$
הייטק והון סיכון

ערן שיר, מנכ"ל נקסאר: "הפרוטוקול שפיתחנו יחבר כלי רכב בכל העולם"

קפצנו לבקר ב-Nexar, סטארט-אפ ישראלי שמוכר מצלמות דרך חכמות, באמצעותן מקווים אנשיו לייצר פרוטוקול שיחבר כלי רכב ברשת תקשורת, יסייע למנוע תאונות ויפחית עומסי תנועה

מאור שלום סויסה 12:5704.08.19

 


 

 

יותר מ-400 סטארט-אפים בתחום הרכב האוטונומי פעילים היום בישראל, וסקטור האוטוטק בארץ גייס ב-2019 יותר מחצי מיליארד דולר והשנה עדיין לא נגמרה. ההתעניינות האדירה שהתחום הזה צובר הופך את ישראל לאבן שואבת עבור משקיעים וחברות רכב בינלאומיות והסטארט-אפים המקומיים מכוונים גבוה בהתאם. קפצנו לבקר בנקסאר, שם שואפים להפוך את פרוטוקול התקשורת שפיתחו בשנים האחרונות לסטנדרט בינלאומי, ממש כמו TCP/IP או www שמוכרים מעולם תקשורת המחשבים, שבמקרה הזה ישמש הפרוטוקול עבור תקשורת בין כלי רכב.

 

 

המשרדים של נקסאר נמצאים ברחוב הרכבת בתל אביב ומהקומה האחרונה במגדל בו הם נמצאים ניתן לראות את הפקקים האינסופיים בנתיבי איילון, ערן שיר, מנכ"ל ומייסד משותף של נקסאר, מאמין שבעתיד הפקקים הללו ושאר תחלואי הדרך כמו תאונות דרכים יעלמו בין היתר בזכות העובדה שמכוניות יוכלו לדבר ביניהן דרך רשת תקשורת ייעודית (V2V): "אנחנו רוצים לרשת את כלי הרכב וליצר סוג של מכ"מ לכביש באמצעות מיקור המונים של המכוניות, שיבנה תמונת עולם ויתן התראות לכלי רכב אחרים", הסביר שיר והוסיף: "נוכל באמצעות אותה מערכת גם לבנות תמונת מצב בזמן אמת על מה שקורה בעיר כמו לתת התראה על עבודות בכביש, סכנות, בורות וכו' ולאפשר למנהלי העיר והתשתיות להגיב במהירות ולטפל בתקלה - אם זה רמזור שכשל או נתיב חסום".

 

 

מערכת נקסאר מערכת נקסאר צילום: טל אזולאי

 

 

 

כדי לממש את המטרה הזו ולייצר רשת גדולה ואמינה נקסאר עושה היום שימוש באפליקציה שמתחברת למצלמת דרך ונשענת על חיישני הסלולרי כדי להפיק דו"ח מפורט במקרה של תאונת דרכים. "עד היום מכרנו יותר מ-50 אלף מצלמות דרך, אנחנו היום נמצאים במעל 100 ערים בארה"ב בצורה משמעותית ומתעדים מעל 80 מיליון ק"מ בחודש, הפריסה הרחבה הזו מאפשרת לנו לתעד המון מצבי קצה של התנהגות הרכב בכביש שבאמצעותם ניתן בין היתר לאמן מערכות AI".

 

מערכת מובילאיי, שמותקנת בעשרות אלפי כלי רכב בישראל, משמשת היום כמערכת עזר לנהג (ADAS) ואמורה לעזור לו להימנע מתאונות, שיר טען שמערכות מסוג זה מהוות רק פתרון חלקי למניעת תאונות, גם כאשר מדובר בכלי רכב אוטונומיים: "כל נהג בפני עצמו יכול לקבל מידע רק ממה שעיניו רואות למולו, גם הרכב האוטונומי יוכל לקבל רק את מה שהסנסורים (מצלמת ומכ"מים) שלו קולטים בטווח המידי, והנהג מאוד מוגבל אם נניח עומדת מולו משאית וטווח הראייה נחסם. לכן מובילאיי ודומותיה משמשות כפתרונות שיכולים לעזור לנהגים להימנע מתאונה בטווח המידי של בין 2 ל-3 שניות, הרשת שלנו יכולה לחזות תאונות שלא נמצאות בקרבת מקום ומסוגלת להעניק מרחב תגובה של 30 שניות ואפילו יותר על התרחשות שנמצאת הרחק מלפנים, באמצעות מערכת תקשורת ששולחת התראות לכלי רכב בסביבה, כך גם אפשר להימנע מתאונות שרשרת במצב של בלימה פתאומית מלפנים. אנחנו עכשיו עובדים עם חברות רכב אוטונומי על שילוב המערכת שלנו".

 

 

ערן שיר, מנכ"ל החברה ערן שיר, מנכ"ל החברה צילום: טל אזולאי

 

 

נקסאר התחילה לאחרונה למכור את המצלמות שלה גם בישראל. הילי רג'ואן שורק, מנהלת הפעילות העסקית בנקסאר ישראל, סיפרה מדוע אחרי הפריסה הרחבה בארה"ב חשוב לחברה להיכנס גם לישראל: "דווקא השוק הישראלי הוא בגודל אולטימטיבי עבורנו להתחיל ניסויים טכנולוגיים, ככל שנגדיל את כמות הנהגים שמשתמשים במצלמה ובאפליקציה אנחנו נוכל לפתוח עוד פיצ'רים שלא זמינים היום לקהל המקומי ולתת יותר ערך לנהג המקומי".

 

 

 

המודל העסקי של נקסאר לא נשען על מכירת מצלמות דרך, שיר הסביר שכרגע הפעילות העסקית ממוקדת בשני רבדים: עבודה בשיתוף חברות ביטוח, כאשר נקסאר מספקת למבוטחים את המצלמות והאפליקציה שעוזרות להם להיות יותר יעילים בכל התהליך של הגשת תביעות במקרים של תאונה וכמובן בהוכחת החפות כאשר יש מחלוקת לגבי האשמה בתאונה. הרובד השני הוא מתן שירות ניטור והתראות. באמצעות המידע ופריסת המצלמות מסוגלת נקסאר לנטר תשתיות עירוניות ולהעביר מידע חי לארגונים ציבוריים כמו עיריות כדי לעזור להן לנהל את המשאבים.

בנקסאר הושקעו עד היום 60 מיליון דולר דרך עליבאבא וקרנות הון סיכון כאלף, מוזאיק ועוד.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x