$
הייטק והון סיכון

מאיץ הסטארט־אפים החשוב בעולם מגיע לחפש חברות ישראליות

אהרון האריס ממאיץ החברות Y Combinator מגיע לארץ כדי לחפש חברות ישראליות שיצטרפו למאיץ הקליפורני המשפיע ואומר: "וויז הוכיחה שחברה צרכנית ישראלית יכולה להמכר בארה”ב ביותר ממיליארד דולר"

מאיר אורבך 07:1815.08.19

מאיץ החברות המשפיע ביותר בארה"ב, Y Combinator, מגיע לישראל לחיפוש אחר חברות ישראליות. אחד השותפים הבכירים במאיץ, אהרון האריס, יגיע לארץ בשבוע הבא ויראיין חברות מקומיות, כדי לצרף את המתאימות שבהן למאיץ שבקליפורניה - האריס לא מגביל את מספרן. האריס יגיע לישראל כאורח של חברת הסטארט־אפ גסטי, שהיא אחת החברות הישראליות היחידות בוגרות המאיץ.

 

מאיץ חברות הוא תוכנית לחברות צעירות, לרוב בשלביהן הראשונים, שבו החברות מקבלות ייעוץ מקיף ותמיכה. לצד הייעוץ השוטף בתחוםמים עסקיים, טכנולוגיים ורגולטוריים, מציע המאיץ חיבור לכל הרשתות החברתיות והעסקיות שלו, כדי שאלה יועילו לחברות בתחומי גיוס כספים, חיבור לשותפים טכנולוגיים, מציאת כוח אדם מתאים ועוד.

 

אהרון האריס אהרון האריס צילום: Lindsay Amos

  

בנקודות אלה טמון כוחו של Y Combinator, שרשת הקשרים שלו נחשבת לטובה ביותר ומבטיחה דלתות פתוחות אצל הקרנות המובילות. נכון לסוף 2018 יצאו ממנו 93 חברות ששווין מעל מ־100 מיליארד דולר. בין השמות המוכרים ש־Y Combinator טיפחו נמנים Airbnb, דרופבוקס, Coinbase, חברת הפינטק סטרייפ ואתר Reddit.

 

המאיץ נוסד ב־2005 והחל מ־2008 הוא פועל מעמק הסיליקון. על פי רוב ב־Y Combinator משקיעים 150 אלף דולר בחברה - סכום גבוה בהשוואה להשקעה שנותנים במאיצים אחרים - ומקבלים בתמורה 7% מהבעלות עליה. השווי המצרפי של חברות בוגרות המאיץ עומד על יותר מ־100 מיליארד דולר.

 

"העדיפו מאיץ שחושב בגדול"

 

בראיון בלעדי ל"כלכליסט" אומר אהרון האריס, "אנחנו באים לישראל כי אנחנו לא מקבלים מספיק פניות מחברות ישראליות: הבנו שיש הרבה חברות ישראליות שרוצות להתחבר אלינו, וקשה להן להגיע במיוחד לקליפורניה לצורך ראיון בלבד".

 

האריס אומר שהוא לא מחפש משהו מסוים בחברה: “אנחנו רוצים חברות שיש להן מייסדים נפלאים ורעיונות מדהימים שיכולים להיות ענקיים ללא קשר אם זה סייבר, ביו טק או שבבים. הכל אפשרי”.

 

האריס מציין שבשנים האחרונות קמות בישראל חברות רבות שפונות לתחום הצרכני, דוגמת לייטריקס. להבנתו, נקודת המפנה לכך היתה המכירה של וויז: השוק הצרכני בישראל מצומצם מאוד, ולכן חברות הפועלות בתחום זה חייבות לפנות לארה”ב או אירופה - מה שמהווה עבורם חסם. אלא שעתה עומדת לנגד עיניהם הדוגמה של וויז, שהיא חברה צרכנית שבנתה מוצר של מיליארדים שגוגל רכשה אותו ביותר ממיליארד דולר, “והיא למעשה פתחה לאחרים את העיניים בדרך שהיא פעלה”, מסביר האריס.

 

האריס מביע הזדהות עם תחושת חוסר האונים של יזמיות רבות שרוצות למצוא את המאיץ הנכון עבורן, והוא מציע: “זה ממש לא חשוב אם המאיץ שלך עזר לך לגייס סיבוב ראשון או אם נמכרו שם חברות בעשרות מיליוני דולרים. צריך לחפש מאיץ שחושב בגדול, כזה שיצאו ממנו חברות של מיליארדי דולרים - ואז צריך לשאול את האנשים שהקימו את החברות האלו האם המאיץ היה חשוב להתפתחותן”.

 

האריס סבור שבישראל קיימים כיום מספר רב מדי של מאיצים: "יש מקום למאיצים, אך הם אינם קריטיים להתפתחות החברה. הם כמו דלק טילים - הם מחישים את המהירות שבה חברה תגיע למטרתה, אך לא מהווים תנאי להצלחה”.

 

"מאיץ צריך שיהיו בו חברות מהרבה תחומים"

 

האריס מבחין כי הרבה מאיצים בישראל מתמקדים בתחומים ספציפיים - בעיקר מאיצי פינטק של ברקליס וסיטי. הגישה הוורטיקלית אינה נכונה בעיניו, והוא חושב ששילוב בין חברות מתחומים שונים דווקא מפרה אותן. "תרצו שיהיו לידכם חברות שעושות דברים שונים, במטרה ללמוד זה מזו. חברות שהמאיץ שלנו מימן בתעשיית הביו טק, למדו הרבה מחברות צרכנות וענן", אומר האריס.

 

עמיעד סוטו, מנכ"ל וממייסדי Guesty: "הקבלה למחזור חורף 2014 של Y Combinator כמייסדים של הסטארט־אפ ראשון שלנו נתנה לנו גישה ישירה לטובי המוחות של התעשייה וקבוצה של יזמים כמונו להתייעץ איתם ולשתף ברגעים המוצלחים וקשיים של הקמת עסק. Y Combinator פתחה עבורנו הרבה דלתות, ולמדנו להתמקד במה שחשוב ביותר לעסק שלנו להצליח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x