CES 2020
הסטארט-אפים הישראלים ב-CES: מ-VR ועד סוללה מכאנית
עשרות רבות של חברות ישראליות השתתפו בכנס ה-CES שנערך לאחרונה בלאס וגאס; כלכליסט מיפה את החברות עם הפיתוחים המעניינים ביותר ממשחק VR לרחפנים ועד סוללה מכאנית לרכבים חשמליים
החברה מפתחת וידאו וולומטרי שמאפשר תלת מימד ללא מגבלה על זווית הצפייה, באמצעות ארבע מצלמות עומק שמייתרות את הצורך במרחב צילום ספציפי. "אנחנו יכולים לפרוס את המערכת בחוץ אם צריך, כי אנחנו מאוד כבדים בבינה מלאכותית", מסביר המנכ"ל גלעד טלמון. החברה הוקמה ב-2016 על ידי שלושה יזמים, ביניהם היזם הסדרתי מיקי תמיר שהיה אחד ממייסדי פיקסלוט. לחברה 21 עובדים, מהם שניים בארה"ב והשאר בתל אביב, והיא גייסה עד כה 5.4 מיליון דולר. כרגע החברה בהשלמה של סבב נוסף המיועד לגדילה בכוח האדם ובנוכחות העולמית שלה, טלמון אמר.
החברה פרצה לשוק ברבעון האחרון של 2019, וכרגע יש לה כמה פרוייקטים שמתבשלים, ביניהם סרט שבו כל הדמויות הן וולמטריות—"זה סרט VR שיאפשר ללכת בתוך הסצנה ממש" לפי טלמון ויוצריו כרגע בתהליכים מול פסטיבל הסרטים טרייבקה. בין לקוחות החברה כמה מחברות המדיה הגדולות בעולם, וכרגע יש לה שני פרויקטים ביפן ועוד אחד בארה"ב עם לקוחות שישתמשו בטכנולוגיה להפיק תוכן גם למשחקים בסמארטפון.
Takaro
"הרעיון הוא פלטפורמת משחק שלוקחת את הילדים מהסמארטפון למשחק אינטראקטיבי שמשחקים אחד עם השני על המסך במקום מול המסך", מסביר המייסד המשותף יונתן שם-אור. המשחק בנוי מאריחים מודולריים בגודל 50X50 סנטימטר שאפשר להרכיב בצורות שונות לכדי משטח על הרצפה. החברה פיתחה כעשרים משחקים שניתן להוריד מהענן או מאפליקציה ייעודית, ביניהם משחקי תנועה, כדור, ואף משחקי תלת מימד שאינם דורשים משקפי מציאות מדומה.
לחברה, שהוקמה ב-2018, בין 20 ל-25 עובדים, כאשר חלקם משתנים על בסיס צורך פיתוח זמני. החברה כרגע מגייסת את הסבב הראשון שלה, ומתכננת לשחר את המוצר לשוק הצריכה הפרטי בעוד כמה חודשים.
Edgybees
Edgybees הוקמה לפני שלוש שנים כחברת משחקים אשר פיתחה את משחק המציאות הוירטואלית הראשון לרחפנים. ואז הוריקן אירמה הגיע לחופי פלורידה. "החברה על הקרקע שטיפלו בחילוץ נפגעים ושיקום האזור השתמשו ברחפנים. הם ידעו על הטכנולוגיה שלנו והם יצרו איתנו קשר כי הם גילו שהם מאבדים את יכולת ההתמצאות במרחב, וביקשו מאיתנו משהו מאוד פשוט—לשים להם מפה על הוידאו. לקחנו את אותה טכנולוגיה של משחקים ובמקום ליצור מסלול משחקים וירטואלי בשמיים שמנו מפה אמיתית על הקרקע של הרחובות", מסביר המייסד המשותף וה-CTO מנשה חסקין.
החברה עשתה פיבוט, וכיום היא עובדת עם בעיקר בארה"ב, שם היא מספקת את הטכנולוגיה שלה לתחנות משטרה ומכבי אש. הטכנולוגיה שלה מאפשרת למשתמשים לקחת וידאו שמגיע מרחפנים ומטוסים ולמקם עליו בזמן אמת מידע GIS כמו מפות כבישים, אזורים מסוכנים, קווי מתח גבוה, ואת המיקום של כוחות שמסתובבים בשטח. בשבועיים האחרונים החברה קיבלה פנייה דחופה מאוסטרליה, חסקין אמר, וכרגע המוצר שלהם מודגם בניו סאות' ויילס. לחברה, שיושבת בהרצליה, צוות של 25 איש, רובם אנשי מחקר ופיתוח. החברה גייסה 5.5 מיליון דולר לפני שנתיים וכעת נמצאת לקראת סיבוב שני במטרה לפרוץ לעוד שווקים.
Spectalix
Spectalix מפתחת טכנולוגיה לטלפונים ניידים אשר יכולה לזהות אנשים או חפצים בוידאו, להפריד אותם מהרקע המקורי, ולשים אותם מול רקע אחר. "במשפט אחד מאוד פשוט, אנחנו בעצם לוקחים את האפקט של המסך הירוק ומאפשרים אותו לכל העולם על טלפונים ניידים, בזמן אמת, וידאו על וידאו", מסביר קובי מלוק, אחד משני מייסדי החברה וראש הפיתוח העסקי שלה (VP of business development). החברה, שיושבת ביקנעם, גייסה עד היום 1.2 מיליון דולר ומעסיקה 6 אנשים קבועים בארץ ועוד כ-30 איש מחוץ לישראל שעוסקים באנוטציה עבור הרקעים שלה. המוצר נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, כאשר כרגע הוא עובד רק על חלק מסוגי הטלפונים, אולם השלמת הפיתוח צפויה תוך כמה חודשים.
החברה מתכוונת לייצר אפליקציה שגם משתמשים פרטיים יוכלו להשתמש בה, אולם מתכננת לפנות בעיקר למותגים כמו קבוצות ספורט וליגות שמעוניינות להגדיל מעורבות מעריצים (fan engagement), במודל שמלוק מגדיר כ-B2C2B. "אנחנו נייצר איזושהי אפליקציה, שיהיו בה גם תכנים שאנחנו נפיק ומשתמשים יוכלו להשתמש בהם, גם רקעים שהם יוכלו להציע לאנשים לשלב בסצנות שלהם, אבל בעיקר הדרך שלנו לעשות כסף היא ללכת לחברות האלו".
Chakratec
החברה, שהוקמה בשנת 2013, מפתחת טכנולוגיה לטעינה מהירה באמצעות גלגל גירו, המהווה סוללה מכאנית שמאפשרת טעינת רכבים חשמליים גם במקומות בהם תשתית החשמל אינה תומכת בכך. לסוללה זו כמה יתרונות על פני הסוללות הכימיות וסוללות הליתיום הקיימות כרגע בשוק: היא מאפשרת מעל 200,000 מחזורי טעינה לעומת כ-2,000, והיא לא חווה את אותה התדרדרות של אורך חיי הסוללה. יותר מכך, מסביר אחראי השיווק של החברה דניאל רענני, היא סוללה ירוקה אשר אינה מכילה כימיקלים ושמיוצרת מחומרים ממוחזרים ולא מרוכבים שניתן למחזר כאשר הסוללה מסיימת את חייה.
לחברה, שיושבת בלוד, 23 עובדים והיא גייסה עד היום כ-20 מיליון דולר. בין לקוחותיה באירופה חברות אנרגיה ורכב, בהם Wien Energy, חברת החשמל של וינה אשר לאחרונה התקינה את המערכת בשדה התעופה בעיר, וענקית האנרגיה האיטלקית אנל (Enel), אשר להם פרויקט משותף בוואלה-לונגה (Vallelonga) צפונית לרומא. לאחרונה החברה חתמה גם על פרויקט עם סקודה עבור גני התערוכה בפראג, ולפני שבוע עם בלינק (Blink CarCharging), היושבת במיאמי, איתם היא מבצעת פרויקט פיתוח להתאמת הטכנולוגיה למערכת החשמל האמריקאית בכוונה להתקינה בעיר ברבעון השלישי של 2020.
Hour One
החברה, שנוסדה בתחילת 2019 ויושבת בתל אביב, עושה שימוש באינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה על מנת לאפשר הפקה סינתטית של וידאו. "אנחנו משתמשים בלמידת מכונה כדי לייצר כמויות מאוד גדולות של וידאו באיכות מאוד גבוהה ובזמן מאוד קצר, בעלויות נמוכות, ובסופו של דבר לתת ללקוחות שלנו גישה לכמויות גדולות של תוכן שעד היום היה טקסט, ואנחנו מאפשרים ליצור אותו כווידאו", מסביר עודד גרנות, אחראי האפקטים של החברה (VP of VFX).
החברה, לה 12 עובדים, נבחרה לאחרונה לתכנית האקסלרטור של אינטל, Ignite. לקוחותיה מגיעים ממגוון תחומים, כולל נדל"ן, גיימינג, אפליקציות, ויישומים של עוזרות דיגיטליות כמו אלקסה, לדברי גרנות.