5%).
רשות הכבאות גם מובילה בגאון את רשימת המגיבים המהירים, וסיפקה ל-92.7% מהפונים מענה בתוך 14 יום. את רשימת הגופים האיטיים ביותר מוביל צה"ל, ש-45.5% מהבקשות שהוגשו לו נותרו ללא מענה אחרי 120 יום, ואחריו משרד הגנת הסביבה (33.7%), משרד החקלאות (27%) ומינהל האזרחי ביהודה ושומרון (24.1%).
חרף הגידול במספר הבקשות, ב-2019 נרשמה דווקא ירידה של 34.8% מספר התלונות, שעמד על 161. כמעט כל התלונות, 90.6%, הוגשו בגין אי עמידה בזמנים. מספר התלונות המוצדקות הגדול ביותר הוגש למשרד הבריאות (17), ואחריו משרד החינוך (13) ומשרד החקלאות (9).