בלעדי לכלכליסט
חשיפה ישראלית: רשת הפייק ניוז נועדה למכור טובין של טראמפ
לכלכליסט נודע כי האקרים ישראלים חשפו רשת אתרים ובלוגים שהפיצה באופן מכוון ידיעות שערורייתיות שקריות, על מנת שתומכי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ייכנסו לאתר ויתפתו לרכוש מוצרים הנושאים את דיוקנו
ההאקרים הישראלים נעם רותם ורן לוקאר זיהו רשת של עשרות אתרי פייק ניוז שהפיצו דיסאינפורמציה לטובת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונגד מתחריו, על מנת למכור מוצרים ממותגי טראמפ לגולשים שיגיעו אליהם — כך חושף היום "כלכליסט". הרשת, שככל הנראה החלה לפעול לקראת הבחירות לנשיאות ב־2016, עדיין מתפקדת. לדברי רותם ולוקאר, בימים אלו היא מגבירה את ההשקעות ברכישת תעבורה, ייתכן שהדבר נעשה כהכנה לפעילות נרחבת במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה.
- טראמפ ביטל תקנה המחייבת שימוש בנורות חסכוניות; המחיר: 14 מיליארד דולר בשנה
- פייסבוק וטוויטר: סגרנו רשת של חשבונות מזויפים שתמכה בנשיא טראמפ
- טראמפ: "היתה לי שיחה טובה מאוד עם שי ג'ינפינג, סין החלה ברכישת מוצרים חקלאיים בהיקף גדול"
רותם סיפר ל"כלכליסט": "מצאנו רשת של עשרות בלוגים ואתרים עם תוכן שקרי קלאסי, שמפרסם לדוגמה ידיעות לפיהן דאעש מפיצה טפילים אוכלי בשר, הילרי קלינטון מושחתת ועוד. שמענו הרבה על קמפיין הדיסאינפורמציה בבחירות 2016, שהפיץ פייק ניוז ושנאה וקרע את האומה האמריקאית. הרשת שמצאנו השתתפה באורגיית השנאה לפני שלוש שנים, אך מסיבות שונות: תאוות בצע".
אופן הפעולה פשוט: אתרי חדשות מזויפים מפרסמים בקצב קבוע ידיעות שקריות שפונות לתומכי טראמפ, במטרה למשוך אותם להיכנס לאתר. לצד התוכן השקרי, האתר והכתבות הציגו גם קישורים, פרסומות וידיעות שיווקיות למוצרים עם דיוקנו של טראמפ או במיתוגו, שנמכרו באתרים אחרים שחברים ברשת. באופן זה ניצלו בעלי האתרים את התעבורה של תומכי טראמפ, על מנת שאלו ירכשו מוצרים פיזיים, וייצרו הכנסות לגורמים שעומדים מאחורי רשת האתרים.
חשיפת הרשת החלה בטוויטר, בציוץ של חוקר אבטחת מידע קנדי, שזיהה אתר חדשות מפוקפק בשם Liberty Focus. "ראינו את הציוץ, הסתקרנו והחלטנו לבדוק את הנושא", אמר רותם.
לפי ממצאיהם, האתר הוקם על פלטפורמת וורדפרס, ובאמצעות שאילתה ממוקדת הם זיהו את שם המשתמש שאתו התחבר מפעיל האתר למערכת. התברר שאותו שם, 93jd2wd, שימש גם באתרים אחרים בעלי אופי דומה. "כל אתרי החדשות המזוייפים שגילינו והאתרים המסחריים שהם הפנו אליהם תעבורה, חלקו את אותה כתובת IP", כתב רותם במסמך שמסכם את הממצאים.
קראו לתומכים לשלם
באמצעות ניטור התעבורה היוצאת של האתרים, זיהו ההאקרים תיקייה משותפת שאוחסנה במאגר מידע על שירות הענן של אמזון. המאגר לא היה מוגן בסיסמה, וחשף רשימה של אלפי תיקיות וקבצים ששימשו לתפעול אתרים אחרים, 146 בסך הכול. אתרים אלו הפיקו באופן קבוע ידיעות שקריות שפנו במכוון לתומכי טראמפ, במטרה למשוך אותם לכניסה לאתר ומשם להפנות אותם לאתרי הסחר המקוון של הרשת.
רותם הסביר: "מוכרים דיאטה לאנשים עם בעיות משקל, מוכרים שיטות 'פיתוי' לאנשים נטולי כישורים חברתיים. אותו הדבר נכון למוצרים של טראמפ. לא תמכור אותם בוועידה הדמוקרטית, כך שצריך למצוא את הקהל שלך במקומות אחרים. זה בדיוק מה שעשו האנשים מאחורי המבצע הזה. על מנת להגיע לקהל שלהם הם היו חייבים לייצר ערך כלשהו, להכין את הלקוחות הפוטנציאליים לרעיון שהם חייבים להוציא את הארנק שלהם ולבזבז כסף. אבל איך עושים את זה? מעמידים פנים שאתה אתר 'חדשות'.
"לדוגמה, אתר בשם thetruthreporter.com העלה ב־2016 חלונית שמכריזה 'ארה"ב לא צריכה להיות כפופה לחוקי שריעה — הקליקו לייק אם אתם מסכימים'; אתר בשם republifacts.com פרסם כתבה על '10 הסקנדלים של הילרי שהתקשורת הליברלית מסתירה מכם'; אתר americanonlinetimes.com פרסם כתבה שקרית על בית ספר יסודי שביטל את חג האהבה, הוולנטיינס, משום שהוא פוגע במוסלמים. יש עוד הרבה דוגמאות".
בחינה של תיעוד רישום כתובות האתרים העלתה שהם נרשמו על ידי אדם בשם ג'קסון לין וחברה בשם Extreme Wisdom, שרשמו עשרות אתרים לאורך שנים. חברה אחרת שזוהתה כקשורה לרשת היא Click Wu LLC מאלבמה, שלפי רישומים מופעלת על ידי אדם בשם ג'פרי פי. וו. חברה זו מזוהה כמפעילת חלק מהאתרים שמכרו את הסחורה של תומכי טראמפ ושהרוויחו מהתעבורה שניתבו אליהם אתרי הפייק ניוז, אולם לדברי רותם למעשה גם אתרים אלו הופעלו על ידי לין.
פרסום ברבע מיליון דולר
חלק מהאתרים ברשת קידמו את עצמם באמצעות פרסום בפייסבוק. הרשת החברתית מנהלת תיעוד של כל פרסום פוליטי שמתבצע בה, ובדיקה בארכיון הפרסום מעלה שאתרי הרשת רכשו שם פרסומות בסכום של יותר מ־100 אלף דולר. לפי רישומי פייסבוק, הגורם שאחראי לפרסום מכונה Piton Performance Marketing, שרותם ולוקאר קישרו לאדם בשם כריס נורווד. "אף שפייסבוק מראה מי שילם בעבור הפרסומת, היא מאפשרת לעקוף את מנגנון הזיהוי בקלות באמצעות שכירת חברת שיווק שמבצעת את רכש הפרסומות, וכך מסתירה את זהות המפרסם האמיתי", כתב רותם.
הרשת פועלת ברצף מאז 2016, ובחודשים האחרונים מגבירה את מאמצי החשיפה כהכנה למתקפה רחבה במהלך הבחירות לנשיאות ב־2020. במרכז מאמצים אלו עומדת רכישה נרחבת של פרסומות בפייסבוק, שעמדה בשנה האחרונה על היקף של רבע מיליון דולר. פייסבוק סגרה השבוע את העמודים שהפעילה הרשת, אך מרבית האתרים שחברים בה עדיין פעילים, וסביר שינסו לקדם את עצמם בפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות בדרכים אחרות.