האם אפל ופוקסקון סיכנו חיי פועלים שבנו את האייפון החדש?
ארגון זכויות עובדים שמנטר את פעילות מערכי הייצור בסין חשף דו"ח חמור שמציג מקרי ניצול, בעיות בטיחות והפרת חוק בשרשרת הייצור של המכשיר. אפל: רוב ההאשמות שקריות
אפל הכחישה היום (ב') האשמות נגדה ונגד שותפתה פוקסקון, לפיהן השתיים עברו על חוקי התעסוקה בסין, ניצלו פועלים ואף סיכנו את חייהם.
ראשית הפרשה בדו"ח של ארגון CLW המנטר את מצב זכויות העובדים בסין, שנחשף אמש; לפי נתוניו, יותר ממחצית מפועלי הייצור במערכי האייפון של פוקסקון היו זמניים בחודש שעבר, ורבים מהם היו סטודנטים בהתמחות. העובדים לא קיבלו ציוד הגנה מתאים מפני פגיעות ופציעות או הכשרת בטיחות סדורה במפעל האייפונים - שגם לא מדווח באופן שקוף על תאונות עבודה.
- הורדת אפליקציה? סומנת בידי ממשלת ארה"ב כחשוד בפשע
- הנשק הסודי של לאומי בפיי: ועדי הורים
- דו"ח הפריצות לאייפון של גוגל: אפל מחזירה מלחמה
העובדים הועסקו 100 שעות נוספות בחודש, אף שהחוק הסיני מתיר עד 36 שעות; עובדים סטודנטים עבדו שעות נוספות בחודשי השיא, למרות שהחוק הסיני אוסר על מתמחים לעבוד שעות נוספות; עובדי קבלן לא קיבלו בונוסים שהובטחו להם; ולסיום, השתכרו הפועלים סכום של 295 דולר, שאינו מספיק לקיום משפחה ממוצעת בעיר זנגזו הסמוכה.
חוק העבודה הסיני מצהיר שעובדים זמניים לא יכולים להוות יותר מ-10% מכוח העבודה הכולל. בספטמבר, רבים מאותם עובדים סטודנטים חזרו ללימודים, מה שהוביל לירידה במספר העובדים הזמניים, אך הוא נותר גבוה מהשיעור שהחוק הסיני מתיר, כך לפי CLW. בחודשים האחרונים עברו מערכי הייצור של פוקסקון לתפוקה מקסימלית, לקראת השקת האייפון 11 שייחשף רשמית מחר בערב.
אפל מסרה בתגובה ל-CNBC: "בדקנו את האשמות ה-CLW ורובן שקריות. אישרנו שכל העובדים משתכרים כיאות, כולל שעות נוספות ובנוסים, וכל השעות הנוספות היו וולונטריות".
אפל הודתה שמצאה שאחוז העובדים הזמניים אכן עלה על המותר, "ואנחנו עובדים עם פוקסקון כדי לפתור זאת", מסרה.
שרשרת האספקה של אפל זכתה לביקורת רבה במשך השנים על תנאי העבודה הבעייתיים לאורכה, ואפל מצדה דחקה בשותפותיה לשפר את תנאי העובדים כתנאי להמשך העבודה עמה. לאפל יש למשל כללי התנהלות שדורשים מספקיה לספק לעובדיהם תנאי עבודה בטוחים, לנהוג בהם בכבוד, בהוגנות ובצורה אתית. החברה מפרסמת גם דו"ח אחריות ספקים שנתי שעוקב אחר התקדמות הנושאים האלה. בדו"ח האחרון של החברה נכתב שערכה יותר מ-44,000 ראיונות ב-2018 עם עובדי ספקיה, כדי לוודא שהם מקבלים הכשרה מתאימה ומודעים לערוצים המקובלים דרכם הם יכולים להשמיע את טענותיהם.