תוקנה תקלה נרחבת בשרתי נטוויז'ן-סלקום
משעות הבוקר התקבלו דיווחי גולשים על ליקויים שונים, אשר לא מאפשרים כניסה לאתרים שמאוחסנים בשרתי החברות. כמו כן, יצרה התקלה שיבושים בשירותי תחבורה ותיירות מקוונים. לאחר טיפול ממושך, תוקן הליקוי
- תקלה עולמית בשירותי גוגל השפיעה גם על סנאפצ'ט וחברות אחרות
- תקלה חמורה במערכות סיילספורס השביתה יישומי ענן בארץ ובעולם
בשעות הבוקר דיווחו גולשים שאתרים ושירותים שמאוחסנים בחווה של נטוויז'ן-סלקום אינם זמינים. "מ-9 בבוקר יש תקלות וניתוקים, וב-11 כל החווה נפלה", סיפר גורם בתחום שירותי ה-IT והענן, שרבים מלקוחותיו סובלים מהתקלה. "כשמתקשרים למוקד לרוב לא עונים, וכשכבר מצליחים להגיע לנציג אומרים לי שזה תקלה. כל חוות השרתים מושבתת".
גולש אחר סיפר: "בערך מהשעה 8:00 החלו ניתוקים בחווה הראשית של סלקום הגורם לחוסר התחברות לשרתים המתארחים בחווה וכתוצאה מכך משרדים מושבתים. בשעה 11:00 כבר אין אפשרות לגשת כלל לשרתים נאמר לנו שמדובר בתקלה כללית מחלקת הנדסה עובדים על זה ובנתיים אין שום צפי לפתרון התקלה. האתר של חברתנו פשוט לא זמין כבר מהבוקר".
גולש נוסף העביר לכלכליסט הקלטה של שיחה עם נציג שירות, בה אמר שאין צפי לתיקון התקלה, ושהגורם שמטפל בעניין הוא יחידת ההנדסה. "אני לא יודע מה קורה שם,, אמר הנציג, "אנחנו גם לא רוצים להפריע להם יותר מדי כדי לתת להם את הספייס לעשות את זה כמו שצריך ולטפל בזה הכי מהר שאפשר".
התקלה השפיעה לא רק על אתרים, אלא גם על שירותים מקוונים מבוססי ענן שפעלו על שרתים בחווה של נטוויז'ן-סלקום. "תוכנות של שירותי אוטובוסים לא מתפקדות. היום עיד אל-פיטר ואנשים רבים עומדים בחוץ וממתינים לאוטובוסים שלא מגיעים", התלונן גורם בתחום שירותי הענן. "מלונות לא יכולים לעשות צ'ק אין לאורחים, אתרי ניהול משמרות וכוח אדם לא מתפקדים, וכתוצאה אנשים שצריכים להחתים שעוני נוכחות לא יכולים לעשות את זה. כל מה שקשור לתשתית נטוויז'ן לא עובד".
הלקוחות מגיעים לקחת את המידע פיזית
גורם מחוץ לחברה, עם היכרות ישירה של המצב בחוות השרתים, סיפר לכלכליסט שההשבתה היא תוצאה של תקלה במתג הראשי שמחבר את חוות השרתים לתשתית האינטרנט המקומית והעולמית. "כל המתג נדפק", אמר. "הכל עובד חוץ מהאינטרנט של החווה. כל המערכות האחרות של סלקום עובדות – אינטרנט ביתי, טלפוניה, אינטרנט סלולרי. אבל אם אתה לקוח בחווה ויש לך שרתים בארון, חיבור האינטרנט אליה לא עובד". בעקבות התארכות התקלה, והעובדה שאין כרגע צפי לתיקונה, כמה לקוחות שמספקים שירותי ענן לעסקים שונים הגיעו פיזית לחווה כדי להוציא מהשרתים מידע שמאוחסן עליהם ושעסקים שהם עובדים אתם זקוקים לא באופן מיידי.
"הגעתי עם מחשב נייד וחיברתי אותו בכבל לשרתים כדי להוציא חומר", סיפר אחד מהם לכלכליסט, שהעריך שבזמן השיחה היו בחווה כ-15 לקוחות שביצעו פעולות דומות. "אני מספק שירותי ענן ללקוחות שצריכים גישה מידית למידע, כמו משרדי עורכי דין גדולים שמתכוננים לדיונים משפטיים. אם מחר יש דיון בבית המשפט אבל אין צפי לתיקון התקלה מה הם יעשו? יגיעו לדיון ויבקשו דחייה? נכון שאפשר לבקש דחיות, אבל אני מעדיף להביא להם את החומר. אני מעתיק את החומרים לדיסק וכשאחזור למשרד אשלח להם אותם".
מסלקום-נטוויז'ן נמסר בתגובה: "בחוות השרתים שבה מתארחים לקוחות עסקיים קיימת תקלה נקודתית שאינה מאפשרת גישה לשירותים. התקלה בטיפול ואנו מקווים כי נשוב לשירות מלא בהקדם. שירותי האינטרנט של סלקום-נטוויז'ן אינם קשורים לחווה והם פועלים באופן מלא".
גורם בחברה הכחיש בשיחה עם כלכליסט את האפשרות שהתקלה היא תוצאה של מתקפה מקוונת. "מדובר בתקלה פנימית בחוות השרתים בראש העין", אמר. "כרגע האתרים חוזרים הדרגתית לאוויר. התקלה גרמה לחלק מהאתרים שמתארחים בחווה ליפול או ללקוחות לא לקבל שירותים כמו שרותי ענן. בחווה מתארחים לקוחות מגוונים אותם. לקוחות שהיתה להם שרידות עסקית (אתר גיבוי לאספקת שירות במקרה של תקלה, ע"כ) במקום אחר, כמו למשל בחוות השרתים שלנו בחיפה, לא חוו את התקלה".