דיווח: גוגל הסכימה לשלם כ-200 מיליון דולר לסגירת חקירה נגד יוטיוב
ההסדר נועד לסיים חקירה של נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב, שבדקה האם יוטיוב אוספת מידע ממשתמשים ילדים בני פחות מ-13 כדי להציג להם פרסומות ממוקדות. ביקורות על כך שהקנס לא גבוה מספיק: "מדובר בחודשיים הכנסות עבור יוטיוב"
גוגל תשלם קנס בסכום של בין 150 ל-200 מיליון דולר במסגרת הסדר עם נציבות הסחר הפדרלית (ה-FTC). ההסדר, אם יאושר, סוגר חקירה שהחלה לפני כמה חודשים ושבדקה הפרה לכאורה של חוקי הפרטיות לילדים בידי יוטיוב כך על פי דיווח של אתר פוליטיקו אמש (ו').
קראו עוד בכלכליסט:
- בלי פרסומות: יוטיוב תשיק אתר מיוחד לילדים
- מנכ"לית יוטיוב: אנחנו משאירים בכוונה באוויר סרטונים פוגעניים מסוימים
- מרד היוטיוברים: האם תיכנע גוגל לאיגוד מפעילי הערוצים?
מדובר בקנס לא גדול במיוחד בהתחשב במספר השערוריות שנגרמו על ידי האתר בשנה וחצי האחרונות. חלק ניכר מהטענות היו על כך שהחברה מאפשרת לאלגוריתם התצוגה שלה, המנגנון שבוחר את התכנים שיוצגו באופן אוטומטי למשתמשים, להציג סרטונים יותר ויותר קיצוניים ככל שהזמן עובר כדי לשמר את רמת העניין של הצופה.
הבעיה היא שהמנגנון הזה לא הבחין בין תכנים קיצוניים לבין תכנים לגיטימיים. למשל משתמשים בעלי דעות ימניות קיבלו הפניות לסרטונים לאומניים קיצוניים ואפילו בעלי תכני עליונות לבנה או גזענות. פדופילים גם הם זכו לקבל תכנים בהם הוצגו סרטונים של ילדים בבגדי ים או בלבוש חושפני אפילו אם אלה צולמו כסרטונים ביתיים ולא להפצה.
במקרה הנוכחי החקירה התמקדה בבדיקה האם יוטיוב אוספת מידע ממשתמשים ילדים בני פחות מ-13 כדי להציג להם פרסומות ממוקדות. מדובר על עבירה של חוקי הגנת הפרטיות האמריקאיים שחוסמים איסוף של מידע כזה מילדים קטינים מתחת לגיל 13 (גיל "הבגרות" באינטרנט, ר''ק).
יוטיוב צילום: שאטרסטוק
ה-FTC החלה בסדרה של בדיקות כנגד הפעילות של חברות הטכנולוגיה הגדולות, כנראה בעידודו של דונלד טראמפ. הרכב הנציבות שבה חברים חמישה דירקטורים, הוא שלושה רפובליקנים ושני דמוקרטים. עם זאת במקרה הנוכחי מדובר בקנס שלדעת גורמים בתחום הגנת הילד אף נמוך ממה שהיה צריך. "מדובר בקנס שמהווה כחודשיים הכנסות עבור יוטיוב", אמר מנהל מלכ''ר לחיסול הפרסום המקוון לילדים, ג'וש גולין.
במקביל לכך, יוטיוב כבר הודיעה שתקים אתר יוטיוב ייעודי לילדים. עם זאת לא ברור אם הוא יהיה בתשלום או עדיין מבוסס פרסום. לחברה יש כבר אפליקציה ייעודית לילדים אך זו היתה זמינה רק בטלפונים סלולריים - בשעה שחלק גדול מהילדים עדיין משתמשים במחשבים הביתיים או במסכי הטלוויזיה לצפייה בתכנים של יוטיוב. סוכנות בלומברג גם דיווחה שיוטיוב הודיעה שתפסיק לבצע פרסום ממוקד ילדים.
עד כה ה-FTC הטילה קנס עצום על פייסבוק בהיקף של כ-5 מיליארד דולר על חלקה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה. לאחרונה הטילה קנס של כ-5.7 מיליון דולר על אפליקציית הסרטונים הסינית הפופולרית טיקטוק על הפרה של אותם חוקי פרטיות לילדים שבה מואשמת יוטיוב.