גיבוי שבור: שינוי בהגדרות ווינדוס מסכן עסקים ומשתמשים פרטיים
ענקית התוכנה החליטה לבטל את גיבוי רכיב הרג'יסטרי, שבו נמצאות ההגדרות הפנימיות של מערכת ההפעלה. עתה, מתבצע גיבוי אוטומטי רק דרך תכונת Restore Point, שלא תמיד מספקת מענה במקרי מתקפות כופר או תקלות קריטיות
שינוי משמעותי שביצעה מיקרוסופט בהגדרות ווינדוס עלול לגרור סיבוכים ובעיות במקרי תקלות במערכת ההפעלה. לפי דיווח של פורבס, שינתה החברה את האופן בו מתבצע הגיבוי של ווינדוס - מה שעלול לגרום לאובדן מידע במקרי תקלות וליקויים. לפי פורבס, השינוי בוצע עוד בשנה שעברה, אך לא נחשף מאז.
- דיווח: מיקרוסופט מפתחת סופר-טאבלט גמיש, שיריץ יישומי אנדרואיד
- ה-NSA מזהירה מפני פרצת אבטחה קריטית בווינדוס
- מדיניות עדכוני תוכנה של מיקרוסופט חושפת מאות מיליוני משתמשים לתקלות
ווינדוס מצוידת בשתי מערכות גיבוי; הראשונה נקראת נקודת שחזור (Restore Point) ולמעשה מייצרת מעין "צילום" נקודתי של מצב מערכת ההפעלה לפני שינוי גדול שמתבצע בה. המנגנון הזה פועל כברירת מחדל, ומאפשר לווינדוס לייצר גיבוי לפני כל התקנת אפליקציה חדשה או התקנת עדכון מהותי. בעזרתה, ניתן "לחזור אחורנית" בכל פעם שנגרם נזק לווינדוס, ולשוב אל מצב תקין.
עד לפני אוקטובר 2018 ועדכון גרסת 1803, היתה מערכת גיבוי נוספת שהיתה אמורה לספק מענה במידה ונקודת השחזור כשלה בתפקידה. מדובר בגיבוי של ה-Registry, רכיב שהוא רשימת ההגדרות הפנימיות של ווינדוס, אשר אחראי על לא מעט תהליכי ליבה במערכת. עבור משתמשים מנוסים, הרג'יסטרי מהווה דרך מהירה לכוונן את ווינדוס או לפתור בעיות פעולה. אבל בגלל שהשימוש בו רגיש במיוחד, לא קל להתעסק איתו מבלי לגרום לתקלות וסיבוכים. ואולם, הגיבוי שלו היה אמור לאפשר לחזור אחורה למצב ההפעלה של ווינדוס לפני שינויים שבוצעו בו. מיקרוסופט החליטה - לטענתה, כדי לחסוך בשטח האחסון - לכבות את הגיבוי הזה כברירת מחדל.
עד לפני שנה, הגיבוי היה מתבצע אוטומטית, אך כעת אם לא הפעלתם אותו באופן יזום הוא כבוי. גיבוי הרגי'סטרי עשוי להיות הדבר היחיד שמפריד בין מחיקת נתונים והתקנה מחדש של ווינדוס לבין שחזור נתונים ומידע רגיש. במקרים כגון פגיעה על ידי נוזקת כופר או התקנה של תוכנה שפעולתה הרסה לכם את המחשב, נקודת השחזור עשויה לפעמים לא לפעול. אבל שחזור גיבוי הרג'יסטרי דווקא יכול להחזיר את ווינדוס לפעילות מלאה לפחות ברמת מערכת ההפעלה.
עבור חברה או עצמאי, לפעמים מדובר בעניין קריטי. דמיינו לכם שאתם לא יכולים לגשת לנתונים או מסמכים שקשורים לתפעול העסק בגלל בעיה במחשב. זו דוגמה לרמת החשיבות של היכולת הזו. במיקרוסופט לא הסירו לגמרי את האפשרות, אך השאירו אותה בידיים מנוסות בלבד. החברה העלתה פוסט באתר התמיכה שלה בו היא מסבירה כיצד ניתן להחזיר את פעולת הגיבוי. אך זה דורש נבירה ברג'יסטרי עצמו - פעולה שאינה מומלצת למשתמש שאינו מתמצא בכך, ועדיף לבצע דרך טכנאי מוסמך או צוות IT בחברה.