$
חדשות טכנולוגיה

פייסבוק לקראת בחירות מרץ: "לא נגביל התבטאויות שקריות של פוליטיקאים"

ג'סיקה זאקר, בכירה בפייסבוק, הדגישה במפגש בת"א, כי אם פוליטיקאי ישתף קישור לכתבה או סרטון וידיאו שנבדקו ונמצאו כמכילים פייק ניוז, תוגבל היכולת שלו להפיצם. "לחימה במידע מטעה זה אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו עושים בפייסבוק", אמרה זאקר

עומר כביר 13:5327.01.20

פייסבוק לא מתכוונת להעמיד התבטאויות של פוליטיקאים ישראלים תחת הליך בדיקת עובדות ולא תנקוט במהלכים להגבלת התפוצה של שקרים שמשמיעים מועמדים במערכת הבחירות הנוכחית – כך אמרה  ג'סיקה זאקר (Jessica Zucker), מנהלת מדיניות מוצר בפייסבוק העולמית, במפגש עם עיתונאים ישראלים היום במשרדי החברה בתל אביב.

 

"התפקיד שלנו הוא לא לצנזר מה שפוליטיקאים אומרים", אמרה זאקר בתגובה לשאלת כלכליסט בנושא. "אנחנו לא רוצים לצנזר שיח פוליטי, אם נעשה את זה נגביל את היכולת של אנשים להיחשף למה שפוליטיקאים אומרים. ואנחנו חושבים שהעברת התבטאויות של פוליטיקאים לתהליך של בדיקת עובדות היא למעשה צנזורה".

 

זאקר דיברה במפגש של כמה בכירים מפייסבוק העולמית, שנועד להציג את המהלכים השונים שנוקטת החברה על מנת לצמצם את ההתערבות הזרה והפצת הפייק ניוז במהלך מערכת הבחירות הקרובה. אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת שעלתה במהלך המפגש, היתה המדיניות הבעייתית של פייסבוק שלא להגביל התבטאויות שקריות של פוליטיקאים, כל עוד אלו אינן מפירות את כללי הקהילה, ובעיקר לאפשר להם להפיץ את השקרים דרך הפרסומות בפייסבוק.

 

 

ג'סיקה זאקר, מנהלת מדיניות מוצר בפייסבוק העולמית ג'סיקה זאקר, מנהלת מדיניות מוצר בפייסבוק העולמית צילום: תומר פולטין

 

"זה משהו שקיימנו לגביו דיונים נרחבים", אמרה זאקר. "זה לא התפקיד שלנו לצנזר פוליטיקאים, וזו הסיבה שאנחנו לא שולחים תוכן מהם לבודקי עובדות. אנחנו חושבים שצנזור פוליטיקאים או הגבלת מה החשיפה של התוכן שלהם פוגעת ביכולת של הציבור לראות מה הם אומרים, וגם גורמת לכך שהם יהיו פחות אחראים למלים שלהם. זה לא תהפקיד שלנו לצנזר".

 

 

 

זאקר ציינה שאם פוליטיקאי ישתף תוכן שכבר נבדק ונמצא שקרי, כמו קישור לכתבה או סרטון וידיאו שנבדקו ונמצאו כמכילים פייק ניוז, היכולת שלו להפיץ אותו תהיה מוגבלת: "אם פוליטיקאי מעלה אורגנית תוכן שהופרך בעבר, נתייחס אליו כמו כל תוכן ממישהו אחר. החשיפה שלו תוגבל ותוצג אזהרה שמבהירה שמדובר בתוכן שקרי. ואם הוא ינסה לשתף אותו בפרסומת, היא לא תאושר". ואולם, במקרה שמדובר של תוכן שנוצר על ידי הפוליטיקאי, למשל קטע מצולם שבו הוא מזהיר שהערבים נעים לקלפיות באוטובוסים, פייסבוק לא תנקוט שום צעדים כדי לאמת את התוכן, להגביל את החשיפה שלו או למנוע שילובו בפרסומות במידה שנמצא שקרי.

 

גידו בואלו מצוות בדיקת העובדות של פייסבוק, ניסה להסביר למה פייסבוק לא אוסרת לחלוטין הצגת פרסומות פוליטיות, כפי שעשתה טוויטר. "זה הרבה יותר פשוט לאסור", אמר. "אנחנו רוצים לתת קול, והפלטפורמה שלנו היא כלי חזק ליריבים ומפלגות שאין להם גישה למדיה המסורתית, וזה כלי חזק לדמוקרטיה. באפריל היו לנו הרבה מפלגות חדשות, שיצרו עמודי פייסבוק בסמוך לבחירות. אם גישה לפרסומות לא היתה אפשרית לא היתה להם דרך להגיע לקהל הבוחרים. עבדנו קשה ליצור מדיניות שקיפות בפרסומות פוליטיות, שם זו ההשקעה שלנו. קשה למתוח את הקו באיסור פרסום פוליטי. אם מזכירים נושא מסוים, איך יודעים שהוא כן או לא קשור לבחירות?"

 

ג'ורדנה קוטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל, הוסיפה: "מערכת הבחירות הראשונה של 2019 היא דוגמה למה חייבים פרסומות פוליטיות. כי גם עם סכומים קטנים אפשר להגיע לקהלים גדולים. בלי פרסומות קשה להגיע לבוחרים. אנחנו מאפשרים למפלגות חדשות ולמועמדים חדשים להגיע לקהל היעד שלהם וזה מאוד חשוב. אנחנו גאים לאפשר את זה תחת הרבה לחץ, במיוחד כי אין לנו רווחים כמעט מהפרסומות האלו. זה חצי אחוז מהרווחים של פייסבוק. אנחנו לא עושים את זה כדי להרוויח כסף. יש המון ביקורת ממדינות, ממשלות ומהתקשורת וזה לא שווה את הרווח הכספי. אנחנו עושים את זה כי פייסבוק רוצה לעשות משהו חיובי, ולאפשר שיח פתוח".

 

מרבית המפגש הוקדשה להצגת המדיניות והכללים השונים של פייסבוק במערכת הבחירות הקרובה, ובמרכזם למרבה ההפתעה פעילות נגד פייק ניוז. "לחימה במידע מטעה זה אחד הדברים הכי חשובים שאנחנו עושים בפייסבוק", אמרה זאקר. "לא מדובר בתופעה חדשה, מה שחדש זה קנה המידע שמידע כזה יכול להתפשט בו בפייסבוק וההשלכות שלו. לכן יש לנו אחריות לעשות כמיטב יכולתנו. אנחנו מאמינים שפייסבוק לא צריכה להחליט מה נכון ומה לא, ולכן חלק חשוב בגישה שלנו הוא עבודה עם מומחים בקהילה".

 

 

פוסקו ריאני, פייסבוק אירופה פוסקו ריאני, פייסבוק אירופה צילום: תומר פולטין

 

היא ציינה שפייסבוק מפעילה גישה משולשת לגבי תוכן זה, שכוללת הסרת תכנים מסוימים, הגבלת התפוצה של תכנים אחרים, והצגת כמה שיותר מידע נכון בהקשר המתאים: "אנחנו מסירים סרטונים שעברו עיבוד באמצעות בינה מלאכותית כדי ליצור מצג שווא שלפיו אנשים אמרו דברים שלא אמרו. אנחנו מסירים גם כל מידע מוטעה לגבי השתתפות בהליך הבחירות. נסיר מידע מטעה על התאריך, המיקום או התנאי להצבעה בבחירות. לא נתיר פוסטים שטוענים שמי שהצביע בבחירות הקודמות לא יכול להצביע בבחירות הנוכחיות. אנחנו גם מנסים להבין את הניואנסים המקומיים של התוכן, במטרה לזהות תוכן תמים לכאורה שיכול להביא לאלימות בעולם הלא-מקוון.

 

"מבחינת תוכן שלא מפר את כללי הקהילה, אנחנו מפחיתים משמעותית את חשיפתו. נאפשר לפרסום כדי לשמר את חושפ הביטוי, אבל לא נציג את זה בראש הניוזפיד. זה מאוד עוזר לנו למנוע התפשטות של הונאות או פייק ניוז. שלישית, אם תתקלו בפייק ניוז נציג מידע נוסף ממקורות אמינים שיתן הקשר (למשל, הצגת קישורים למאמרים של בודקי עובדות מתחת לידיעת פייק ניוז, ע"כ). במקרה של סרטונים או תמונות, יוצג מסך אזהרה שלפי התוכן שקרי, שיש להקליק עליו לפני צפייה בתוכן. אם משתמש ינסה לשתף אותו, תוצג הודעת אזהרה נוספת שיש לאשר".

 

פוסקו ריאני (Fosco Riani), מצוות הבחירות של פייסבוק באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, הוסיף שמרבית הפעילות בפייסבוק היא תמימה ונורמטיבית. "רק שיעור קטן מהווה הפרה של תנאי השימוש. ומבין ההפרות, הרוב זה הונאות וספאם שנועדו לייצר רווח כספי. חלק קטן מתוך ההונאות הן מבצעי מידע שנועדו לשנות דיון ציבורי או להטות תוצאות בחירות. למרות שזה חלק קטן מהפעילות, בגלל האימקפט האפשרי אנחנו מחובים להקשות על השחקנים האלו ככל האפשר", אמר ריאני.

 

לדבריו, ב-2019 הסירה פייסבוק 50 רשתות של בוטים או חשבונות מזויפים, מתוכן שתי רשתות איראניות שפנו גם לגולשים ישראלים. "הרשתות מוסרות לא על סמך התוכן שהן מייצרות ומפיצות אלא על סמן ההתנהגות שלהן, כלומר רשתות שמסוות את הזהות שלהן ומייצרות מצג שווא שלפיו הן מופעלות על ידי גורמים אחרים. לרוב הן לא מפירות את מדיניות התוכן שלנו ישירות, כי הן רוצות להישאר מתחת למכ"ם, לכן חשוב לנו לבצע אכיפה על בסיס התנהגות. אחרי שהן מוסרות אנחנו פועלים לפיתוח מוצרים שיקשו על הפעילות שלהן, ואנחנו משנים את המוצר שלנו בקביעות כדי להגביר את החיכוך בפעילות שלהן", הוא הוסיף.

x