ניתוח כלכליסט
ההסכם בסלקום הוא רק המוקש הראשון שאבי גבאי מפרק
מעבר לשקט עם העובדים יש למנכ"ל סלקום שורה של אתגרים בסלולר, בטלוויזיה ובסיבים
סלקום דיווחה ביום חמישי כי החברה, ועד העובדים וההסתדרות חתמו על הסכם קיבוצי חדש לשנים 2020-2019. ההסכם הוא למעשה ההישג הראשון עליו חתום מנכ"ל החברה הנכנס אבי גבאי והוא מקנה לו שקט תעשייתי בתוך החברה לאחר חודשים ארוכים של תסיסה ואי ודאות. יחד עם זאת, כדאי לשים לב לפרטי ההסכם ולאתגרים הגדולים שעוד מחכים לגבאי ממש מעבר לפינה. בינתיים, מאז מונה לתפקידו מניית סלקום כבר הוסיפה 25% לערכה.
- נחתם ההסכם בסלקום: נציג של העובדים ימונה לדירקטוריון, 450 יפרשו מרצון
- אבי גבאי חותך מסלקום את הלוביסטים ולא יישב בלשכה
- שכרו של אבי גבאי בסלקום יעמוד על 110 אלף שקל בחודש
ההסכם בין סלקום לעובדים כולל תוכנית פרישה מרצון של 450 עובדים, והוא לא תולדה של ויתורים גדולים מדי שעשה מי מהצדדים אלא הירקמות מהירה של יחסי אמון. אצל שני הצדדים היתה הבנה ברורה שבמתכונת הנוכחית סלקום חייבת לקצץ בכוח האדם שלה ולשני הצדדים היה ברור שלא מדובר על אלף עובדים, מספר שנזרק לחלל האוויר לצורכי משא ומתן.
בנוסף, היה ברור שכדי שההסכם הזה יהיה כדאי, צריך לייצר הן אצל המנכ"ל והן אצל העובדים תמריץ כספי ותחושת שותפות. התמריץ בא לידי ביטוי באופציות בהיקף של 14 מיליון שקל בכל שנה לעובדים והשותפות באמצעות חברות של העובדים בדירקטוריון. מחיר מימוש האופציות יקבע בכל הקצאה מחדש, בהתאם לעקרונות הקבועים במדיניות התגמול של החברה: ממוצע של מחיר הסגירה ב־30 הימים שקדמו להקצאה בצירוף 5% או מחיר הסגירה ביום שלפני ההקצאה – הגבוה מבין השניים. נתון מעניין בהסכם קובע כי מספיק שסלקום תרוויח ב־2020 שקל אחד כדי לזכות בחבילת האופציות.
גבאי למעשה משכפל את הגישה בה נהג כמנכ"ל בזק – הוא מעדיף את דרך המשא והמתן על פני ההתנצחות. במהלך הקדנציה שלו בבזק ביצע התייעלות בכוח האדם והצליח ליצור מערכת יחסים תקינה, יש האומרים אפילו חברית, עם ועד העובדים. כדאי לשים לב לציטוטים הסכריניים שהוציאו הן גבאי והן מאיה יניב, נציגת העובדים, כדי להבין שפני הצדדים לשלום, לפחות בינתיים. גם קיומו של נציג עובדים בדירקטוריון לא זר לגבאי והיה לו קל להסכים לתנאי הזה, שכן בבזק יושב נציג עובדים בדירקטוריון עוד מימיה כחברה ממשלתית.
מעבר לשקט התעשייתי מהעובדים אותו גבאי ירצה לשמר, הוא יידרש להתמודד עם שלוש גזרות עסקיות: הסלולר, הטלוויזיה והסיבים האופטיים. בשוק הסלולר גבאי מבין היטב שכדי שסלקום תוכל לגבות מחירים גבוהים יותר צריך להתקיים מיזוג בין חברה גדולה לחברה קטנה בשוק. בינתיים, הוא יכול להשפיע בתחום זה בעיקר בקיצוץ הוצאות.
בשוק הטלוויזיה, סלקום עם כ־250 אלף לקוחות, לא מצליחה להניב רווחים מהפעילות, בעיקר עקב עלויות תוכן גבוהות, וסביר כי גבאי יפעל לחתוך אותן. לעומת זאת, המתחרה פרטנר פועלת במודל שלא משקיע בתוכן, מה שמאפשר לה להציע מחיר חודשי נמוך יותר. במידה ומיזוג HOT-פרטנר יאושר, סביר כי פרטנר תידרש למכור את פעילות הטלוויזיה שלה. רכישה שכזו היא הזדמנות טובה עבור סלקום על מנת להפוך לשחקן משמעותי בתחום. אופציה נוספת, תהיה לנקוט בצעד אמיץ ולסגור כליל את פעילות הטלוויזיה ההפסדית.
המגזר האחרון הוא סיבים אופטיים, תשתית אינטרנט היכולה לספק גלישה אולטרה מהירה עד 1,000 מגה. סלקום מכרה בשנה שעברה את תשתית הסיבים שלה לחברת IBC, במקביל לרכישת 70% ממניותיה בשותפות מוגבלת עם קרן תש"י. במהלך זה מקווה סלקום שהשקעותיה יקוצצו מכ־600 מיליון שקל בשנה ל־500-450 מיליון שקל.