בלעדי לכלכליסט
ענקית הסחר היפנית מיצובישי פותחת מרכז חדשנות בישראל
מרכז הפיתוח יסייע לתאגיד באיתור חברות סטארט־אפ ישראליות בתחומי הרכב והתחבורה החכמה. זהו תאגיד הסחר הרביעי מיפן שמקים מרכז פיתוח בישראל. היקף ההשקעות היפניות בישראל בארבע השנים האחרונות עולה על 5 מיליארד דולר
מיצובישי, תאגיד ענק לסחר בינלאומי מיפן, פתח מרכז חדשנות בישראל, כך נודע ל"כלכליסט". המרכז החדש שהחל לפעול בתל אביב לאחרונה מסייע לתאגיד באיתור של חברות סטארט־אפ ישראליות בתחומי הרכב, התחבורה החכמה ונושאים נוספים הנמצאים בליבת פעילות התאגיד.
- הקודיאק ניצחה: לראשונה רכב הח"כים הפופולרי ביותר הוא ג'יפון
- המשטרה תצטייד ברכבי שטח של סיטרואן ומיצובישי
- יבואנית מיצובישי חושפת את אאוטלנדר PHEV המחודש
נוכחות תאגיד מיצובישי בישראל היתה מצומצמת עד כה והתמקדה רק בנושאי סחר. פתיחת המרכז החדש היא עליית מדרגה והעמקת הפעילות של התאגיד בישראל.
מיצובישי הוא תאגיד הסחר הרביעי מיפן שמקים מרכז פיתוח בישראל. כיום פועלים בארץ מרכזים של שלושה תאגידי סחר יפניים: מיצוי, היטאצ'י ומרובני. תאגיד הסחר היחיד שלא הקים מרכז בישראל הוא סומיטומו.
תאגיד מיצובישי פועל במגוון תחומים בהם שירותים פיננסיים, אנרגיה, מתכות, מכונות, כימיקלים, ויש לו גם זרוע פעילות בתחום הרכב שהיא חלק מחברת רנו־ניסאן, אשר לה כבר יש בישראל מרכז חדשנות. לתאגיד משרדים ב־90 מדינות, כ־70 אלף עובדים ברחבי העולם וכ־1,400 חברות קשורות.
בשנתיים האחרונות נציגי מיצובישי החלו לבדוק את האפשרויות להרחיב את הפעילות בישראל ולהתמקד יותר בשיתוף פעולה טכנולוגי, הכולל השקעות בחברות ישראליות. בכוונתם לאתר בישראל טכנולוגיות חדשניות. הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה והתעשייה ביפן מלווה את התאגיד בשנים האחרונות כדי שירחיב את השקעותיו בישראל.
מחפשים מפתח לצמיחה
טקשי קאי, העומד בראש המרכז החדש של מיצובישי בישראל, אמר כי "המהפכה הדיגיטלית מחייבת חברות כמו מיצובישי להכניס טכנולוגיות חדשניות לארגון. אנחנו מאמינים כי עבודה משותפת עם סטארט־אפים ישראליים הנה המפתח לצמיחה שלנו בתחום זה. אעשה ככל שביכולתי לשמש כגשר בין ישראל ליפן".
בשיחה עם "כלכליסט" מספרת נעה אשר, הנספחת המסחרית של משרד הכלכלה והתעשייה ביפן, כי "תאגיד מיצובישי הבין שאם הוא רוצה להתחבר לחדשנות בישראל, הוא חייב לעשות יותר מאשר להחזיק כאן נציג אחד שאינו עוסק בתחום של חדשנות. המינוי של נציג בכיר מהתאגיד מעיד על רצינות הכוונות של מיצובישי".
שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף כי "תחום התחבורה החכמה נמנה עם התעשיות הצומחות בעולם, ואין ספק שפתיחת מרכז חדשנות של תאגיד מיצובישי כאן בישראל היא הבעת אמון בתעשיית הסטארט־אפים הישראלית, ועוד הוכחה לכך שבעולם הרכב החדש המבוסס חדשנות טכנולוגית מדינת ישראל היא מדינת מפתח".
התחממות יחסי הסחר
בישראל פועלים כיום יותר מ־300 מרכזים של חברות רב־לאומיות, על פי דו"ח של סטארט־אפ ניישן סנטרל. מרכזי החברות הרב־לאומיות נחלקים הן למרכזי פיתוח עתירי כח אדם והן למרכזי חדשנות אשר פועלים כמעין שגרירויות של אותם תאגידים המאתרים חברות שבהן ישקיעו או חברות שאיתן יעבדו בשיתופי פעולה מסחריים.
בשנים האחרונות ניתן לראות מגמת התחממות ברורה ביחסים בין יפן לישראל, המתבטאת, בין היתר, בעלייה גדולה בהיקף יצוא הסחורות הישראלי ליפן - עלייה של כ־22% בשנת 2018 לעומת השנה הקודמת. היקף הסחר בין ישראל ויפן עמד על 3.2 מיליארד דולר בשנת 2018 ועלה בכ־39% בשלוש השנים האחרונות. היקף ההשקעות היפניות בישראל בארבע השנים האחרונות עולה על 5 מיליארד דולר ובמקביל יותר מ־70 חברות יפניות פתחו נציגות בישראל.