בלעדי לכלכליסט
Waze תאפשר לשלם דרכה על חניה ודלק
אפליקציית הנסיעות הפופולרית רוצה להיות אמצעי התשלום של הנהגים. בשנה הבאה מתכוונת החברה לאפשר תשלום באמצעות האפליקציה, בין היתר, עבור דלק וחניה
אפליקציית הנסיעות הפופולרית Waze בדרך להפוך להיות אמצעי התשלום של הנהגים, כך נודע ל"כלכליסט". במהלך 2020 מתכוונת החברה לשלב מספר רב של שותפים באפליקציה באופן שניתן יהיה לשלם באמצעותם על שירותים שונים.
- חדש בקארפול של ווייז: נסיעה משותפת בנתיבים מהירים
- כך תקליטו את קולכם האישי בתור הנחיות הניווט של Waze
- מנהל האנליטיקה של Waze: הפיתרון לפקקים הוא נסיעות משותפות
כך לדוגמה, החברה בוחנת שיתופי פעולה לתשלום עבור חניה באמצעות פנגו וסלופארק, תשלום עבור תדלוק בתחנות הדלק השונות ותשלום בחנויות הנוחות בתחנות דלק. באופן זה שיתופי הפעולה יאפשרו ל־Waze להפעיל מספר מודלים פיננסיים, החל בדמי הפניה לאפליקציות וכלה בפרסום.
הצעד החדש שהחברה מתכננת הגיוני ומתבקש מאחר שחלק גדול מהנהגים כיום מכוונים את נסיעותיהם לחניה במקום המבוקש או לתחנת דלק. האפשרות לשלם עבור דלק או חניה מתוך Waze יקל מאוד על הנהגים, שכיום נאלצים לדלג בין האפליקציות השונות או לשלם באמצעות מזומנים וכרטיסי אשראי בתחנות הדלק והחניונים.
הצלחה של הצעד יכולה להיות פתח לשורה ארוכה של שיתופי פעולה אפשריים של החברה לתשלום על כל הנקרה בדרך של נהגים. לא ברור עדיין האם שיתוף הפעולה יהיה רק בישראל או שהחברה תרחיב אותו לכל העולם ובעיקר למדינות שבהן יש שימוש פעיל של האפליקציה. אפשרויות נוספות שייתכנו לחברה כוללות תשלום של דו"חות תנועה ואגרות בכלל.
וויז היא חברה בבעלותה של ענקית הטכנולוגיה גוגל, בעלת Google pay. עם זאת, משיחות עם גורמים בשוק עולה כי Waze אינה מתכוונת לפתח מערכות תשלום וחיוב בעצמה, אלא לחבור לצדדים שלישיים שאותם תשלב אצלה, או שתפנה מאפליקציית Waze לאפליקציות חיצוניות.
מחפשת מודל הכנסות
הצעד של Waze אמור להיות צעד נוסף של האפליקציה בניסיונה ליצור הכנסות באמצעות האפליקציה. כיום שמה החברה את כל יהבה על נושא הקארפול. שירות הקארפול של ווייז מאפשר לשתף את הנסיעה עם אנשים נוספים נוסף, כאשר הנוסעים שמצטרפים משלמים לנהג החזר הוצאות, ואילו Waze מקבלת אחוזים מסוימים מדמי הנסיעה.
השירות אינו נוחל הצלחה רבה כיום, ולפי ההערכות נעזרים בו כיום בישראל כמה אלפי משתמשים בלבד. לאחרונה, בעקבות כניסתם לפעולה של הנתיבים השיתופיים, גבר במידה מסוימת השימוש באפליקציות שיתוף הנסיעה. לפי הערכת חברת מוביט מספר המשתמשים באפשרות הזו עלה בכ־20%.
ביולי הודיעה Waze שהשירות יאפשר נסיעה בנתיבים הציבוריים ואף מסרה ש"השירות החדש יקל על נהגים לעמוד בדרישת הקארפול בנתיב המהיר לתל אביב, של לפחות שלושה נוסעים ברכב".
משתפת פעולה עם מוביט
לאחרונה חתמה החברה על שיתוף פעולה עם אפליקציית התחבורה הציבורית מוביט. במסגרת זו משתמשי מוביט שירצו לתכנן מסלול, יקבלו מעתה אפשרות לבחור בנסיעה שיתופית ביחד עם נהג Waze Carpool. לפי האתר של Waze, מספר רב של חברות יוזמות שימוש באפליקציה השיתופית כאשר בין הבולטות הן גוגל חברת האם של וויז, צ'קפוינט ואמדוקס.
Waze היא אפליקציות הנסיעות הפופולרית ביותר בישראל ולמרות שהחברה אינה חושפת בשנים האחרונות מספר משתמשים ניתן לשער שלמעלה מ־3 מיליון נסיעות מתבצעות באפליקציה מדי חודש.
Waze נרכשה ב־2013 על ידי גוגל ב־1.1 מיליארד דולר ומאז נשארה חטיבה עצמאית בתוך גוגל. מנכ"ל החברה באותה עת נועם ברדין משמש כיום כסגן נשיא בחברה ואחראי על פעילותה. כיום מעסיקה החברה כ־500 עובדים מתוכם 300 בישראל.
מ־Waze נמסר "אנחנו לא מגיבים על שמועות ותמיד מחפשים דרכים לשפר את חווית המשתמש שלנו".