מיקרוסופט הוסיפה 95 מיליארד דולר לשוויה בעקבות המגעים לרכישת טיקטוק
ההכנסות של טיקטוק בארה"ב לבדה צפויות לעמוד על 500 מיליון דולר לשנה. בכך החברה צפויה לשלש גם את ההכנסות בחטיבת הצרכנות של מיקרוסופט בתוך שנה ולהפוך אותה למתחרה רצינית בתחום הפרסום המקוון לצד פייסבוק, טוויטר ויוטיוב של גוגל
- טראמפ: לא מתנגד שמיקרוסופט תקנה את טיקטוק, אבל הממשל צריך לקבל "עמלה"
- נאדלה שוחח עם טראמפ: עסקת מיקרוסופט-טיקטוק חזרה לשולחן
- טראמפ אובססיבי לטיקטוק ולא בהכרח מהמניעים הנכונים
בפוסט שפרסמו במיקרוסופט ביום ראשון הודו כי הם במגעים עם חברת ByteDance הסינית לרכישת האפליקציה, וכי הם מקווים שישיגו הסכם עד ה-15 בספטמבר. לפי הודעת החברה, המנכ"ל סאטיה נאדלה שוחח במהלך סוף השבוע עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על העסקה. טראמפ מאיים כבר תקופה לאסור על פעילות טיקטוק בארה"ב.
התרומה של טיקטוק למיקרוסופט מבחינת מכירות תהיה מינימאלית בתחילה. על אף הפופולאריות הרבה של טיקטוק ברחבי העולם, היא נחשבת קטנה יחסית למיקרוסופט, ששווי השוק שלה עומד על 1.6 טריליון דולר ובשנה שעברה דיווחה על הכנסות של 143 מיליארד דולר. לשם השוואה, ההכנסות של טיקטוק צפויות לעמוד השנה על 1.4 מיליארד דולר. כמו כן, נראה שמיקרוסופט מעוניינת רק בפעילות של טיקטוק באה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. בכל זאת, עסקת טיקטוק תסייע למיקרוסופט להתגבר על מספר רכישות מאכזבות שביצעה בשנים האחרונות, בראשן רכישת סקייפ.
כיום, רק בסביבות שליש מההכנסות של מיקרוסופט מקורן בחטיבת הצרכנות שלה, וחלק קטן בלבד מההכנסות הללו מגיעות ממכירות ישירות ללקוחות פרטיים. קונסולת המשחקים Xbox של מיקרוסופט הכניסה לחברה 11 מיליארד דולר בשנה שעברה. כלומר, טיקטוק תעלה באופן מיידי את ההכנסות בחטיבת הצרכנות ותעזור לדחוף קדימה את שיעורי הצמיחה של החברה.
המכירות של מיקרוסופט צפויות לצמוח בשנה הבאה ב-9% בלבד, ירידה של 14% לעומת השנה קודם לכן ו-23% לפני שלוש שנים. יותר ויותר אנשים עוברים לשימוש באפליקציות שאינן זקוקות לאינטרנט, כך שחטיבת הצרכנות של החברה צומחת בשיעור חד ספרתי נמוך, שייצג הכנסות של 2.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. לשם השוואה, אלפבית החברה האם של גוגל, צמחה בשיעור שנתי של 20% בשנים האחרונות.
לעומת זאת, ההכנסות של טיקטוק בארה"ב לבדה צפויות לעמוד השנה על 500 מיליון דולר, כך לפי האתר The Information. מדובר בצמיחה של פי 10 לעומת הכנסות של 50 מיליון דולר ב-2019, אז ארה"ב ייצגה רק 20% מהפעילות.בהתבסס על שיעורי הצמיחה המהירים הללו, טיקטוק עשויה לשלש את ההכנסות בחטיבת הצרכנות של מיקרוסופט בתוך שנה.
רכישת טיקטוק תהפוך גם את מיקרוסופט למתחרה רצינית בתחום הפרסום המקוון לצד פייסבוק, טוויטר ויוטיוב שבבעלות גוגל. לטיקטוק יש 800 מיליון משתמשים פעילים בארה"ב, כך לפי חברת השיווק Wallaroo. לפייסבוק יש 2.6 מיליארד משתמשים פעילים. מנגד, אי אפשר להתעלם מהסיכונים המשמעותיים לעסקה בחזית הרגולטורית והפוליטית, במיוחד בהתחשב במתיחות בין ממשל טראמפ והממשלה הסינית.
המהלך של מיקרוסופט לרכישת טיקטוק יוצא לדרך בעוד הקונגרס האמריקאי פצח בחקירה סביב השליטה של חברות הטכנולוגיה הגדגולות במידע האישי של המשתמשים. בשבוע שעבר, המנכ"לים של אפל, אמזון, פייסבוק וגוגל השתתפו בדיון בנושא שנערך בקונגרס. מנכ"ל מיקרוסופט לא זומן להשתתף בשימוע והחברה שבעבר נחשבה למונופול, הצליחה להתחמק מהביקורת הקשה המופנית כיום לשאר חברות הטכנולוגיה הגדולות. "מיקרוסופט הצליחה להתחמק מחלק מהביקורת הרגולטורית עמה מתמודדות חברות טכנולוגיה גדולות אחרות, כך שזה מעט מפתיע שהחברה מפנה אליה את תשומת הלב עם התכניות לרכוש את טיקטוק על אף החששות של ממשל טראמפ מהקשרים עם סין", הגיבה האנליסטית ג'ניפר לאו מ-UBS.
בתוך כך, הבעלים הנוכחיים של טיקטוק, ByteDance הסינית שוקלת לפתוח מטה בלונדון. לפי דיווח בעיתון הגרדיאן, ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון מוכן להסתכן בהכעסת טראמפ ולקבל בברכה את החברה במדינה. "לאור המצב הנוכחי, ByteDance בוחנת את האפשרות של הקמת מטה של טיקטוק מחוץ לארה"ב כדי שתוכל לשרת בצורה טובה יותר את המשתמשים ברחבי העולם", מסר דובר של החברה.
לונדון היא בחירה הגיונית עבור החברה, שכבר מעסיקה 800 מתוך 1,000 העובדים שלה באירופה בבריטניה ובאירלנד. לפי הצהובון הסאן, הממשלה הסכימה לפתיחת המטה בלונדון לאחר שהוחלט כי טיקטוק מהווה סיכון בטיחוני מופחת משמעותית מאשר וואווי, ענקית הטלקום הסינית שהממשלה הבריטית אסרה על שימוש בציוד שלה ברשתות הדור החמישי.
עם זאת, דובר של ג'ונסון מסר כי מדובר בהחלטה מסחרית שעדיין לא התקבלה. המעבר האפשרי ללונדון יתבצע כאמור על רקע האיומים מצד הממשל האמריקאי להחרים את האפליקציה. ביום ראשון אמר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בריאיון לפוקס ניוז כי טראמפ צפוי לנקוט בפעולה נגד האפליקציה כבר בימים הקרובים. ממשרד החוץ הסיני הביעו התנגדות עזה לסנקציות שמטיל הממשל האמריקאי על חברות תוכנה סיניות וקראו לממשל להפסיק את "המדיניות המפלה" הזו.