בלעדי לכלכליסט
הרגולטור הבריטי בולם את מיזוג טאבולה ואאוטבריין
הסכם המיזוג שנחתם בין שתי החברות הישראליות להמלצות תוכן סופג מכה מרשות התחרות הבריטית. הרשות תבצע חקירה מעמיקה על השלכות של המיזוג על השוק הבריטי ותודיע ב־23 בדצמבר על החלטתה הסופית
רגולטור התחרות הבריטי החליט לא לאשר לעת עתה את המיזוג בין חברות המלצות התוכן הישראליות טאבולה ואאוטבריין, כך נודע ל"כלכליסט". שתי החברות חתמו ב־2019 על הסכם מיזוג והחלטה הבריטית שהתקבלה בימים האחרונים היא מכה קשה מבחינתן בגלל השלכותיה על מדינות רבות באירופה.
- משרד המשפטים האמריקאי אישר המיזוג בין טאבולה לאאוטבריין
- לקראת המיזוג עם אאוטבריין: מזרחי טפחות ולאומי ישתתפו בהלוואת 250 מיליון דולר לטאבולה
- מיזוג הענק בין טאבולה ואאוטבריין: ואז הגיע קוסטמן
בהחלטה שפירסמה הרשות לתחרות הבריטית (CMA) היא קובעת שהמיזוג בין שתי החברות מופנה כעת לחקירה מעמיקה, מכיוון שעל בסיס המידע שעומד לרשותה כעת ייתכן שהוא יגרום להפחתה משמעותית בתחרות בשוק והמלצות תוכן בבריטניה. החלטתה הסופית תינתן ב־23 בדצמבר.
במסמך שפירסמה ה־CMA היא מפרטת את התהליך הצפוי כעת לשתי החברות בחודשים הקרובים שבמרכזו תשב הרשות עם הצדדים כדי לשמוע את הערותיהם ולאסוף חומרים.
אף שהמהלך מוגדר כמיזוג, למעשה טאבולה רוכשת את אאוטבריין הקטנה בהרבה (באוקטובר פורסם שטאבולה תשלם 250 מיליון דולר תמורת 30% ממניות אאוטבריין) — וכך זה גם הוגדר ל־CMA. שתי החברות עובדות במרץ על המיזוג כבר זמן רב ומוכנות אליו — מהחלטות על בעלי תפקידים, דרך מפת דרכים טכנולוגית ועד הסכמה מה יישאר מכל חברה ועל מה מוותרים.
המיזוג בין טאבולה לאאוטבריין קיבל כבר בנובמבר 2019 את אישור רשות התחרות הגרמנית וביולי השנה הגיעה אישור מהרגולטור האמריקאי. רשות התחרות בישראל עדיין בודקת. תשובה שלילית סופית מהרשות הבריטית תהיה מכה אנושה לחברות, שממתחרות קשות הפכו לחברות שיודעות כמעט הכל זו על זו ויתקשו לפעול שוב בנפרד.
על פי בדיקת ה־CMA, עיקר החשש לפגיעה בתחרות היא בצד של המו"לים, שבעקבות המיזוג עלולים למצוא את עצמם מול חברה אחת מרכזית, ופחות מהצד של המפרסמים שלהם יש אפיקי פרסום רבים. לכן הרשות תבחן בחודשים הקרובים את כל ההשפעות העתידיות של המיזוג על השוק הבריטי.
על פי ה־CMA, בין שתי החברות יש חפיפה רבה במוצרי תוכנה של גילוי והמלצות תוכן, סטרימינג של וידאו לאתרים ופרסום נייטיב. כמו כן, הסכמים שחתמו שתי החברות בעבר מהוות חסם לכניסה של מתחרים לתחום. לדעת הרשות, לכניסה של גוגל לתחום באופן מוגבר יכולה להיות תרומה לתחרות העתידית, אבל היא עדיין אינה בטוחה בכך.
טאבולה ואאוטבריין נוסדו ב־2006 ומפעילות מרכזי פיתוח גדולים בישראל שבהם מועסקים 900 עובדים. החברה המאוחדת תפעל תחת המותג טאבולה ותעסיק כ־2,250 עובדים.