דו"ח טכנולוגי
פייסבוק מוכנה להילחם בפייק ניוז, עד שזה פוגע לה בכיס
הרשת החברתית הודיעה שלא תצנזר מועמדים לבחירות בארה"ב, אפילו אם ישפריצו שקרים כממטרות - בחירה של העדפת שורת הרווח על פני האתיקה ההגיונית; התועמלנים של דאע"ש הגיעו לטיקטוק; ומסתבר שאנשים לא אוהבים לתת טיפ לנהגי אובר
פייסבוק יצאה במהלך החג במהלך תקשורתי כדי להוכיח שהיא מוכנה, סופר-מוכנה, להתמודדות עם מתקפות פייק ניוז ודיסאינפורמציה במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה. המהלך כלל שורת הודעות שמפרטות את כל המהלכים שהחברה עשתה ועושה כדי לעמוד באתגר ושיחה של המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, עם עיתונאים שבה הבטיח (כפי שהבטיח כבר פעמים רבות) שהחברה למדה את הלקח ושהטעויות של 2016 לא יחזרו על עצמן ב-2020.
זה כנראה נכון, הבעיה היא שבדרך לבחירות פייסבוק עושה טעות חמורה מאוד, כזו שמבטיחה שפייק ניוז יעמדו במרכז הבמה גם בבחירות הבאות. יש לה את כל היכולת להימנע מהטעות הזו, לא מעט כבר הזהירו אותה מכך, אבל הרשת החברתית בינתיים לא מתכוונת לוותר. כי בפייסבוק, כמו בפייסבוק, רואים סימנים של דולרים מול העיניים.
בצאת החג אתמול עלה צוקרברג על הקו עם עיתונאים מכל העולם. "השורה התחתונה היא שהבחירות השתנו משמעותית מאז 2016", אמר. "עברנו מלהתרומם על הרגליים האחוריות לפעילות יזומה נגד כמה מהאיומים הגדולים שבשטח". בין המהלכים שהבליטה פייסבוק נמנים פעילות מוגברת נגד מערכי בוטים וחשבונות מזויפים שמופעלים על ידי גורמים זרים; אחת ההודעות של החברה כללה דיווח על הסרת רשתות כאלה שהופעלו מאיראן ומרוסיה וכוונו נגד ארה"ב, צפון אפריקה ואמריקה הלטינית, ובין השאר תקפו את המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן וקידמו את טראמפ. כמו כן, הבליטה החברה את הגברת השקיפות בפעילות של עמודים וכלי תקשורת בשליטת מדינה, וחשיפת מידע נרחב יותר על ההוצאות הכספיות של קמפיינים פוליטיים ופעילותם.
בכל הנוגע להתמודדות עם מידע כוזב, מבטיחה פייסבוק להבליט את תגיות ממצאי בודקי העובדות שלה והצגת מסך מקדים לפני סרטונים ותמונות שמזהיר מפני תוכן שהתגלה כשגוי, לאסור על פרסומות שמנסות לדכא הצבעה (למשל, באמצעות הפצת מידע מוטעה על מועדי ומקומות הצבעה או קידום טענות שלפיהן להצבעה אין טעם), והשקעה של שני מיליון דולר בפרויקטים בתחום אוריינות המדיה.
אין ספק שאלה מהלכים חשובים שיכולים לתרום למאבק בפייק ניוז ולהגביל את ההתערבות הזרה בבחירות. בשיחה שערך עם עיתונאים קיווה צוקרברג להרחיב את הדיון על המהלכים ולהציג את פייסבוק כמי שעומדת בחזית המאבק לשמירה על טוהר הבחירות. ואפשר היה גם להעלות טיעונים שזה נכון, שהחברה באמת עושה מאמצים כדי להימנע מלחזור על טעויות 2016. אפשר היה, אבל אף אחד לא יעשה כך. כי מהלך אחר של פייסבוק מאיין את כל ההתקדמות שהיא עושה בתחום, וכמעט מבטיח שהפייק ניוז ב-2020, בחסות כל אלו שמבקשים לעוות את רצון הבוחר, יהיה נפוץ יותר, חזק יותר ומזיק יותר - והכל בחסות ובהסכמת הרשת החברתית.
ההחלטה: פייסבוק לא תעביר הליך בדיקת עובדות על פרסומות פוליטיות. כלומר, כל פוליטיקאי יוכל לפלוט איזה שקר שהוא רוצה, לטנף בפייק ניוז על מי שהוא רוצה, לעוות את האמת איך שהוא רוצה, ופייסבוק לא תעצור אותו כל עוד הוא משלשל לה מרשרשים לכיס.
ההחלטה לא חדשה, היא התפרסמה רשמית לפני קרוב לחודש, אבל הזעם והתסכול סביבה עלו בשבועות האחרונים באופן עקבי. נראה שהודעת החברה על מאמצים להילחם בפייק ניוז העלתה את הזעם לרמות חדשות, כאשר בעיני רבים פייסבוק נחשפה עתה במלוא צביעותה ודו-פרצופיותה: מוכנה להילחם בפייק ניוז, כל עוד זה לא פוגע לה בשורה התחתונה.
הניסיונות של צוקרברג להדוף את הביקורת בשיחה עם העיתונאים רק הבליטו עד כמה החברה עומדת כאן על קרקע רעועה. והניסיונות שלו להגן על ההחלטה כל כך מגוחכים, שלא קשה למצוא את הכשלים הלוגיים בהם. למשל: "איסור על פרסומות פוליטיות יסייע למועמדים מכהנים ולמי שהתקשורת מחליטה לסקר יותר". משפט קצר זה מכיל שני כשלים מהותיים.
הראשון, אף אחד לא דורש או מציע לאסור פרסומות פוליטיות, אלא רק להטיל עליהן את אותו הליך בדיקת עובדות שלו נתון כל פרסום אחר ברשת החברתית. השני, כשזה נוגע להצגת פרסומות דווקא מועמדים מכהנים נהנים מיתרון גדול יותר, שכן יש להם לרוב גישה רחבה יותר לכספים ויכולת לקנות יותר פרסומות ממועמדים שמבקשים להחליף אותם.
ולראיה: לפי דיווח של הניו יורק טיימס קמפיין טראמפ מציף את הרשת בפרסומות, בשעה שהמועמדים הדמוקרטים מתקשים לגייס כספים ולהציג תגובה ראויה. ההחלטה של פייסבוק מאפשרת לטראמפ להפיץ בצורה רחבה איזה שקרים שירצה על יריביו הדמוקרטים, בעוד הם יתקשו מאוד להשיב לדברים ולהשיג את אותה נראות לדבריהם.
בחלק אחר בשיחה אמר צוקרברג: "אני חושב שבדמוקרטיה אנשים צריכים לראות בעצמם מה פוליטיקאים אומרים, ואני חושב שאנשים צריכים להחליט בעצמם האם המועמדים אמינים ולאילו מועמדים יש את האופי שהם רוצים לראות בנבחרי הציבור שלהם. אני לא חושב שחברת טכנולוגיה יכולה לקבוע את הקביעות הללו". גם כאן ניתן לזהות כמה כשלים. אף אחד לא הציע לצנזר פוליטיקאים או פוסטים שלהם, אלא רק להכיל על הפרסומות שבמימונם את אותם כללי שנוגעים לתכנים אחרים באתר כאשר מדובר בבדיקת עובדות.
האמירה גם מתעלמת מהעובדה שלמרבית הציבור, בלי קשר לעמדה פוליטית, אין יכולת או רצון לקבוע לגבי רמת האמינות של המועמד או הדיוק שבאמירותיו השונות, וסביר יותר שהאמונה תתבסס על האופן שבו האמירה משקפת את העמדות הקיימות ולא על הדיוק האובייקטיבי שלה. צוקרברג נותן קצת יותר מדי קרדיט לגולשים בפייסבוק, כאילו יקדישו מזמנם לפשפוש בכל אמירה של פוליטיקאי ולא פשוט ישתפו ויקדמו כל אמירה שנראית לרוחם. צוקרברג צודק כשהוא אומר שחברת טכנולוגיה לא צריכה לקבוע, אבל הבעיה כאן הוא שלא נטען שפייסבוק צריכה לעשות זאת. מערך אימות העובדות מופעל על ידי גורמים חיצוניים, והרצון היחיד הוא להכיל אותו על פרסומות פוליטיות.
גם אם התוכנית שפייסבוק הציגה אתמול תזכה להצלחה, והחברה תצליח לבלום את שטף הפייק ניוז שנוצר ומקודם בדרכים אורגניות, כל המאמצים האלו יהיו לשווא. כי פוליטיקאים עדיין יוכלו לקדם את המסרים הבעייתיים האלו ללא הפרעה, כל עוד יש להם את הכסף לעשות זאת.
טראמפ, אלא מי, ניצל את המדיניות החדשה על מנת להריץ פרסומות שמפיצות את המידע השקרי שלפיו ביידן שיחד גורמים באוקראינה כדי לפטר תובע שחקר חברה שקשורה לבנו. הסנטורית אליזבת' וורן, מועמדת מובילה אחרת בפריימריז הדמוקרטיים, עקצה את פייסבוק כשהעלתה פרסומת שטענה שצוקרברג תומך בטראמפ – תקין לחלוטין תחת מדיניות הרשת החברתית.
פייסבוק חייבת להבין: כל המאמצים שלה לבלימת פייק ניוז יהיו שווים כלום כל עוד כל מה שצריך לעשות כדי להפיץ את השקר זה קצת מזומנים. התוכניות אולי יפגעו במאמצי המעורבות הזרה במערכת הבחירות, אבל דמוקרטיות לא חייבות גורמים חיצוניים שיערערו אותן ועושות את זה יופי לעצמן - ופייסבוק נותנת לכך יד. אם תשאיר החברה מדיניות זו, ביום שלאחר הבחירות לא תוכל להתחבא מאחורי תירוצים והתנצלויות. הפעם כולם הזהירו אותה מראש, והאשמה תהיה כולה שלה.
קצרצרים
1. אפליקציית טיקטוק זכתה להצלחה רבה בזכות הסרטונים הוויראליים המוזיקליים הקצרים שיוצרים משתמשיה. אבל חלאות אדם לא יהססו להרוס כל חלקה טובה: החברה הודיעה לאחרונה שהסירה כמה עשרות חשבונות שהפיצו תעמולה של דאע"ש, בהם בין השאר תמונות של מחבלים מכריזים שהם ג'יהאדיסטים גאים. הפוסטים פורסמו על רקע התחלת הנסיגה האמריקאית מצפון סוריה. מקריות? אתם תשפטו.
2. אפל בדרך כלל בסדר כשמדובר בהגנה על זכויות אדם וחופש ביטוי. כל עוד, כמובן, לא מדובר בסין. שם היד של החברה על כפתור הצנזורה בחסות השלטון יותר קלה. החודש למשל, על רקע המחאות בהונג קונג, הסירה אפליקציה שמאפשרת לתושבי העיר לזהות מיקום של שוטרים במטרה להימנע מעימות אתם (תוך העלאת טענות לא מבוססות שהיא שימשה לתקיפת השוטרים). עכשיו החברה מעמיקה את קשריה עם סין: המנכ"ל טים קוק מונה ליו"ר המועצה המייעצת של אוניברסיטת Tsinghua בבייג'ינג. הוא צפוי לכהן שם לצד בכירים בממשל הסיני.
3. מחקר חדש מגלה שכמעט 60% מהנוסעים באובר לא נוהגים להשאיר טיפ לנהגים, ורק 1% תמיד משאירים טיפ. הטיפ הממוצע הוא 50 סנט, ובניכוי אלה שלא משאירים טיפים 3 דולר לנסיעה. גברים נוטים לתת טיפ יותר מנשים, נהגות מקבלות טיפים יותר מנהגים. טיפים, באופן כללי, זה מוסד לא להיט. המעסיק צריך לדאוג לשכר הוגן, ולשקלל את ה"שירות" במחיר המלא של המוצר.