האם רשות הסחר האמריקאית תצליח לשים מקל בגלגלים של פייסבוק?
לפי דיווחים, ה-FTC מבקשת לאסור על הרשת החברתית למזג את שירותי המדיה החברתית שלה; מה עומד מאחורי המהלך?
רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) בוחנת אפשרות לחסום את הניסיון של פייסבוק לשלב ולמזג את שירותי המדיה החברתית שלה ווטסאפ, אינסטגרם, מסנג'ר ופייסבוק - כך לפי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל".
- פייסבוק: לא נחליש את ההצפנה של ווטסאפ ומסנג'ר
- מהפסגה רק לפני שנתיים - פייסבוק צונחת בדירוג מקומות העבודה הטובים ביותר
- האפליקציה הכי חשובה של פייסבוק במלחמתה ברגולציה
לפי הדיווח, ה-FTC שוקלת להגיש צו מניעה זמני בנושא, שיורה לפייסבוק לחדול מניסיונותיה לשלב את שירותים אלה.
הסיבה להתנגדות של ה-FTC היא חשש שמדובר במהלך שעשוי לפגוע בכניסה או בפעילות של שירותי צד-שלישי בתחום. הטענה העיקרית היא שאם פייסבוק תמזג את הפעילות ותגדיל את האינטגרציה בין האפליקציות שלה, היא תיצור חסם כניסה גבוה שיקשה על פעילות של חברות נוספות.
ב-FTC מנסים למנוע מפייסבוק מליישם תקנות שלטענת בכירי הרשות ייצרו אקלים אנטי-תחרותי. עם זאת ההערכות הן שישנן עוד סיבות למהלך. הראשונה והעיקרית שבהן היא שהשילוב בין השירותים יהפוך כל מהלך עתידי לפירוק החברה לקשה עד בלתי-אפשרי.
בשנה האחרונה החלו להתגבר הקולות, בעיקר מהצד הדמוקרטי בהובלת הסנאטורית אליזבת' וורן, אך גם מהצד הרפובליקני בהובלת מרקו רוביו, שתובעים לפרק את ענקיות הטכנולוגיה כגון גוגל, אפל, אמזון ובעיקר פייסבוק. הטענה שנשמעה היא שהחברות חולשות על יותר מדי תחומים משיקים - מה שמעלה את רף הכניסה לכל תחום מצד מתחרים פוטנציאליים.
כדי להוציא את צו המניעה, דירקטוריון ה-FTC תצטרך לגייס רוב מבין חמשת החברים בו. הצו ימנע יישום של מדיניות "יכולת פעולה הדדית" או Interoperability. במילים אחרות, פייסבוק לא תוכל לשלב בין השירותים השונים כפי שדווח בעבר שהיא מנסה ליישם.
כך למשל, משתמשי ווטסאפ לא יוכלו לשלוח הודעות למשתמשי מסנג'ר מהאפליקציה, ומשתמשי פייסבוק לא יוכלו לשתף תמונות מהאפליקציה לחשבון שלהם באינסטגרם.
למעשה מדובר במצב עדין מאוד עבור פייסבוק. החברה מנסה לדחוף את שילוב השירותים מזה כמה חודשים. המהלך אף נחשף מעט יותר באופן ציבורי מאז שהיא הוסיפה את שמה (from Facebook) באפליקציות ווטסאפ ואינסטגרם. הרעיון הוא לאפשר למשתמשים משירות אחד להתנהל מול משתמשים בשירות אחר מבלי שיצטרכו לעבור מאפליקציה לאפליקציה.
עם זאת לא מדובר רק במהלך של נוחות עבור המשתמשים. מאז שמייסדי ווטסאפ ואינסטגרם עזבו את פייסבוק, חלקם עם טענות קשות נגד החברה האם, דחפו מארק צוקרברג, שריל סנדברג ובכירים נוספים לכיוון של אינטגרציה של תשתית המחשוב של השירותים השונים. כך למשל שרתי ווטסאפ עברו לניהול של הצוותים של פייסבוק. הסיבה העיקרית היא כמובן חיסכון בעלויות, אך זה גם מאפשר להגדיל את השליטה של פייסבוק על השירותים המקבילים שבעבר שמרו על פעילות עצמאית לחלוטין.
עדיין לא ברור איזה מהלך הולכת ה-FTC לבצע. היא יכולה להוציא צו חסימה למהלכי השילוב או להמשיך במהלכי ההגבלים העסקיים שצפויים להבשיל רק בעוד כמה חודשים, אם בכלל. ישנה גם טענה שההתעניינות המוגברת של ה-FTC בפייסבוק מגיעה בדיוק בזמן לתחילת קמפיין הבחירות לנשיאות שייערכו בנובמבר 2020.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כבר הואשם בעבר שהוא מנהל קמפיינים אישיים נגד בכירי הטכנולוגיה שיצאו נגדו - בהם ג'ף בזוס מייסד אמזון, כך שהפעילות המוגברת הזו נגד פייסבוק עשויה גם היא להיות חלק מהזרוע הארוכה של הנשיא בניסיון למנוע פעילות נגדו מצד פייסבוק שמזוהה עם המחנה היריב לו.