$
חדשות טכנולוגיה

יותר משתמשים מול המסך, אבל האטה בקצב ההכנסות

הדו”חות הרבעוניים של ענקיות הטכנולוגיה מספקים הצצה לשינויים אצל הצרכנים בתקופת הקורונה: ההסתגרות בבתים גררה צריכה מוגברת של שירותי תוכן, החשש הכלכלי צמצם את שוק הפרסום, והמחשבים הניידים שכבר הוספדו חזרו לככב

עומר כביר 09:2103.05.20
הדו"חות של חברות הטכנולוגיה הגדולות מספקים הוכחה בדוקה למה שיכולנו לנחש לבד: כשכמעט אי־אפשר לצאת מהבית, כולם נמצאים הרבה יותר זמן ברשת. הדבר בלט במיוחד בנתוני המשתמשים של פייסבוק. מספר המשתמשים הפעילים ביום ברשת החברתית עלה ב־4.6% לעומת דצמבר 2019 ועמד על 1.73 מיליארד איש ‑ קצב צמיחה מהיר פי שניים לעומת זה שרשמה פייסבוק ברבעון האחרון של 2019.

מעבר לכך, מספר המשתמשים החודשי עלה ב־4.2% ל־2.6 מיליארד, לעומת עלייה של 2% ברבעון הקודם. השיפור הורגש אפילו באזורים שבהם פעילות החברה כבר מבוססת וקרובה לרוויה. בארה"ב וקנדה, למשל, גדל מספר המשתמשים היומי ב־2.6% ל־195 מיליון (לעומת 0.5%). גם סנאפ האיצה את קצב הצמיחה הרבעוני מ־3.8% ל־5%, וסגרה את מרץ 2020 עם 229 מיליון משתמשים פעילים ביום.

 

משבר הקורונה משתקף בתוצאות הענקיות משבר הקורונה משתקף בתוצאות הענקיות

 

השינוי בהיקף השימוש ברשת ניכר לא רק ברשתות החברתיות. כשמרבית העולם המערבי עובד מהבית, הצורך בשירותים שמאפשרים עבודה מרחוק מזנק, ואיתו גם ההזדקקות לתשתיות תומכות. התוצאה היא עלייה משמעותית בהכנסות משירותי הענן של שלוש השחקניות הגדולות בתחום. חטיבת הענן של אמזון גדלה ב־32.8% ורשמה הכנסות של 10.22 מיליארד דולר, פעילות הענן של גוגל זינקה ב־52.2% ל־2.78 מיליארד דולר, וזו של מיקרוסופט ב־27.3% ל־12.28 מיליארד דולר.

 

 

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס צילום: בלומברג

 

הצמיחה לא היתה חריגה בהשוואה לרבעונים קודמים, אבל בהתחשב בכך שאנו בעיצומו של משבר כלכלי, העובדה שהסגמנט הזה של פעילות החברות שימר את כוחו ואת תנופתו, מהווה עדות חזקה לביקוש המוגבר לשירותי חברות הטכנולוגיה.

מכירות המוצרים הפיזיים של אמזון רשמו עלייה חדה של 22% ועמדו על 41.84 מיליארד דולר. לא מדובר בהכרח בעדות לעלייה בצריכה בקרב משקי בית, אלא בשינוי דפוסים: לאור הסגר הנרחב יותר צרכנים מבצעים קניות מקוונות.

 

מועקת הפנאי: איך להעביר את הזמן

 

משעמם בבית, משעמם מאוד. הילדים משתגעים, בני הזוג מעיקים, הקירות לוחצים, וצריך להעביר את הזמן איכשהו. ובאמת, חברות ופעילויות שקשורות לפנאי רשמו צמיחה מרשימה ברבעון הקורונה. נטפליקס היא הבולטת מביניהן. מספר המנויים בתשלום של שירות הסטרימינג זינק ברבעון הראשון של 2020 ב־22.8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

חטיבת השירותים של אפל, שכוללת הכנסות מאפסטור, אייטיונז, אפל TV+ ואפל מיוזיק, שברה שיא של כל הזמנים שלה עם הכנסות של 13.45 מיליארד דולר ‑ יותר מכל חטיבה אחרת פרט לאייפון, וכמעט מחצית מהכנסות החברה מהאייפון.

 

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק צילום: רויטרס

 

המנכ"ל טים קוק אמר לאחר פרסום הדו"ח שנרשם "שיא בסטרימינג" וצמיחה "פנומנלית" בחנות המקוונת של החברה. עצם העובדה שהחטיבה רושמת צמיחה מרשימה בהכנסות דווקא בתקופה של משבר כלכלי, מעידה על הצורך של הציבור באמצעים להפגת השעמום.

 

מתחברים מרחוק: שובו של המחשב הנייד

 

הסגר העלה את הצורך של הציבור במכשור טכנולוגי. מחשבים ניידים וטאבלטים הפכו לכוכבי הרגע. כבר באמצע מרץ פרסם ה”וול סטריט ג'ורנל” כתבה על מחסור במחשבים ניידים בחנויות אלקטרוניקה, ונתונים שהציגה בסוף החודש חברת המחקר NDP העלו שקטגוריית הלפטופים — שבעשור האחרון נעה בין קיפאון לירידה, זינקה ברבעון הראשון ב־10%, כשמכירות מחשבים לשימוש עסקי זינקו בשבוע האחרון של פברואר ב־30% ובשבועיים הראשונים של מרץ ב־50% לעומת התקופה המקבילה.

 

אחת המרוויחות הגדולות היתה אינטל, שמעבדיה נמצאים ברוב המחשבים שנמכרים. החברה דיווחה על רבעון חזק במיוחד עם הכנסות של 19.8 מיליארד דולר — זינוק של 23%. זאת, אחרי שבשלושת הרבעונים הקודמים נעו הכנסות החברה בין ירידה של 3% לעלייה של 8%.

אבל המגמה הזו לא ניכרה במכירות המחשבים והטאבלטים של אפל: הכנסות האייפד ירדו ב־10.3% ועמדו על 4.37 מיליארד דולר, הכנסות המק ירדו ב־2.9% ל־5.35 מיליארד דולר. למרות המשבר הכלכלי אנשים עדיין מוציאים כסף על מוצרים שחשובים להם או שירותים נחוצים, אבל לא בלי לכלול שיקולים כספיים. המוצרים של אפל, במקרה זה, היו יקרים מדי ונשארו מחוץ לגל הרכישה של מחשבים אישיים. ביחד עם הירידה במכירות האייפון ה־6.7%, מדובר בעובדה שצריכה להדאיג את החברה.

 

למה לי פרסומות עכשיו: מכה להכנסות מפרסום

 

למרות העלייה בצריכת סגמנטים מסוימים, כשאנשים נשארים בבית, וחוששים לעתידם הכלכלי, היקף ההוצאות יורד. בהתאם, המפרסמים מצניעים את היקף הפרסומות שלהם. הדבר ניכר בהכנסות החברות שהמודל העסקי שלהן מבוסס על פרסום. כולן ספגו מכה. טוויטר, למשל, דיווחה על עלייה צנועה של 2.6% בהכנסות, שעמדו על 807.64 מיליארד דולר, ועל מעבר מרווח של 190.8 מיליון דולר להפסד של 8.4 מיליון דולר. הכנסות גוגל מפרסום עלו ב־10.4%, אחרי שברבעון האחרון של 2019 טיפסו ב־16.7%.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג צילום: בלומברג

 

דו”חות פייסבוק סיפרו בהקשר זה את הסיפור המובהק ביותר: הכנסות החברה עמדו על 17.74 מיליארד דולר — צמיחה של 18% בלבד, שיעור הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר מאז הנפקת החברה ב־2012. והמצב בפועל גרוע עוד יותר. כי גם הצמיחה שהתרחשה הגיעה מהתקופה שלפני התפרצות משבר הקורונה במערב. לפי פייסבוק, במרץ הכנסות החברה מפרסום ירדו לעומת מרץ 2019, ובתחילת באפריל נרשם שיפור קל בלבד.

"ראינו סימנים ליציבות בשלושת השבועות הראשונים של אפריל, שבו ההכנסות מפרסום היו שטוחות יחסית בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, לעומת עלייה של 17% ברבעון הראשון של 2020", כתבה החברה בהודעה חריגה שהתייחסה למשבר הקורונה. "המגמות של אפריל משקפות חולשה בכל האזורים הגיאוגרפיים שכן רוב המדינות המשמעותיות שלנו הכריזו על סגר כלשהו".

 

רבים מיהרו להיתפס לבחירה של פייסבוק במלה "יציבות" וראו בכך סימן חיובי. אך היציבות שפייסבוק מתארת היא למעשה חוסר צמיחה בהכנסות מפרסום בשלושת השבועות הראשונים של אפריל — כלומר ההכנסות היו פחות או יותר זהות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. החברה מנגידה זאת אמנם לירידה שנרשמה בסוף מרץ, אך אם המגמה הזו תימשך לאורך הרבעון, ביולי 2020 תדווח פייסבוק על עלייה אפסית, אם בכלל, בהכנסות.

 

היד הנעלמה של אי־הוודאות:  הכל זמני, או שלא

 

חוסר הוודאות בולט מאוד. העלייה במספר המשתמשים של נטפליקס ופייסבוק, למשל, עלולה להיות זמנית. "אנחנו צופים ירידה בצפייה ובצמיחה", כך נטפליקס. "אנחנו מצפים לאבד לפחות חלק מהעלייה בפעילות כשמגבלות שונות ישוחררו", ציינה פייסבוק. אבל מתי זה יקרה, מה יהיו ההשלכות האחרות של התארכות המשבר או שינוי במדיניות הסגר, ועד מתי כל זה יימשך? אף אחד לא יודע להגיד, וגם לא הדו”חות.

 

לרוב, מפרסמות החברות תחזיות הכנסות לרבעון הנוכחי. הפעם, רובן ויתרו על כך — השוק מעורער מדי והעתיד מעורפל מדי. חלקן, כמו אפל, עשו זאת ללא הסבר. אחרות, דוגמת סנאפ, הסתפקו בהסבר לקוני. פייסבוק מצאה לנכון להרחיב יותר בנושא. החברה כתבה כי "כמו כל החברות אנחנו ניצבים בפני תקופה חסרת תקדים של חוסר ודאות בפעילות העסקית שלנו. לאור זאת, אנחנו לא מספקים תחזיות הכנסות לרבעון השני או לשנת 2020 במלואה".

 

אבל אף חברה לא הצליחה לתאר בצורה חדה יותר את חוסר הוודאות מנטפליקס, במשפט הפותח של הודעת הדו"ח הרבעוני שלה. "מעולם לא ראינו עתיד כה מעורער. נגיף הקורונה הגיע לכל פינה בעולם, ואף אחד לא יודע מתי המשבר הנורא הזה יסתיים".

 

אף אחד לא יודע אם ההקלות בסגר יאפשרו לאושש את הכלכלה, או שיביאו להתפרצות נוספת וייאלצו את מקבלי ההחלטות להחזיר את הגלגל לאחור. אף אחד לא יודע כמה זמן משבר הקורונה ילווה אותנו, או כמה זמן יימשך המשבר הכלכלי ומה תהיה חומרתו. לקו הסיום של הרבעון הראשון הגיעו מרבית ענקיות הטכנולוגיה בצליעה. האם הן יצליחו להתאושש ולהגביר קצב ברבעון הנוכחי, או שימשיכו לסחוב את עצמן בקושי? אף אחד לא יודע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x