בלעדי לכלכליסט
מנכ"ל טריפאקשנס: "ארצות הברית נכנסת עכשיו לתקופה הקשה שלה"
"אנשים בארצות הברית לחוצים כי אף אחד לא מציב מולם נתונים שידעו מה שקורה", אומר אריאל כהן, מנכ"ל החברה לכלכליסט, וסבור שגל הקורונה בסין לקראת סיומו. בהמשך הסביר על הכלי שפיתחו בחברה המאפשר לנהל את הנסיעות תוך כדי המשבר - "במקום לעבוד מול עשרות מקורות מידע - יש להם מקור מידע אחד"
התעשייה שחטפה את המכה הקשה ביותר מהקורונה היא ללא ספק תעשיית התיירות העולמית, אשר ברגע אחד מחקה עשרות מיליארדים. אתרי תיירות התרוקנו, חברות תעופה נמצאות על סף פשיטת רגל ועוד.
- ארה"ב תלויה ביכולת של טראמפ להבין שקורונה אינה פייק ניוז
- ארה"ב: שיעור הריבית על המשכנתאות ירד לרמתו הנמוכה אי פעם
- כבר 6 מתים מקורונה בארה"ב, "האפיפיור לא נדבק"
בליבה של תעשיה זו נמצאת תעשיית הנסיעות העסקיות תעשייה שמגלגלת רק בארצות הברית מאות מיליארדי דולרים בשנה. אחת החברות המסקרנות שפועלות בתחום הזה היא חברת טריפאקשנס שהוקמה על ידי שני ישראלים: אריאל כהן ואילן טוויג. החברה שהוערכה לאחרונה בכ-4 מיליארד דולר היתה עד לתחילת המשבר בהאצה עיסקית מטורפת ורק לפני מספר שבועות חתמה על הסכם לקו אשראי של כחצי מיליארד דולר.
"אנחנו עכשיו בתקופה של ניהול משבר", אומר לכלכליסט בראיון בלעדי אריאל כהן, מנכ"ל החברה. "אנחנו עכשיו בניהול משבר, יש לנו 300 מיליון דולר בבנק למעט כל האשראי שלקחנו. אני יכול לגדול ולהמשיך בתוכנית הישנה של הצמיחה, אבל זה יהיה חסר אחריות מצידי".
"זה משבר בריאותי, לא משבר עסקי", הוסיף, "אם נתנהל נכון בסוף המשבר יכול להיות שחלק מהתמחרים שלנו לא ישרדו ואולי נרכוש חלק מהם. לפני שבוע לא היה לי משבר ועכשיו אני צריך לנהל אותו. בטווח הארוך מתישהו אנשים יחזרו לעשות נסיעות עסקיות".
טריפאקשנס גייסה עד היום סכום עתק של 480 מיליון דולר באקוויטי ועוד כחצי מיליארד דולר בקו אשראי. סכום כסף זה שומר את החברה במקום מאוד נוח במשבר שפקד את התעשיה, אבל כהן אינו שאנן. "אנחנו מסתכלים על מה שקורה בשתי צורות. מצד אחד, יש ירידה מהותית בכמות הנוסעים. אם בחודש שעבר היתה ירידה של 18% החודש כבר רואים ירידה של 50% במספר הנוסעים. מצד שני סין וכל אסיה פסיפיק כבר חוזרת אלינו אחרי שירדה בכ-60%. עכשיו כשזה מגיע לארה"ב מתחילים לראות את הירידה רואים ירידה בשימוש במערכת.
כהן הסביר נסיעות עסקיות מניעות חלק משמעותי מהתל"ג העולמי. "אם אנשים לא יסעו הכלכלה תיעצר. הרבה חברות מבינות שהן חייבות לנהל את עולם הנסיעות העסקיות שלהן תוך כדי המשבר. לכן בסוף השבוע פיתחנו כלי שמאפשר לחברות לנהל את הנסיעות תוך כדי המשבר. כיום כל עובד שרוצה לנסוע חייב לקבל אישור מהממונה עליו שבודק האם האזור שהוא נוסע אליו בעייתי. אנחנו פיתחנו כלי חדש שבודק עם כל מקורות המידע המוכרים וממליץ לך האם כדאי או לא כדאי לסע לאזור או לא.
"יתרה מכך, הכלי שלנו מתעדכן בכל רגע ולכן אם הזמנת את הנסיעה לפני שבוע ועכשיו המצב השתנה הוא יתריע בפניך לא לנסוע. לא היה לנו כלי שלקוחות שלנו אימצו כל כך מהר את השימוש בו כמו הכלי הזה. במקום לעבוד מול עשרות מקורות מידע - יש להם מקור מידע אחד שנותן להם תשובה חד משמעית. מעבר לכך, הבנו שהכלי שלנו משמעותי מכדי להשאיר אותו לא רק ללקוחות שלנו, ואנחנו מתכוונים לפתוח אותו לכל חברה או ארגון בחינם. לצורך הכלי הזה הוספנו סעיפי מדיניות שיאפשרו לכל ארגון להגדיר היכן ניתן להזמין טיסות ולהתאים את הנתונים באופן דינאמי על פי השתנות מפת התפוצה של הקורונה.
האם אפשר להמשיך להתנהל כך?
"יש כעת בלגן עצום אצל האנשים שטסים. יש לנו פגישה עם לקוח פוטנציאלי שהחליט לבוא לכאן. אתה לא יכול לסגור עסקאות מהותיות בשיחת וידאו. לכולם יש יעדים תעשיית התעופה היא הראשונה להיפגע אבל לכולם יש יעדים. שיחות וידאו הן כלי נפלא אך שום דבר לא מחליף פגישת פנים אל פנים. שום דבר מהותי לא ייסגר באופן הזה. לא הייתם קונים רכב בצורה הזו. כל תחום הטרוול הוא 10% מהתלג וכל האימפקט של עסקאות שלא קורות הוא מאוד בעייתי".
כאשר נשאל כהן מה להערכתו יהיו ההתפתחויות בנוגע הטיסות בכל האזורים, הוא העריך שבסין אנחנו בקיצו של הגל הגדול ואילו ארצות הברית הגל הגדול רק בפתח. "ראינו בסין עצירה מוחלטת שעכשיו לאט משתחררת. אירופה עדיין נמצאת בעצירה כמעט מוחלטת וארצות הברית הכל רק מתחיל עכשיו. כישראלי אני יודע כאשר יש בלגן קודם כל נסגרים ואז לאט לאט מתרגלים ונפתחים מחדש. בזמנים הכי קשים, מלחמת המפרץ לדוגמה, כולם נסגרו ואז התחילו לצאת. אנשים עוד יתרגלו ויחזרו לתהליך כלכלי נורמלי", סבר כהן.
"אנשים בארצות הברית לחוצים כי אף אחד לא שם מולם דאטה שידעו מה שקורה", סיכם, "בדרום קוריאה תושבים רגועים כי מדברים אליהם עם אינפורמציה. בחלקת האלוהים שלי אני מנצל את המצב להראות את המידע ולקבל החלטות. כניהול משבר ואמרתי לעצמי שיש ללקוחות בלגן ואני רוצה לפתח להם כלי טכנולוגי שישתמש בדאטה שיש באינטרנט עבורו. כרגע יש החלטות שמתקבלות בלי דאטה וזה עלול להיות לא רציונלי ועם תגובת יתר. צריך לזכור שיש תמיד את 'היום שאחרי'. אף אחד לא חושב שזה מה שישמיד את העולם, ולכן אסור לעצור פעילות עסקית".
טריפאקשנס הוקמה ב־2015 על ידי שני יזמים ישראלים – אריאל כהן המנכ"ל ואילן טוויג סמנכ"ל הטכנולוגיות. ביוני 2019 גייסה החברה 250 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר. את הסבב הובילה הקרן הנחשבת אנדריסן הורוביץ, והשתתפו בו הקרנות לייטספיד, זאב ונצ'רס של אורן זאב ו־Group 11 של דובי פרנסס. בסך הכל גייסה טריפאקשנס 480 מיליון דולר מאז הקמתה. כמו כן גייסה החברה סכום לא ידוע מענקית התעופה הגרמנית לופטהנזה.