המחוקקים תוקפים את מיזוג אובר-גראבהאב: ''השלכות מדאיגות למסעדות''
השתיים, שמנהלות מגעים למיזוג על רקע העלייה בביקוש למשלוחים בעקבות הקורונה, טוענות מנגד שלא יכולו לשרוד לבדן בהתחשב בהוצאות הנדרשות בשוק משלוחי המזון הצפוף
- אובר הפסידה ברבעון הראשון 2.9 מיליארד דולר - פי 2 מהתחזיות
- אובר מפטרת 3,700 מעובדיה – כ-14% מכוח האדם
- זריקת חמצן לליים: אובר מובילה גיוס של 170 מיליון דולר בחברת הקורקינטים
אובר ו- Grubhub, הנחשבות בשלב זה לחברות משלוחי המזון השנייה והשלישית בגודלה במונחים של שווי שוק אחרי DoorDash, מנהלות מגעים למיזוג, זאת על רקע העלייה בביקוש למשלוחים בעקבות הקורונה, כך על פי הפייננשל טיימס. מחיר המניה של Grubhub נסחר ביום שלישי בעלייה של 29%, שהעניק לה שווי שוק של 5.5 מיליארד דולר.
בעוד ששוק משלוחי המזון הוא עסק תחרותי יותר מאשר שוק שיתופי הנסיעות, שבו מחזיקה אובר ב-70% מהשוק לעומת 30% של ליפט, לעסקה המוצעת צפויה להיות השפעה דרמטית ברמה המקומית. לפי הנתונים שאספה חברת המחקר Second Measure, נתח השוק של אובר בניו יורק יעלה מ-17% לקצת פחות מ-80%. "אני תוהה אילו טיעונים אובר תעלה בנוגע ליתרונות של המהלך עבור הצרכנים", אמר פרופ' וויליאם קובצ'יץ, לשעבר יו"ר ועדת הסחר הפדראלית בארה"ב (FTC) לפייננשל טיימס. "כיצד זה יועיל לתושבי העיר ניו יורק? אני מאמין שהרגולטורים יתמקדו בזה. אם ניו יורק או כל מדינה אחרת לא יהיו מרוצות מהעסקה המוצעת, הן יוכלו להוציא צו שיחסום אותה, כפי שקרה במיזוג המתוכנן בין טי – מובייל וספרינט".
"אני חושב שאובר יכולים לצפות שהעסקה תעבור בדיקה מקיפה", הוסיף קובצ'יץ. "מכיוון שהספקים האלה הפכו לחלק אינטגרלי בתשתיות השירותים בתחומים שבהם הם פועלים".
בניסיון להגן על העסקה, אובר ו- Grubhub עשויות לטעון ש- Grubhub לא תוכל לשרוד לבדה בהתחשב בהוצאות הנדרשות כדי להתחרות בשוק הצפוף של משלוחי המזון. אסטרטגיה זו מכונה הגנת "החברה הכושלת".
הסכם דומה אושר לאחרונה בבריטניה, שם רשות התחרות והשווקים אישרה השקעה של אמזון בחברת שירותי המשלוחים דליברו בהתבסס על הטענה שהלחץ הנוסף בעקבות הקורונה יגרום לכך שדליברו "תקרוס פיננסית ותצא מהשוק". אולם, מארק מק'קריינס, מרצה מבית הספר לניהול קלוג של אוניברסיטת נורת'ווסטרן אמר כי אינו מאמין שהרשויות בארה"ב יקבלו טיעון מסוג זה. "לא ראיתי הכרזות מצד הממשל האמריקאי שהם מתכוונים לאשר עסקאות מיוחדות והקלות במיזוגים לאור המגיפה".
במקביל, מתגבר החשש בערים השונות שחברות משלוחי המזון כבר מנצלות את כוחן כדי לגבות עמלות גבוהות מהמסעדות שמשתמשות בפלטפורמות שלהן. גובה העמלה משתנה, אך לרוב עומד על סביבות 30%, שיעור שהמסעדות מתלוננות שהוא גבוה מכדי שיוכלו להרוויח אך בלתי נמנע בתקופה זו שהן נדרשות להיות סגורות לקבלת קהל.
בסן פרנסיסקו ראש העיר לונדון בריד הגביל את גובה העמלה ל-15%, מהלך שגרם לאובר להפסיק את השליחויות לטרז'רי איילנד, ששוכנת במפרץ המפריד את סן פרנסיסקו מאוקלנד הסמוכה, ומתגוררים בה בעיקר משפחות מעוטות יכולת.
בג'רזי סיטי, אובר הגיבה להגבלת העמלה ל-10% בגביית תת - תשלום נוסף של 3 דולר. במקביל, בשיקגו אמור להיכנס לתוקף בהמשך החודש צו שאמנם לא יגביל את גובה העמלה אך ידרוש שקיפות בנושא התשלומים כך שהלקוחות יבינו כמה בדיוק הם משלמים למסעדה עצמה.
הבאה בתור לפעול בעניין ככל הנראה תהיה ניו יורק. השבוע עתידים המחוקקים בעיר לדון בהצעת חוק להגביל את העמלה ל-20%. ההצעה כבר זוכה לתמיכת ראש העיר ביל דה בלאסיו ובעקבות הדיווח על המיזוג האפשרי רק צוברת יותר תנופה. "אנחנו מודאגים מההשלכות של המהלך על העתיד והחוסן הכלכלי של המסעדות שלנו" הגיב חבר המועצה מארק גונאח, יו"ר הוועדה העירונית לעסקית קטנים ואחד מיוזמי ההצעה. "עכשיו יותר מתמיד חשוב להגן על התעשייה שכן האפשרות היחידה שקיימת היא להזמין משלוחים".
חברות משלוחי המזון מתנגדות להגבלת גובה העמלה, וטוענות שהביקורת עליהן לא לוקחת בחשבון את העלויות הנדרשות כדי להשיג הזמנות ולספק את המשלוחים. "ישנה אי הבנה לפחות אצל חלק מקובעי המדיניות לגבי חברות כמו אובר איטס", הגיב פייר – דמיטרי גור – קוטי, שעומד בראש אובר איטס. "יש הרבה ספקטיות בנוגע למודל הרווחיות שלנו. אני די משוכנע שהמודל יכול להיות רווחי גם בלי לגבות יותר ממסעדות".