$
כלכליסט-טק

ותודה לקורונה: מפתחי אפליקציות הרוויחו 50 מיליארד דולר בחצי השנה האחרונה

לפי דו"ח של חברת המחקר Sensor Tower, מדובר באפליקציות באפסטור ובגוגל פליי. היקף ההכנסות מהן זינק בכ-24% במשך חצי השנה האחרונה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ומי האפקליקציה שעומדת בראש טבלת ההכנסות?

רפאל קאהאן 20:2501.07.20
דו''ח של חברת מחקר מצא שהיקף ההכנסות מאפליקציות זינק בכ-24% במשך חצי השנה האחרונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי נתוני Sensor Tower שפורסמו אמש (ג'), משתמשים הוציאו כ-50.1 מיליארד דולר בכל העולם באפליקציות באפסטור ובגוגל פליי.

 

 

כדי לסבר את האוזן, הזינוק בין התקופות המקבילות ב-2019 ו-2018 עמד על כ-20%. בנוסף, היקף ההתקנות החדשות - זאת אומרת של אפליקציות שלא היו מותקנות על מכשיר הלקוח - גדל ב-26% לעומת 2019 והגיע לכ-71.5 מיליארד אפליקציות.

 

אפליקציות אפליקציות צילום: depositphotos

 

חשוב לציין עם זאת שני דברים: ישנן לא מעט אפליקציות כמו נטפליקס או ספוטיפיי שאינן מוכרות מנויי פרימיום דרך האפליקציות שלהן כדי להתחמק מהעמלה שאפל וגוגל גובות על הכנסות מתשלומים בתוך האפליקציות. בנוסף, ישנן גם אפליקציות שאינן נספרות במחקר ושנמכרות דרך חנויות צד שלישי.

 

אבל גם אם מסתפקים במספרים של אפל וגוגל, עדיין מדובר בהיקפים מרשימים. הורדות האפליקציות באפסטור הגיעו לכ-18.3 מתוך הסך הכללי של ההתקנות, זינוק של כ-23%. בגוגל פליי המספר עומד על כ-53.2 מיליארד אפליקציות, גידול של 27.3%. עם זאת למרות המספרים הגדולים יותר בגוגל, משתמשי האייפון עדיין מוציאים יותר כסף בממוצע.

 

טינדר בראש ההכנסות

 

האפסטור הכניס למפתחים (ולאפל) כ-32.8 מיליארד דולר בחצי השנה האחרונה, בין היתר דרך רכישות בתוך האפליקציות, מנויים, רכישת אפליקציות ורכישות במשחקים. מספר זה גבוה בכ-24.7% ביחס לשנה שעברה. בגוגל לעומת זאת המספר המקביל עומד על כ-17.3 מיליארד דולר בלבד. אך נתון אחד לא מוערך כאן והוא כמה הכנסות סיפק השימוש במידע המשתמשים שמקבלת גוגל דרך פלטפורמת אנדרואיד. בכל מקרה מדובר בגידול של כ-21% ביחס לשנה שעברה.

 

השפעת הקורונה על השימוש באפליקציות ברור. המעבר לעבודה מרחוק כמו גם ליחסים חברתיים מרוחקים הביא את המשתמשים לנסות למצוא את הכלים שיאפשרו זאת. גם הזינוק בשימוש במשחקי אונליין הביא לגידול בהכנסות. אבל האפליקציה שהכניסה הכי הרבה בתקופה הזו ושאינה משחק היא טינדר, אפליקציית ההיכרויות המזדמנות, שהיה ניתן לחשוב שהשימוש בה דווקא יפחת בגלל הנחיות הבריאות שמעודדות ריחוק פיזי.

 

 

טינדר טינדר צילום: שאטרסטוק

 

טינדר הכניסה במהלך התקופה כ-433 מיליון דולר ממשתמשי האייפון ואנדרואיד. עם זאת מדובר עדיין באופן לא מפתיע בירידה ביחס לשנה שעברה שאז הכנסותיה היו כ-532 מיליון דולר בחצי השנה הראשונה. אחרי טינדר יוטיוב לקחה את המקום השני, טיקטוק הפתיעה ונדחפה למקום השלישי לפני טנסנט וידאו ונטפליקס במקומות הרביעי והחמישי בהתאמה.

 

אם בודקים כל חנות אפליקציות בנפרד ניתן לראות הבדל ניכר בדירוגים של כל אפליקציה. בעוד באפסטור כיכבו: יוטיוב במקום הראשון ולאחריה טיקטוק, טינדר, טנסנט וידאו ונטפליקס בהמשך; בגוגל פליי הדירוג הזניק את אפליקציית גוגל וואן לראש הרשימה, טינדר במקום השני, דיסני פלוס, ביגו לייב ופנדורה בהתאמה. יכול להיות שההצלחה של טינדר נעוצה בתכונת ה-Passport שהחברה העמידה בחינם למשתמשים. זו מאפשרת לבצע מצ'ינג גם עם משתמשים ברחבי העולם ולא רק בסביבה המיידית, מה שהפך את טינדר לסוג של רשת חברתית הלכה למעשה.

 

יוטיוב לעומת זאת הכניסה על פי הערכות כ-431 מיליון דולר בעולם; טיקטוק הכניסה סכום מרשים של כ-421 מיליון דולר. עם זאת המספרים האלה משולבים גם עם הגרסה הסינית - Douyin - ששברה את שיאי ההורדות בעולם עם כ-626 מיליון התקנות חדשות בסך הכל, מה שמזניק את מספר ההתקנות עד כה לכ-2 מיליארד. מספר שמתחרה בפייסבוק בהיקף המשתמשים הגלובלי. עם זאת המספר כנראה ישתנה בעקבות החרם ההודי שהוכרז השבוע על אפליקציות סיניות.

 

וכאן אנחנו מגיעים למספרי ההורדות נטו, בלי התחשבות בהיקף ההכנסות. וכאן למרות שטיקטוק שולטת במקום הראשון בכל הדירוגים: כללי, אייפון ואנדרואיד, במקומות העוקבים אנו פוגשים באפליקציות קבוצת פייסבוק: ווטסאפ, אינסטגרם, מסנג'ר וכמובן האפליקציה של החברה האם עצמה. היחידה שהצליחה להתשחל בין טיקטוק לפייסבוק היא זום.

 

אפליקציות הגיימינג הוכיחו שהן כנראה אפיק ההכנסות חשוב לא פחות למפתחי המשחקים מקונסולות או מחשבים. היקף ההוצאות על משחקים זינק בכ-21.2% והגיע לכ-36.6 מיליארד דולר. גיימרים הוציאו כ-22.7% יותר באייפון עם כ-22.2 מיליארד דולר בעוד באנדרואיד המספר היה גידול של כ-19% להיקף של 14.4 מיליארד דולר.

 

אפליקציות המשחקים המובילות היו PUBG מובייל באייפון ובדירוג הכללי במקום הראשון, בעוד שאת המקום הראשון באנדרואיד תפס המשחק Lineage 2M. הונור אוף קינגס, רובלוקס, קוין מאסטר, מונסטר סטרייק, רייז אוף קינגדומס, גארדנסקייפס ואפילו קנדי קראש סאגה ופוקימון גו, כיכבו בערבוביה בשלושת הדירוגים. עם זאת המרשימים ביותר בהיקף ההכנסות היו PUBG מובייל עם 1.3 מיליארד דולר, מספר שלא כולל את המכירות דרך חנויות אפליקציות צד שלישי, והמשחק המכניס השני בהיקפו היה הונור אוף קינגס עם 1 מיליארד דולר.

 

כלל ההורדות של אפליקציות משחקים זינק בכ-42.5% והגיע ל-28.5 מיליארד התקנות חדשות. מתוכן כ-22.8 מיליארד מהן היו במכשירי אנדרואיד. גידול של כ-46% ביחס לשנה שעברה. ב-iOS לעומת זאת היקף ההתקנות עמד על כ-5.7 מיליארד עם גידול של כ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

חשוב להדגיש שהמספרים כוללים את כלל ההכנסות וההורדות שנספרו מינואר 2020 עד סוף יוני. השפעת מגיפת הקורונה כנראה היתה יותר מורגשת ברבעון השני של השנה, כמו עם הזינוק במשתמשי זום או הגידול בשימוש במשחקים בעלי מנגנוני משחק חברתיים כגון רובלוקס. בחברת המחקר גם אמרו שההיקפים החדשים גדלו בכ-28.4% ביחס להערכות מוקדמות יותר שלא כללו את אפקט הקורונה.

x