ב-HOT חוזרים לשווק מהירות 500 מגה - אך המחירים הסיטונאיים עדיין מונעים תחרות
התעריף הקמעונאי אותו גובה HOT מהצרכן עלול להיות נמוך מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה עבור שימוש בתשתיות מספקי השירות המתחרים בה, מה שלא יאפשר להם לכסות את מחירי החכירה. ביוני האחרון עצר משרד התקשורת את השיווק של 500 מגה בכדי לספק למתחרות תקופת הסתגלות כנדרש, אך לא דאג לפתור את בעיית המחירים
חברת HOT חוזרת לשווק מהירות גלישה של עד 500 מגה, לאחר שמשרד התקשורת השהה את הפעילות הזו בסוף חודש יוני האחרון. עם זאת, הבעיה האמיתית עדיין לא נפתרה: התעריף הקמעונאי אותו גובה HOT מהצרכן עלול להיות נמוך מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה מספקי השירות המתחרים בה, מה שלא מאפשר להם לכסות את מחירי החכירה.
את הקמפיין של HOT ילווה כוכב הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו, יחד עם הצמד אופירה וברקוביץ', בפירסומת שצולמה עוד בנובמבר 2018. החברה תציע את המהירות ללקוחות חדשים וקיימים במחיר של 119 שקל, לרבות שלושה חודשים ראשונים ב-89 שקל. כמו כן, ספק דרך HOTnet יעלה 20 שקל לחודש ושכירות נתב תעלה 11.90 שקל לחודש. בנוסף, עלות התקנה תעמוד על 99 שקל ללקוחות קיימים ו-29.90 שקל ללקוחות חדשים. כלומר, מחיר כולל של כ-150 שקל לצרכן.
- משרד התקשורת עוצר ל-HOT את שיווק 500 מגה באינטרנט
- משרד התקשורת יחייב החברות במחיר אחיד למנויים בתשתית הסיבים האופטיים
- למרות התחרות: הוכפל מספר המצטרפים לשירותים הנייחים של HOT ברבעון
לשם השוואה, סלקום ופרטנר משווקות כיום מהירות של 500 מגה בתשתית סיבים אופטיים במחיר של 100 שקל כולל ספק ונתב. ההבדל נובע מכך של-HOT פריסה רחבה בהרבה, מה שמקנה לה יתרון על סלקום ופרטנר, שפריסת הסיבים האופטיים שלהן, המסוגלים לספק מהירות של עד 1,000 מגה, מגיעה רק ל-20% ממשקי הבית.
משרד התקשורת עצר, כאמור, את השיווק עד ה-14 באוגוסט, לאחר שבדיקות שערך העלו כי לא ניתן לממש את שיווק השירות בתנאים שוויוניים על ידי ספקיות האינטרנט המתחרות, במסגרת השוק הסיטונאי. זאת, לאחר ש-HOT לא הודיעה לספקיות שלושה חודשים מראש על המהלך, כפי שהיא נדרשת לעשות במסגרת תיק השירות שלה. בעקבות כך, לא יכלו הספקיות להתכונן כראוי, שכן לטובת מהירות זו נדרש לבצע שדרוג לנתבים. על כן, כפה משרד התקשורת על החברה לתת לספקיות תקופת הסתגלות כמגיע להן, אך לא פתר את בעיית דמי החכירה הגבוהים.
הבעיה האמיתית היא במחירים הסיטונאיים
במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שנכנסה לתוקף בתחילת 2015, נדרשות הספקיות לשלם לבזק ול-HOT, בעלות התשתית, דמי תיווך עבור חכירת התשתית שלהן. רק בחודש יוני 2017 נזכר משרד התקשורת לקבוע את התעריפים המרביים בעד השירותים הסיטונאיים ברשת HOT, כאשר הוא מבדיל בין מהירות הנמוכה מ-200 מגה, למהירות של 200 מגה ומעלה. זאת, לאחר ש-HOT שכנעה את המשרד שיש לגבות מחיר סיטונאי גבוה יותר למהירויות של 200 מגה ומעלה, בטענה שיש למנוע נהירה של לקוחות למהירויות גבוהות שתגרום לקריסת הרשת, מה שהביא להפתעה במשרד כאשר הודיעה החברה על שיווק ה-500 מגה.
עבור מהירויות של 200 מגה ומעלה קבע המשרד דמי תיווך המורכבים מ-65 שקל תשלום קבוע בתוספת 18 שקל תשלום עבור כל מגה תעבורה, כאשר האחרון הוא גמיש ותלוי בשימושי הלקוח. על פי דיווחי החברות ועיבודי מינהל כלכלה במשרד התקשורת, צרכן צורך בממוצע בשעת שיא בין 1-4 מגה בייט כל חודש. סלקום ופרטנר, להן לקוחות טריפל כבדים שצורכים 4 מגה בייט בממוצע, יעבירו ל-HOT כ-138 שקל בחודש. לזה נוספות הוצאות אחרות כמו שיווק, הרכשת לקוח, התקנה, גבייה ועוד, אותן משרד התקשורת אמד בעבר בכ-29 שקל למנוי לחודש. בכך, הסכום הסופי מאמיר לכ-167 שקל. אם הספקיות ירצו להציע מחיר זהה לשל HOT - כ-150 שקל ללקוח, הן צפויות לספוג הפסדים.
הפרקטיקה אותה נוקטת HOT מכונה 'צמצום מרווחים', והיא מתקיימת כאשר בעל התשתית מצמצם את המרווח המתאפשר למתחרים נוכח המחיר הקמעונאי המוצע ללקוחות. בכיר בשוק מסר ל"כלכליסט" כי בתנאים האלה לא כדאי לספקיות לשווק את המהירות, שכן הרווח מזערי ולרוב אף מדובר בהפסד.
ב-HOT אמנם קיים רצון לספק מחיר נמוך לצרכן, אך החברה אחראית באותה מידה לקיום שוק סיטונאי תקין ותחרותי. עם זאת, האחריות האמיתית היא על משרד התקשורת, כגוף מפקח. המשרד קבע את המחירים הסיטונאיים רק לפני כשנתיים, אך בימינו נפח השימוש עולה בקצב מהיר, בעיקר בעקבות צריכה גבוהה של תכני וידאו, שעל פי דו"ח של חברת אריקסון מהווה 75% מהיקף התעבורה ברשת. באחריות המשרד לפעול לעדכון מחירי השוק הסיטונאי ברשת HOT, כך שתהיה לספקיות אפשרות להציע את המהירויות הגבוהות במחיר נמוך יותר מזה שהחברה מציעה ללקוחותיה. אך, באופן לא מפתיע, התערבות של המשרד מתבצעת רק בדיעבד, אם בכלל.
הוראות הרגולטור הן "המלצה" בלבד
גם אם משרד התקשורת יתערב, אין זה ודאי שהאיומים ירשימו את חברת הכבלים. כבר לפני שלושה חודשים פנה המשרד לחברה לאחר ששיווקה לצרכן מהירות של 200 מגה בתעריף קמעונאי של 74 שקל לחודש, הנמוך משמעותית מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה מהספקיות. "המשמעות היא פגיעה חמורה בהתפתחות התחרות" ציין המשרד במכתב, "המרווח שנוצר מהפרקטיקה בה נוקטת HOT אינו רק נמוך מידי, אלא הוא שלילי ממש וקיצוני".
המשרד בחר שלא להתערב בדמי התיווך, אך רמז לחברה כי עליה להעלות את המחיר הקמעונאי. HOT אכן העלתה את המחיר, אך כיום, הפלא ופלא, HOT חזרה להציע לצרכן את המהירות באותו המחיר דרך האתר של החברה - והסוגייה עוד נמצאת בדין ודברים מול המשרד. הצפצוף של החברה על הנחיות המשרד ממחיש את המבוי הסתום אליו היא נקלעה: 500 מגה היא המהירות המירבית אותה תוכל לספק, שכן טרם החלה לפרוס סיבים אופטיים. לעומתה, סלקום ופרטנר מתקדמות בקצב אגרסיבי, ומהלכים אחרונים בהם נוקט משרד התקשורת מאותתים שבזק תיכנס בקרוב למרוץ. כשזה יקרה, חדשנות ואטרקטיביות כבר לא יהיו ערכים שחברת הכבלים תוכל לנפנף בהם.