מדריך כלכליסט
הסוללה בסמארטפון נגמרת מהר? כך תאריכו את הזמן בין ההטענות
האם טעינה מהירה פוגעת בחיי הסוללה, עד כמה אחוזים מומלץ להגיע, מדוע במשך עשורים טכנולוגיית ההטענה לא התחלפה, מה האויב מספר אחד של הסוללה שלכם - וכל הטיפים שיאריכו את חייה
חיי סוללת הסמארטפון היו ועדיין הינם כנראה אחת התכונות החשובות ביותר בכל טלפון. יקום מי שלא חג במסדרונות המשרד בחיפוש אובססיבי אחרי מטען וכבל טעינה. ואולם, העובדות המדעיות על הסוללות מתנגשות לא פעם עם כל מיני אמונות או עובדות שכבר לא תמיד נכונות.
- בעלי אייפון מתלוננים: עדכון התוכנה קיצר ב-40% את זמן הסוללה
- הסוללה הישראלית שתנסה להזניק את הרכב החשמלי בהודו
- זמן הסוללה באייפון נמוך ב-30% ממה שהבטיחה אפל
הסוללות המודרניות אמנם לא שונות מאוד מאלו של לפני 20 שנה, והן עובדות בדיוק על אותו העיקרון, אך הכניסה של טכנולוגיות טעינה מהירה או שימור חיי סוללה במערכות ההפעלה הביאו לכך שהקלפים מעט נטרפו מאז. אתר CNET ערך תחקיר והתייעץ עם שורה של מומחים שניפקו מספר עצות שיסייעו לכם לשמור את הסוללה שלכם במצב טוב, לאורך זמן ובעיקר בלי דאגות.
האם הסוללה שלי תחזיק מעמד יותר זמן כיום או בעתיד?
כל הסוללות הנטענות שמותקנות בסמארטפונים, מחשבים או במכוניות כיום מבוססות על טכנולוגיה שנקראת ליתיום-יון (li-ion). כאמור, הטכנולוגיה הבסיסית של הסוללות לא התשתנתה כבר עשורים. מה שכן השתנה זה טכנולוגיות שימור חיי הסוללה, בין אם מדובר במנגנונים פיזיים שמוטמעים במעגלי הטעינה של המכשיר או במערכות ניהול חיי הסוללה שהחלו להופיע במערכות ההפעלה המודרניות. פיצ'רים כמו כיבוי חלק מהשירותים בהתאם לעוצמת הקיבול הזמינה, הפסקת האנימציות המיותרות או עמעום אוטומטי של בהירות המסך - מסייעים מאוד בהארכת טווח החיים של הסוללה.
אבל לצערנו, החוקרים מתמקדים כיום יותר בשכלול סוללות המכוניות, הלוויינים או מערכות ביתיות מאשר באלה של הסמארטפונים. בנוסף, ככל שהסוללה גדולה יותר כך יותר קל למצוא שיטות וטריקים להארכת חייה, הן ביומיום והן בתוחלת החיים הסופית שלה. כדי לסבר את האוזן, סוללה של מכונית הטסלה 3 גדולה פי 4,000 מזו שישנה בסמארטפון ממוצע.
אחת השיטות כדי לשמר את חייה של הסוללה היא טעינה של עד 80% מעוצמת הקיבול שלה. במכונית זה קל יותר, אך בסמארטפון המשמעות היא שיהיו לכם כמה שעות סוללה פחות ביום. בעולם בו הסמארטפונים לא שורדים יותר מיום-יומיים, טעינה מלאה עשויה להיות הבדל של שמיים וארץ עבור המשתמש.
האם טעינה מהירה פוגעת בסוללה שלי?
מטען ממוצע בשנים עברו היה מנפק עוצמת טעינה של בין 5 ל-10 וואט. כיום, מטענים מהירים מסוגלים להגיע גם ל-45 וואט ולטעון את המכשירים שלנו עד פי 8 מהר יותר מבעבר. בנוסף, המטענים של היום מסוגלים לטעון את הסוללה ל-70% עד 80% מהקיבול תוך חצי שעה (בערך).
למעשה כיום עוצמת הטעינה יורדת ככל שהסוללה מתמלאת. כך למשל מהירות הטעינה הגבוהה ביותר מתבצעת בתחילת התהליך של חיבור הנייד לשקע חשמלי, כשהמטען מזריק את החשמל בעוצמה מירבית במהלך ה-10 עד 30 דק' הראשונות והסוללה מגיעה לכ-50% עד 80% מהקיבולת שלה במהלכו.
הסיבה לכך היא שסוללה יכולה לספוג את עוצמת הטעינה בלי יותר מדי נזק לחייה הסופיים. כך למשל המטען המהיר של הגלקסי S20 (שנמכר בנפרד) מסוגל להגיע לעוצמה של 45 וואט ולמלא את הסוללה במכשירכם עד 70% קיבול ב-30 דקות. מנגד המטען המהיר החדש של האייפון 11 מגיע ל-50% באותו טווח זמן. (אם כן, ניצחון לסמסונג בינתיים).
השלב השני של התהליך מתבצע לאחר שהמטען מגיע ל-70% עד 80%. היצרנים צירפו מנגנון הגנה לסוללה שנכנס לפעולה בסיום הטעינה לקראת 20% עד 30% האחרונים. אחרת, הטעינה עלולה לפגוע בסוללה. ניתן להקביל את הסוללה לספוג. כאשר מוזגים מים על ספוג יבש, אלה יספגו בו מהר מאוד. אך ככל שתמשיכו למזוג את המים לספוג, גם אם באותו הקצב, אלה יצטברו על פני השטח של הספוג ובסופו של דבר יזרמו לצדדים.
בסוללה, עודפי חשמל בטעינה יכולים לקצר אותה באופן שיגרום לנזק כבד. אך בכדי להרגיע, חשוב לציין שזו הסיבה שמנגנון ניהול הטעינה בסמארטפון מודרני כולל אמצעים שמיועדים למנוע זאת - ובראשם האטה של עוצמת הטעינה. זו גם הסיבה לכך שלוקח למכשיר יותר זמן להטעין את ה-10% האחרונים של הסוללה מאשר את ה-50% הראשונים שלה.
סיכום ביניים: אם הסוללה, המטען והכבל שלכם תקינים - אין שום סיבה לפחד מפגיעה בסוללה עקב שימוש במטען מהיר.
האם טעינת-יתר בסוללה אפשרית?
התשובה הקצרה היא לא, כל עוד מנגנון ניהול הסוללה והטעינה עובד כהלכה. במצב תקין המכשיר והמטען אמורים לכבות את הטעינה עם הגעת הסוללה ל-100% קיבול.
אם מישהו מהם לא תקין והמטען ימשיך להזרים חשמל לסוללה וזה עתיד להסתיים ככל הנראה בעלייה בטמפרטורה, התנפחות הסוללה ואפילו התלקחות או התפוצצות המכשיר. רבים מכן וודאי זוכרים את פרשת הסוללות המתפוצצות בגלקסי נוט 7 הידוע לשמצה. אפל וסמסונג וכך גם היצרניות הגדולות למדו את הלקח וכיום הן משלבות מנגנוני האטה וכיבוי הטעינה באופן אוטומטי.
המנגנון של האייפון ב-iOS 13 לדוגמה הוא אפילו משוכלל עוד יותר ומאפשר לכם להשאיר את המכשיר בהטענה כל הלילה כאשר הסוללה תטען רק עד 80% מהקיבול ותשלים את המילוי שלה בשעה שתקבעו מראש. כך למשל אם אתם קמים ב-7 בבוקר תוכלו לקבוע את שעת ההשלמה של הטעינה לאותה שעה והמכשיר ידע לבצע זאת בהתאם. ניתן גם להגיע לאותה תוצאה באופן ידני - פשוט נתקו את המטען ב-80% קיבול ובא לאייפון גואל.
אל תיתנו לסוללת הסמארטפון להתרוקן לחלוטין
בעבר (בעידן בו הנוקיה 3310 שלט ברחובות) ההמלצה הייתה שכדאי להגיע למצב של סוללה ריקה כדי שכאשר תטענו אותה מחדש - זו תעבור כיול וכך תשמור על עוצמת הקיבול שלה לאורך זמן. ובכן, כיום זה לא המצב. למעשה ההמלצה היא הפוכה לגמרי בכל הנוגע לסמארטפונים. למעשה ריקון הסוללה בו גורמת לשורה של תהליכים כימיים שהורסים את הסוללה אט אט.
זו הסיבה שהמכשיר שלכם נכבה עצמאית כשהסוללה מגיעה ל-1% או 2% קיבול. זה מה ששומר על תקינות הסוללה שלכם לאורך זמן. ההמלצה היא לטעון את המכשיר ברגע שהסוללה נושקת ל-30% ולא לחכות שהיא תתרוקן.
טמפרטורה גבוהה היא האויבת של הסוללה שלכם
נקודה זו חשובה מאוד במדינה חמה כמו שלנו. לא מעט מאיתנו מעמידים את הסמארטפון על זרוע הנצמדת לדשבורד של הרכב. אם בנוסף לימי הקיץ החמים, אתם נוהגים גם להפעיל את אפליקציית הניווט ברכב, זו נוטה לחמם מאוד את המכשיר בגלל המסך הדולק זמן רב בשילוב של טעינה ארוכה ברכב - והנה לכם מתכון מצוין לקיצור דרמטי בחיי הסוללה שלכם.
ההמלצה כאן היא כפולה: ראשית הימנעו מלהשאיר את המכשיר חשוף לאור שמש ישיר, והימנעו מהנחתו בעריסת הדשבורד למעט כשאתם חייבים לנווט ונסו למצוא לו מיקום קריר ככל הניתן ברכב. זיכרו שטמפרטורה גבוהה מ-30 מעלות צלזיוס פוגעת בסוללה לטווח ארוך. האם ידעתם שאפשר להשאיר את הוויז פועל גם כשהמסך כבוי? נסו זאת והסוללה שלכם תוקיר לכם תודה. גם בבית מומלץ להימנע מהנחת הסמארטפון ליד כיריים, תנור, מיחם או כל מכשיר שמפיץ חום ברמה גבוה.
האם כבלים ומטענים לא תואמים יהרסו לכם את הסמארטפון?
כל עוד אתם משתמשים בכבלים ומטענים שנקנו מספק איכותי - אלה יעבדו היטב ובבטיחות לא משנה אם הכבל מיוצר על ידי אלמוני והמטען על ידי פלוני. מה שחשוב זה המקור שלהם. לכן הימנעו מכבלים בשקל ומטענים בשני שקלים. אלה אולי זולים אבל לרוב לא תמיד בטיחותיים. חשוב לציין שחלק מהיצרנים משתמשים בטכנולוגיות טעינה מהירה בלעדיות כמו וואווי, שיאומי או וואן-פלוס, כך שהמטענים שלהן לא תמיד יעבדו היטב עם מכשירי סמסונג או LG למשל. בגדול - עדיף להיצמד למטען שמגיע עם המכשיר או לרכוש אחד שתואם רשמית את הגדרות היצרן.
טריקים נוספים לשימור חיי הסוללה כוללים למשל הורדת בהירות המסך, שהוא בדרך כלל זללן החשמל מספר אחד בסמארטפון; כיבוי הבלוטות' וחיישן ה-GPS כשאינם נדרשים בשימוש וכך גם כיבוי ה-NFC. מומלץ גם להיכנס להגדרות המכשיר ולצמצם למינימום את גישת האפליקציות למיקום ברקע כשהן לא פועלות או למנוע מהן לשלוח ולקבל נתונים והתראות. את ההגדרות הללו ניתן למצוא באופן טיפוסי בהגדרות של המכשיר תחת קטגוריית האפליקציות או הסוללה.
אבל כל העצות האלה שימושיות לצמצום הקץ - בסופו של דבר סוללות טובות למספר מצומצם של מחזורי טעינה (כמה אלפים במקרה הטוב מאוד) לפני שהן מתחילות לאבד את הקיבול. זיכרו שכאשר זה קורה ישנה אפשרות להחליף את הסוללה או פשוט להעביר את המכשיר הלאה. ניתן כיום לסמוך על סוללה שתשרוד שנתיים-שלוש בתסריטי שימוש נפוצים אך לא הרבה יותר מכך. יש לציין שאלה גם טווחי הזמנים שהיצרנים מצפים להם לפני שתתחילו לחפש לרכוש מכשיר חדש.