אובר מתרחבת: תציע לנהגים לספק שירותי בישול, ניקיון וכביסה
החברה פתחה בתוכנית מיוחדת, שבמסגרתה יוכלו הנהגים שלה אך גם מי שאינם כאלה לספק ללקוחות שירותים נוספים, בעבודות לטווח קצר או באופן חד פעמי; המטרה: להרחיב נוכחות בשוק העבודה; התוכנית החלה לפעול בשיקגו, העיר הבאה תהיה מיאמי
מול הלחץ הרגולטורי והתקשורתי הגובר על אובר, הכולל קריאה לספק לנהגים שלה זכויות סוציאליות, חברת הנסיעות המשותפות בוחרת בטקטיקה חלופית וכמעט הפוכה להרחיב את המודל העסקי הקיים שלה, במתכונת המשפטית הקיימת, למגוון רחב הרבה יותר של עבודות אפשריות.
- אובר: 9 מקרי רצח ומעל 3,000 אירועים של אונס ותקיפה מינית בנסיעות בארה"ב ב-2018
- רישיון הפעילות של אובר בלונדון נשלל: "איפשרה לנהגים לא מאומתים לאסוף נוסעים"
- דווקא בתקופה שבה חברות השכרת הרכב מחפשות כיוון: ליפט מבצעת ניסוי ראשון בתחום
החברה צפויה להודיע היום על הרחבת השירותים שהיא מציעה באמצעות הצוות שפועל מטעמה, במסגרת ניסוי שהיא עורכת בשיקגו.
התוכנית המתנהלת תחת הכותרת 'אובר עובדת' (Uber Works) , מקשרת בין העובדים לבתי העסק השונים, המציעים עבודות לטווח קצר בסקטורים שונים של שירות – בין היתר שירותי ניקיון, מטבח באופן כללי או בישול, כביסה, ועוד ענפי שירותים. החברה מתכוונת להרחיב את השירות למיאמי ובשנה הבאה לערים נוספות.
התוכנית מתמקדת בעיקר בעבודות המסורתיות שבהן מתמקדות סוכנויות כוח אדם, שיתווכו בין העובדים שיציעו לאובר את שירותיהם לבין החברות המחפשות עובדים לטווח קצר. ואולם אובר מתכוונת בהמשך לגייס בעצמה את העובדים מתוך מאגר הנהגים הקיימים שלה או מעובדים חדשים שיירשמו לעבודות שאינן נוגעות לנהיגה. כך הסביר היום מנהל התוכנית אנדריי ליסקוביץ' (Andrey Liscovich).
ליסקוביץ' הסביר שלפי המודל המוצע, בערים שבהן פועלת התוכנית יוכל כל אדם להירשם למגוון עבודות שבהן לא נדרשת מכונית או רישיון נהיגה. בה בעת, הדגש יהיה על נהגים שיעניקו שירותים נוספים לפי הצורך, בהתאם לנכונות של הנהגים שיירשמו לשירות. הרציונאל הוא לאפשר לאובר להיכנס לשוק עבודה רחב הרבה יותר מזה שבו היא פועלת כיום.
מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי נדרש לנסח מחדש את תיאור עיסוקיה של אובר, ולשכנע את המשקיעים שיש הצדקה לתמוך בחברה שתציג לפחות עוד שנתיים של הפסדים בשורה התחתונה של הדוחות. הרעיון המנחה שאותו מנסה המנכ"ל להוציא לפועל הוא להפוך את אובר לחברה שמספקת מגוון רחב של שירותים הנובעים מפעילות הליבה של הנהיגה.
במובן זה, לנגד עיניו של קוסרשאהי עומד המודל של אמזון. כפי שזו החל במכירת ספרים והפכה לחברה שמוכרת כל דבר אפשרי כמעט, כך שואפת אובר להציע משהו דומה בתחום הנסיעות והשירותים הנלווים להם.
מניית אובר ירדה ב-30% מאז ההנפקה הראשונית שלה בחודש מאי האחרון, בעיקר בשל ההפסדים הגבוהים והחשש ליכולתה להמשיך לפעול תחת ההפסדים הללו בטווח הארוך. חששות אלה גברו מאד בעקבות החלטת רשות התחבורה בלונדון מהחודש שעבר לאסור על פעילותה של אובר בעיר – החלטה שנמצאת כרגע בהליך ערעור.
קוסרשאהי מתמודד עם הדאגה של המשקיעים בהתחייבות שאותה הוא חוזר ומדגיש בכל הזדמנות אפשרית – שאובר תהפוך לרווחית עד לסוף 2021.