פירוק ענקיות הטכנולוגיה: האם זה יעבוד?
יו"ר רשות ההגבלים האמריקאית אמר שישקול לפרק את גוגל, פייסבוק, אמזון ודומותיהן אם יהיה בכך צורך; מהלכים דומים התרחשו בעבר בארה"ב - האם תרמו להגברת תחרות והורדת מחירים?
פירוק חברה ציבורית נחשב להתערבות גסה בשוק החופשי, במיוחד כשמדובר בארה"ב - אך יו"ר נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לא בוחל בכך; השבוע הצהיר ג'ו סימונס כי יוביל את פירוקן של גוגל, אמזון ופייסבוק אם יתגלה שכוחן בלתי מידתי ופוגע בתחרות החופשית בתחומי פעילותן.
- יו"ר ה-FTC: אנו מוכנים ומזומנים לפרק את ענקיות ההייטק, אם נצטרך
- תחקיר: אמזון חשודה בהפרת הגבלים עסקיים בארה"ב
- הגבלים עסקיים? גוגל הופכת עונש שקיבלה אירופה למקור רווח
אפשר להבין את הדאגה של ה-FTC: למשל, פייסבוק רכשה בעשור האחרון את ווטסאפ ואינסטגרם והשתלטה על רוב שוק המדיה החברתית במערב. פרשת קיימברידג' אנליטיקה הוכיחה כמה גדול כוחה, עד כדי כך ששחקנים פוליטיים כרוסיה נעזרים בה להטיית דעת קהל במדינות אחרות. כוחה של הרשת החברתית גדול גם בשוק הפרסום, בו היא שולטת ביחד עם גוגל - עוד טיטאן טכנולוגיה שחולש על תחומי חיים רבים.
למשל, שולטת גוגל ב-90% משוק החיפוש, ביותר מ-70% משוק שיתוף הווידאו המקוון ופרט לווימאו (שמחזיקה ב-17%) אין לה באמת מתחרות. גם כוחה של אמזון עצום: היא הואשמה בשנים האחרונות בקריסת קמעונאיות רבות; החברה מחזיקה בכ-50% משוק הסחר המקוון בארה"ב, כשאחריה במקום השני ניצבת איביי עם 6%.
פירוק חברות: האם זה עבד בעבר?
ממשלות ארה"ב טיפלו בעבר במונופולים דה-פקטו שכאלה. חברות ענק שהוקמו בשלהי המאה ה-19 והתעצמו עם השנים, ע"י השתלטות על מספר רב של חברות קטנות או התאגדויות שונות, יצרו סביבה שלא אפשרה כניסת מתחרות. החברה הראשונה שפורקה בגלל היותה מונופול היא Standard Oil בבעלות האמריקאי העשיר ביותר אי פעם, ג'ון רוקפלר; החברה הייתה מורכבת בין היתר מ-34 חברות בנות ושלטה ב-95% משוק הנפט האמריקאי. היא פורקה ב-1911 חזרה לאותן 34 חברות שאמנם לא נשלטו ע"י אותה הנהלה אך עדיין בעליה המקוריים (ביניהם רוקפלר עצמו) המשיכו להחזיק במניות כל החברות. במרוצת השנים התברר כי ההשפעה על מחירי הנפט לצרכן בעקבות הפירוק הייתה מינורית.
חברה נוספת שפורקה, גם היא ב-1911, היא ענקית הטבק America Tobacco, שרכשה במהלך השנים שתי חברות טבק נוספות וכך השתלטה על 75% משוק הטבק האמריקאי. מחוקקים הגישו בקשה לפירוק שהפכה את החברה שוב לאותן שלוש חברות שהמשיכו לתפקד כמעין מקשה אחת לאורך זמן בגלל תלות האחת בשניה בתהליכי הייצור, ומחירי הטבק וסיגריות לצרכן? נשארו כשהיו.
החברה האחרונה שפורקה היא AT&T, חברת תקשורת אמריקאית שגם היא החזיקה באמתחתה 22 חברות בנות והיוותה מונופול בתחום התקשורת האמריקאי.
החברה פורקה סופית ב-1984 וכל אחת מחברות הבנות שלה סיפקה שירותי תקשורת מקומיים וחברת האם AT&T סיפקה עבורן שירותי תקשורת בינלאומיים ובין אזוריים.
הפירוק בסופו של דבר אמנם גרם לירידת מחירים אבל השימוש בשירותי התקשורות שהציעו החברות גבר, כך שהוצאות משקי הבית על טלפוניה נשארו דומות לתקופה שלפני הפירוק.
היום AT&T היא עדיין חברת התקשורת הרווחית ביותר בארצות הברית למרות התחרות בשוק, ומחזיקה תחתיה מספר לא קטן של חברות בנות, אחת מהן היא וורנר מדיה שנרכשה על ידה בשנה שעברה בסכום של יותר מ-85 מיליארד דולר.
בשורה התחתונה, נראה שפירוק חברות בראי ההיסטוריה מחטיא את המטרה. לא נרשמו ירידות מחירים משמעותיות וחברות אף הגדילו את כוחן במרוצות השנים.
על אף שהדעות בנושא חלוקות, קשה להאמין שמהלך כזה של פירוק חברות טכנולוגיה בנות זמננו יוביל לשינוי משמעותי שיורגש בקרב הצרכנים.