דו"ח טכנולוגי
הקשר בין ענקיות הטכנולוגיה לחברות דלקי מאובנים
ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון ומיקרוסופט נהנות מתדמית טובה ביחס למשבר האקלים, אך דו"ח נרחב של גרינפיס מעלה שבשעה שענקיות טכנולוגיה מצהירות על מחויבויות לצמצום פליטות פחמן - הן מספקות כלים המסייעים לרשות חברות האנרגיה במאמצי זיהום האטמוספירה
בכל הנוגע למשבר האקלים, ענקיות הטכנולוגיה שואפות למתג את עצמן כאלו שנמצאות בחוד החנית. הן מכריזות על תוכניות שאפתניות לצמצום פליטת גזי חממה, מקדמות פרויקטים ושיתופי פעולה שונים בתחום, ומשקיעות בחברות ומיזמים שנועדו לקדם מעבר מדלקי מאובנים למקורות אנרגיה בת קיימא. חלקן, כמו אפל לדוגמה, אף רשמו הישגים כמו העברת כל המתקנים לשימוש ב-100% אנרגיה מתחדשת. אפילו אמזון, שמסיבות לא ברורות התנגדה במשך זמן רב להצגת תוכנית משמעותית בתחום, התעשתה בספטמבר האחרון והתחייבה לאפס את פליטות הפחמן שלה עד 2030.
יש המון בעיות עם ההבטחות של חברות הטכנולוגיה בתחום, בעיקר בכל הנוגע לפעילות שמערערת אותן כמו תרומה לגופים שמכחישים את משבר האקלים, מודל עסקי שמבוסס על צריכה תכופה וכתוצאה מעודד פעילויות שמגבירות את פליטת גזי החממה, וחשש הגיוני שהפעולות שכן נעשות הן יותר למטרות יח"צ מאשר מתוך מחויבות אמיתית.
חרף זאת, חברות הטכנולוגיה נהנות מתדמית טובה יחסית בכל הנוגע למשבר האקלים. כוח העבודה שלהן הוא ליברלי ופרוגרסיבי ברובו, מה שיוצר דרישה מלמטה לבצע מהלכים שונים בתחום, ביחס לחברות אחרות רבות הן נמצאות בחזית של קידום שינויים ירוקים בפעילותן, ובסופו של יום הן לא חברות דלקי מאובנים. ויש להן גם יתרון נוסף: יכולות טכנולוגיות אדירות שהן ממנפות לא פעם למען מלחמה במשבר האקלים. יש אמנם בעיות היקפיות שעולות מפתרונות טכנולוגיים למשבר, ולפעמים הטכנולוגיה של החברות האלו יכולה דווקא לפגוע במאבק, כמו האלגוריתם של יוטיוב שנתפס כשהוא מקדם מסרים של מכחישי אקלים. אך בגדול, הטכנולוגיה של החברות נתפסת כאחד האמצעים לפתרון המשבר.
אבל ייתכן שהגיע הזמן לחשוב מחדש על התפיסה. דו"ח נרחב של גרינפיס מעלה שבשעה שענקיות טכנולוגיה מצהירות על מחויבויות לצמצום פליטות פחמן ומעבר לאנרגיה מתחדשת, הן מעמידות במקביל כלים חזקים לרשות חברות האנרגיה הגדולות ביותר, שמסייעים להן במאמצי זיהום האטמוספירה שלהן. לפי הדו"ח, חברות נפט גדולות כמו של, BP, שברון ואקסון מוביל מסתמכות על שירותי הענן העצמתיים של שלוש הענקיות בתחום – אמזון (33% משוק המחשבון בענן), מיקרוסופט (18%) וגוגל (8%) – על מנת לאתר ולהפיק נפט וגז ולהפחית את עלויות הייצור שלהן. "חוזים בין חברות טכנולוגיה לחברות גז ונפט נמצאו בכל שלב של שרשרת הפקת נפט וגז, ומערערים משמעותית את מחויבויות האקלים של מיקרוסופט, גוגל ואמזון", מאשימים בארגון.
לפי הדו"ח, לחטיבות הענן של כל אחת משלוש החברות יש חוזים עם ענקיות נפט וגז שעוסקים במפורש בהעמדת כלים לצורך מציאת והפקת נפט ואף מקדישות משאבים ניכרים לקידום פעילותן בתחום. גוגל, למשל, מינתה ב-2018 את נשיא BP לשעבר דריל וויליס לסגן נשיא לנפט, גז ואנרגיה בגוגל קלאוד, שם היה אחראי על פיתוח מוצרים ופתרונות בתחום. ב-2019 עבר וויליס למיקרוסופט, שם מונה לסגן נשיא לתעשיית האנרגיה.
אף שלאחרונה פעלה גוגל להצנעת פעילותה בתחום, בין השאר באצעות הסרת מקרי בוחן של חברות דלקי מאובנים שעבדו עם שירות הענן שלה מאתרה, העבודה שלה עם חברות אלו נמשכת. שברון, Total ו-Schlumberger, למשל, עושות שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI) של גוגל כדי לבחון את הכדאיות של פיתוח שדות נפט ולייעל את הליך הבחינה. מיזם משותף של Cognite ו-Aker BP עושה שימוש בפלטפורמת אינטרנט של הדברים כדי לקצר את זמן הקידוח, ולחסוך כתוצאה מאות אלפי דולרים.
מיקרוסופט נחשבת לאחת המובילות מבין חברות הטכנולוגיה בכל הנוגע למחויבויות האקלים שלה, ואף יצרה תפקיד – סמנכ"ל סביבה – שמוקדש לקידום פרויקטים בנושא בחברה ומחוצה לה. ואולם, לפי גרינפיס היא גם השותפה הטכנולוגית הגדולה ביותר של חברות נפט וגז, ומאפשרת להן להשתמש בפלטפורמת הענן שלה Azure על מנת לאתר, לייצר ולמכור דלקי מאובנים.
רשימת הלקוחות של החברה כולל את אקסוןמוביל שעושה שימוש בכלי למידת מכונה של מיקרוסופט לצורך קבלת החלטות "מהירה יותר וטובה יותר" בכל הנוגע לביצוע קידוחים, PMC שב-2018 הפכה את הענן של מיקרוסופט לרכיב מרכזי בתוכנית הטרנספורמציה הדיגיטלית שלה ו-Seadrill שמסתייעת בכלי הענן שלה לניהול צי אסדות הקידוח שלה ושיפור הליך הקידוח הימי.
הפליטות שנוצרות כתוצאה מפעילות זו לא מחושבות בתוכנית צמצום פליטות הפחמן של מיקרוסופט, והחברה גם הצהירה שלא תבטל חוזים קיימים בתחום. לאור העובדה שלדברי החברה עצמה, הטכנולוגיה שלה תסייע לאקסוןמוביל להגביר את תפוקת הנפט באזור ה-Permian Basin בארה"ב ב-50 אלף חביות ליום עד 2025 לא מדובר בדבר של מה בכך.
מיקרוסופט לא מסתירה את הנכונות שלה לסייע לחברות בתחום, וב-2019 אף השתתפו נציגיה בוועידת CERAWeek של תעשיית הנפט. משתתפת בולטת נוספת בוועידה? אמזון, השחקנית הגדולה בעולם בתחום שירותי הענן שמסורתית מתגאה בעבודה שהיא עושה עם חברות דלקי מאובנים. עד החודש שעבר אפילו היתה לחטיבת הענן שלה, AWS, עמוד שקידם את היכולות שמציעים כלי הענן שלה לתעשיית הנפט והגז (ושונה לאחרונה למיקוד הפחות נפיץ בתעשיית האנרגיה באופן כללי).
לקוחות אמזון בתחום כוללים את BP, שעושה שימוש בשירותי אמזון לצורך שיפור מאמצי השיווק שלה, GE Oil & Gas, שמאז 2016 הסתייעה באמזון להעברת 750 טרה-בייטים של מידע ממכשור בדיקת הצינורות שלה, Willbros, שנעזרת באמזון לצורך בניית צינורות נפט וגז ו-SEAOIL שמשתשמת בכלים של החברה לניהול שרשרת האספקה של מוצרי הדלק שלה, כולל אחסון ושילוח.
הגישה לשירותי ענן ששלוש הענקיות נותנות לחברות דלקי מאובנים היא לא דבר של מה בכך. שירותי ענן בכלל, ובפרט שירותים מודרניים עם יכולות AI מתקדמות, הם כלי אדיר ורב יכולות שיכול לסייע לארגון לייעל תהליכים, להגדיל את התפוקה, לאסוף ולנתח כמויות מידע אדירות, ולגבש תובנות עסקיות משמעותיות. מדובר בשירותים ששימוש מושכל בהם יכול לחסוך סכומי כסף ניכרים, אפילו להתוות כיוונים אסטרטגיים חשובים לעתיד החברה.
חברות דלקי מאובנים עושות בשירותים אלו שימושים מגוונים – החל מבחירת אתרי קידוחים אידיאליים, עבור בפיתוח ותחזוקת מתקני הובלה כמו צינורות נפט, ועד ייעול העבודה במתקני זיקוק – שמאפשרים להן להיות יעילות יותר, מהירות יותר ורווחיות יותר.
חסימת הגישה של חברות אלו לשירותי הענן של מיקרוסופט, אמזון וגוגל לא תשבית את פעילותן, אך היא תהפוך אותה לאטית יותר וליקרה יותר. לשינוי כזה יכולות להיות השלכות מורגשות היטב על חברות דלקי מאובנים. החל מתדמיתי, עבור בהפחתת הנכונות של גופים פיננסיים להשקיע בהן או להלוות להן כספים (כי הפעילות רוווחית פחות), וכלה בהגדלת נכונותן להגביר את הכניסה שלהן עצמן לעולם האנרגיות המתחדשות על חשבון דלקי המאובנים. בהקשר הרחב יותר, ניתוקן של החברות משירותי הענן הגדולים יכול להביא לעלייה במחירי הנפט והגז הטבעי, שידרבן עוד יותר את המעבר של הכלכלה העולמית לאנרגיה מתחדשות.
אין זה גם מקרה מובהק שבו אם אחת משלוש הגדולות לא תספק לחברות אלו שירותי ענן, הרי שהן יוכלו ללכת לשחקנית אחרת. יש אמנם עוד ספקיות בתחום, אבל השירותים של אמזון, מיקרוסופט וגוגל הם הגדולים והמתקדמים ביותר, עם יכולות ה-AI המשוכללות ביותר. חלופות של חברות אחרות פשוט לא יספקו את אותה הסחורה.
לשלוש החברות אולי יש התחייבויות ראויות לצמצום פליטות הפחמן שלהן עצמן, אך פעילות שירותי הענן שלהן מערערת יעדים אלו ואף מסייעת להחריף את משבר האקלים. "עם פחות מעשר שנים לצמצם פליטות באופן דרמטי כדי להמנע מההשלכות החמורות ביותר של שינוי אקלים, חברות טכנולוגיה שמחזרות אחרי חברות נפט או תומכות בהן עם שירותי מחשוב עצמתיים שמות את הרגל שלהן על דוושת הגז בדרך להתחממות קטסטרופלית", נכתב בדו"ח של גרינפיס. "אם מיקרוסופט, אמזון וגוגל רציניות בנוגע לתפקידן בהתמודדות עם משבר האקלים, הן חייבות להפסיק לבצע עסקים שמתדלקים את תעשיית דלקי המאובנים".
יש הרבה דברים מורכבים במאבק במשבר האקלים. זה לא נראה כאחד מהם. שלוש החברות יכולות ליצור שינוי מהותי באמצעות מהלכים פשוטים יחסית כמו איסור מיידי על כל עסקה שמספקת לחברות נפט וגז גישה ליכולות מחשוב בענן ו-AI מתקדמות, ביצוע הערכה של החוזים הבעייתיים ביותר מהבט סביבתי (למשל, כאלו שמסייעים להפקת נפט וגז או לזיהוי פרויקטים חדשים), פעילות להבאת חוזים אלו לסיומם, וכמובן קידום משמעותי של פרויקטים בתחום האנרגיה המתחדשת.
יחסית למשאבים העצומים שעומדים לרשות חברות אלו, זה לא דורש הרבה. בעיקר רצון טוב, ונכונות להקריב נתח לא מאוד משמעותי בהכנסות שלהן לטובת עתיד האנושות. זה קורבן שלא רק שחברות אלו מסוגלות לבצע, אלא שיש להן את החובה המוסרית להקריב אותו.