הסטארטאפים המבטיחים 2020
רפואה - "אנחנו רוצים להפוך לידיים ולעיניים של הרופא"
טייטו כאילו נולדה למשבר הקורונה: המכשיר הפשוט והזול שפיתחה מאפשר למטופלים לבדוק את עצמם בביתם, ומעביר את התוצאות לרופא. שורה של גופי רפואה מובילים כבר עובדים איתה בשיתוף פעולה
TytoCare
מוצר: פתרונות המאפשרים לבצע סדרת בדיקות רפואיות בבית המטופל, מול רופא, ללא צורך בביקור פיזי במרפאה
שנת הקמה: 2012
עובדים: 50, בישראל
גיוסים: 105 מיליון דולר מ־Insight Partners, Olive Tree Ventures, Qualcomm Ventures LLC Orbimed, Cambia, Lionbird
מייסדים: דדי גלעד ועופר צדיק
המשבר בתחום הרפואה, שהתפוצץ עם התפרצות הקורונה, לא הפתיע את מי שבקי בתחום. חוקרים בינלאומיים מזהירים כבר שנים מעומס בלתי סביר על הענף, שנובע הן מצמיחת האוכלוסייה והן מהעלייה בתוחלת החיים. לא מעט חברות, בייחוד בישראל, מתמקדות בפיתוחים שמקלים על צוותים רפואיים בתחום הדיאגנוסטיקה או המכשור הרפואי. בין החברות האלה מתבלטת טייטו־קר, ובקיצור טייטו, שפועלת בשוק הטלה־רפואה: החברה פיתחה מכשיר קטן ופשוט לתפעול שיהפוך את הביקורים אצל רופא המשפחה לנדירים יותר — רעיון מתבקש לכאורה, אבל כזה שתובע אלגוריתמים מורכבים.
"טייטו נולדה לפני שבע שנים מצורך אישי שלי", מספר דדי גלעד, מנכ"ל החברה ומייסד משותף בה. "הייתי אבא לשני ילדים קטנים, עם בת 4 שסבלה מדלקות אוזניים מתמשכות. היה לנו ריטואל קבוע של ביקור רופא פעם בשבועיים, כולל הסיפור של להודיע לעבודה שאתה מאחר, לחכות בתור בקופת חולים ולהגיע למקום עמוס חיידקים".
הפתרון של טייטו היה מכשיר נוח, זול וידידותי למשתמש, שמאפשר למטופלים לבצע בעצמם בדיקות רפואיות מרחוק של הריאות, הלב, הגרון והאוזניים. הנתונים הנאספים מגיעים לרופאים הרלוונטיים, וכוללים גם יכולת לספק תובנות שמסייעות לצוות הרפואי עצמו. אבל הדרך להשקת מכשיר כזה היתה ארוכה. "היו שלושה דורות של אב טיפוס, ויצאנו לשוק רק לפני שלוש שנים. היו כמה שנים של פיתוח והליכי רגולציה של שנה וחצי. ברפואה אתה לא יכול לזרוק מוצר לשוק, הרגולציה מאוד מורכבת, יש לנו אישור FDA ואישור אירופי וישראלי וכן הלאה".
האתגר, מספר גלעד, לא היה רק טכנולוגי: "המכשיר נראה מאוד פשוט, אבל הבדיקות האלה איכותניות. כמשתמשת, את לא יודעת איפה להקשיב לריאה ואיך אמור להיראות הגרון, כי את לא רופאה, אז משם התחלנו: איך לכוון משתמש להגיע למיקום הנכון ולוודא שהמידע שנאסף מספיק טוב. זה כמו להשתמש ב־GPS כשאתה עיוור: תחשבי שאת שמה את הסטטוסקופ בנקודה כלשהי על הגוף, ואין לך מושג מה הרעש הזה אומר ואם זו בכלל הנקודה הנכונה. מה גם שאלה בדיקות שחלקן נראות מפחידות: גם במרפאה, כשרופאה עושה לילד בדיקת אוזניים, זה לא תמיד עובר חלק. אז התחלנו מאלגוריתמיקה של 'איך לבצע בדיקה רפואית מורכבת'. הקונספט היה לבנות מוצר שלא רק מעביר את הבדיקה לרופא, אלא ממש הופך לידיים ולעיניים שלו".
מלבד הפיתוח עצמו יש פה גם אלמנט של חינוך השוק.
"כן. כשאת קונה רמקול חכם ושמה אותו בבית אז או שהוא יעבוד או שלא. פה זו הבריאות של המשפחה שלך. בדיוק משום כך נקטנו בגישה של B2B (מכירה לארגונים ולא ישירות לצרכן הקצה, ה"ר): לא תוכלי לקנות את המוצר באתר שלנו או ברשת פארם, אלא רק דרך גוף הבריאות שהחליט להציע אותו. כמטופלת, כשאת רואה שהמכשיר משווק תחת קופת החולים שלך, את מבינה שהיא סומכת עליו. בישראל זה מצליח מאוד — ואנחנו שוק לא טריוויאלי, כי כאן שירותי הרפואה נגישים וזולים ביחס לעולם.
"התחלנו לעבוד מול גופי בריאות שעושים ביקורי בית וטיפולים במרפאות מרוחקות, כדי שירגישו בנוח עם המוצר. זה מתחיל מקבוצות משתמשים קטנות שנותנות לרופאים לחוות הצלחה, ואז הם מתחילים להמליץ על המוצר". אבל גם גלעד מודה שמדובר באתגר: "שיתוף פעולה עם ארגונים בריאות גדולים הוא תמיד קשה יותר מלמכור לצרכן ישירות. אלה גופים שמרניים ואיטיים וגם אם אפל יתנו להם מחר מכשיר, הם ירצו לבדוק אותו היטב".
היום טייטו עובדת מול 100 גופי בריאות וביטוח ברחבי העולם, ובהם גם הכללית בישראל. הקורונה, כמובן, נתנה לטכנולוגיה דחיפה עצומה. בתחילת החודש הודיעה טייטו על סבב גיוס של 50 מיליון דולר בהובלה משותפת של Insight Partners, Olive Tree Ventures ו־Qualcomm Ventures LLC. הסבב יאפשר לחברה להאיץ את מאמצי הפיתוח, וגלעד מספר שדור חדש של המוצר יושק בקרוב. במקביל, בחברה מתכוונים גם להוזיל עלויות של המכשיר.
מה הלאה? "אפשר לקרוא למוצר שלנו דיפ־טק (טכנולוגיה מתקדמת העושה שימוש בלמידת מכונה ובינה מלאכותית, ה"ר)", מסמן גלעד את הכיוון. "אנחנו עובדים עם גופי בריאות על פיתוחים שיאפשרו להוציא תובנות מהדאטה. השלב הראשון היה להפוך את המפגש הזה למשהו שאפשר לעשות מהבית; עכשיו, אחרי הגיוס, הדגש הוא על ערך מוסף. השנה נשחרר יכולות לאבחון בעיות נשימה ובעיות גרון. תובנות כאלה ינתחו את המידע ויאמרו אם הריאה או הלב, נגיד, נראים אחרת מכפי שעליהם להראות. נוכל לומר אם המידע שהתקבל עומד בקנה אחד עם מה שהיינו מצפים לראות מהמטופל, אבל גם בהשוואה לנתונים כמו חתך האוכלוסייה או עונת השנה".
רוב חברות הביג דאטה בתחום הרפואה יכולות להיעזר במידע רפואי היסטורי שנאסף במשך שנים כדי לאמן את האלגוריתמים שלהם. עבור טייטו זה לא היה המקרה. "בעולמות מדיקל או AI אחרים של דאטה, אתה הרבה פעמים רוכש דאטה קיים מארגון כמו קופת חולים: לדוגמה, אתה קונה 100 אלף בדיקות MRI ומריץ עליהן מבדקים. אבל אין הקלטות ריאה של ילדים מהשנים האחרונות, כי הכל היה אנלוגי עד כה. רופא האזין לנשימה במשך כמה דקות במשרד ונתן אבחון. אצלנו יש הסכמה של המשתמש לשמור את המידע שנאסף מהמכשיר שלנו בענן — כמובן בצורה אנונימית ולפי כל כללי הפרטיות — לצורך ניתוח שלו".