הסטארטאפים המבטיחים
מקומות 25-18: מ-Gong.io ועד Optibus
החברה שעוזרת לאנשי מכירות לדבר נכון ללקוחות, חברה שמציעה לחברות ניהול נכסים פתרון מקיף, מתחזוקה ועד מוקד טלפוני, חברה שמספקת כלי בניית אתרים לסקטור המקצועי ועוד
מקום 18: Gong.io - איך לדבר למי
גונג עוזרת לאנשי מכירות לדבר נכון ללקוחות. הבאזז סביבה רק מתחיל
הקלישאה אומרת ש"מכירות זו אמנות" אבל ההצלחה המהירה של גונג הוכיחה שלפחות במקרה הזה הקלישאה שגויה. החברה הצעירה שמה לה למטרה לשפר משמעותית את נתוני המכירות של חברות באמצעות ניתוח התקשורת עם לקוחות. על מנת לעשות זאת היא משתמשת ביכולת מתקדמות של ניתוח שפה טבעית ולמידת מכונה, שמתמללות כל שיחת מכירות בזמן אמת, ומספקות כמה שכבות נתונים ותובנות מיד עם סיומה. התוצאות מראות שיפור משמעותי ביכולות המכירה, כמו גם במישורים נוספים כמו קיצור זמן ההכשרה של אנשי צוות חדשים.
זיהוי שפה ולמידת מכונה הם שניים מהתחומים החמים של עולם הטכנולוגיה, אבל המיקוד של גונג בתחום ה־SRM (ניהול קשרי ספקים) הוא שאחראי לקפיצת המדרגה המשמעותית שהיא ביצעה בשנה האחרונה. אחרי גיוס 40 מיליון דולר בסבב B בפברואר, השיקו בחברה יכולות חדשות למוצר, שכוללות כעת גם ניתוח טקסטים באימייל. המטרה היא להפוך כמה שיותר רכיבים במערכת ניהול המכירות לאוטומטיים וכך לחסוך זמן עבודה ולשפר את יכולות המכירה.
גונג, שזכתה במקום הראשון בתחרות הסטארט־אפים של "כלכליסט" ומיקרוסופט בסוף השנה שעברה, כבר מתגאה היום ביותר מ־500 לקוחות שהטמיעו את המערכת שלה ומעסיקה כ־150 איש בישראל ובסן פרנסיסקו. אבל לחברה, שכיום מציעה שירות רק בשפה האנגלית, יש עוד לא מעט טריטוריות חדשות לכבוש. גודל השוק שבו היא פועלת, והדומיננטיות שלה בו, מעידים על פוטינציאל צמיחה משמעותי מאוד; אם היא תצליח לשמר הן את ההובלה שלה והן את הבאזז סביבה, היא תהפוך למוצר חובה עבור אנשי מכירות בכל העולם.
מקום 19: Eko - בוחרת לה דרך
אקו ממוקמת היטב על גל התוכן האינטראקטיבי, שעומד להפוך לצונאמי בשנה הקרובה
באוקטובר האחרון הודיעה אקו שענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט משקיעה 300 מיליון דולר בפיתוח תוכן אינטראקטיבי במשותף איתה. מדובר כמובן בסכום מרשים, אבל העסקה הזו חשובה אף יותר כיוון שהיא מהווה אבן דרך משמעותית בדרכו של התוכן האינטראקטיבי אל המיינסטרים, לאחר שנים שבהן נחשב לגימיק. אבן דרך חשובה אחרת לענף הגיעה חודשיים לאחר מכן, כשנטפליקס שידרה פרק אינטראקטיבי מיוחד של "מראה שחורה" שעורר עניין רב בקרב מבקרים וצופים כאחד.
2019 צפויה להיות השנה שבה התוכן האינטראקטיבי יקבל חשיפה בהיקף חסר תקדים. על כך מעידה גם העובדה שאקו הצליחה לרקום שיתופי פעולה עתידיים ולעורר עניין בקרב כמה מהיוצרים החמים ביותר בהוליווד: האחים רוסו שביימו את "הנוקמים" (Avengers) שובר השיאים; רון האוורד, במאי "אפולו 13" ו"נפלאות התבונה"; בארי לווינסון, הבמאי זוכה האוסקר של "איש הגשם"; פול פיג, שביים את הגרסה הנשית של "מכסחות השדים", ואחרים.
האתגר הגדול שאקו תצטרך להתמודד איתו הוא עלויות ההפקה היקרות בתחום — עניין שאיתו מתמודדות גם ענקיות אחרות בתחום דוגמת נטפליקס, שתקציב ההפקות שלה תפח ללמעלה מ־10 מיליארד דולר השנה. המטרה של החברה הישראלית היא להפוך את הטכנולוגיה האינטראקטיבית שפיתחה לסטנדרט בתעשייה, ולא לפיצ'ר חד־פעמי שצץ רק באירועים מיוחדים.
ל-50 הסטארט-אפים המובילים - לחצו כאן
מקום 20: Guesty - יוצאת מהבית
גסטי מציעה לחברות ניהול נכסים פתרון מקיף, מתחזוקה ועד מוקד טלפוני
התאומים עמיעד וקובי סוטו הקימו את גסטי אחרי חוויה מפרכת שעברו עוד כשהיו סטודנטים, כשניסו לסבלט בעצמם את הדירות שלהם בתל אביב. בהתחלה הפתרון שהחברה הציעה היה ניהול השירותים שמשכירים נדרשים להם, כמו ניקיון וכביסה - אבל את השינוי המשמעותי רשמה החברה כשהאחים הבינו שהפוטנציאל האמיתי טמון דווקא במכירת תוכנה לחברות ניהול נכסים.
אף ש־Airbnb, הפלטפורמה המוכרת ביותר בתחום, הוקמה כחברת כלכלה שיתופית שמציעה לבעלי דירות פתרון לתקופות בהן הם לא נמצאים בדירה, היום מרבית הדירות בה שייכות דווקא לחברות ניהול נכסים. התוכנה של גסטי מציעה להן פתרון מקצה לקצה, שכולל בין השאר הקמת אתר אינטרנט לעסק, תחזוקה ושירותי מענה לפניות לקוחות.
תחום השכרת הנכסים לטווח קצר נמצא היום בשיאו, כשענקית המלונות מריוט הודיעה רק לאחרונה על כניסה קרובה שלה לתחום, פריחה של ענקיות כמו Booking.com ואפילו הנפקה צפויה ל־Airbnb עצמה. זו גם הסיבה לכך שסבב הגיוס האחרון של גסטי במרץ הכפיל את ההון שהושקע בחברה. ושמספר עובדיה כמעט והוכפל גם הוא בשנה האחרונה.
מקום 21: Otorio - שריון תעשייתי
פחות משנה מאז הקמתה, אוטוריו כבר צברה לקוחות ענק בסקטור התעשייתי
ממשרדיה במרכז תל אביב, אוטוריו מתמצבת במהירות כאחת החברות המבטיחות בשוק הגנת הסייבר העולמי, כשהיא מתמקדת בסקטור עם פוטנציאל בלתי מוגבל: הגנת סייבר על חברות יצרניות הנמצאות בתהליכי חדשנות דיגיטלית (Industry 4.0). מאחורי החברה עומדים תא"ל (מיל') דניאל ברן, מי שהקים את מערך הסייבר ההגנתי של צה"ל ומכהן כמנכ"ל החברה, ורס"ן (מיל') יאיר עטר, לשעבר קצין בכיר ביחידת סייבר וכעת ה־CTO של החברה. השניים חברו לקבוצת אנדריץ (Andritz) האוסטרית, מובילה עולמית בתחום הפתרונות ההנדסיים למפעלים, שהקימה מאות מפעלים ברחבי העולם בתחומי האנרגיה והתעשייה.
אוטוריו, בשיתוף אנדריץ, פיתחה פלטפורמת סייבר ייעודית לתעשייה היצרנית. הלכה למעשה היא מנהלת את מערך ההגנה במפעל מקצה לקצה, לרבות הערכת סיכונים, הטמעת אסטרטגיה וכלים לניהול הסיכונים, הקמת חמ"ל סייבר ועוד.
פחות משנה מאז הקמתה, החברה גייסה כבר סכום המשתווה לסבב שלישי, הספיקה לפתח ולהטמיע בהצלחה את מוצריה וגייסה לשורותיה 50 עובדים. במקביל היא צברה מספר לא מבוטל של לקוחות, מהגדולים בעולם בתחומם, כשהיא מגנה על מגוון תעשיות — בין היתר תעשיות יצרניות, חברות תחבורה ותשתיות קריטיות.
מקום 22: Elementor - כאן בונים
אלמנטור, שמספקת כלי בניית אתרים לסקטור המקצועי, מוכיחה שגם מי שמגיע מחוץ לענף יכול להקים סטארט־אפ
אחרי שהקימו ביחד סטודיו לעיצוב ששירת כמה מהמותגים הגדולים בישראל, מייסדי אלמנטור הבינו שקיים מחסור בכלי מתקדם לבניית אתרי אינטרנט עבור הקהל המקצועי. תקופה קצרה של ניסוי וטעיה הולידה את אלמנטור - מערכת בקוד פתוח לקהל בוני האתרים המקצועי שזקוק לכלים מתקדמים יותר. התוכנה, שמוצעת במודל של פרימיום (שימוש בסיסי חינמי ותשלום עבור יכולות מתקדמות), הפכה במהירות לאחד הכלים הפופולריים בתחום, ונמצאת היום בשימוש אצל יותר ממיליון בעלי מקצוע.
הצמיחה המהירה של אלמנטור מוכיחה שניתן להקים חברה מצליחה ומכניסה בהייטק הישראלי, גם אם מגיעים מחוץ לאקו־סיסטם ולומדים את החוקים תוך כדי ריצה.
מקום 23: Claroty - רשתות ותיקות, הגנה חדישה
קלארוטי מאפשרת לתשתיות קריטיות ותיקות להתחבר לרשת בלי להיפגע
קלארוטי מקבוצת Team8 נוסדה אמנם ב־2014, אבל נחשפה רק ב־2016 עם בשורה חדשה בתחום הסייבר: הגנה על תחום התשתיות הקריטיות, שסבל עד כה מהזנחה. מדובר ברשתות בקרה תעשייתיות ישנות ולא־מאובטחות שהיו בעבר מבודדות מהרשת, אבל עם פריחת תחום ה־IoT ("אינטרנט של הדברים") הן מתחברות כיום לרשתות במהירות, ונחשפות למגוון רחב של סיכונים.
קלארוטי פיתחה פלטפורמה המותאמת במיוחד לתחום זה: היא מספקת נראוּת מרבית של רשתות תעשייתיות, ומשלבת גישה מאובטחת מרחוק, יחד עם ניטור רציף של איומים ופרצות המאפשר למפעילי מערכות בקרה תעשייתיות להגן על רשתותיהם.
את הזינוק הגדול שלה עשתה החברה בשנה שעברה, עם גיוס של 60 מיליון דולר ביוני, שהגיע לאחר שרשמה צמיחה של 300% בהזמנות ובבסיס הלקוחות שלה. האתגר הבא של קלארוטי יהיה למצב את עצמה כמובילת התחום שבו היא פועלת, לאחר שעל רשימת הלקוחות שלה כבר נמנים ארגונים גלובליים ברחבי העולם.
מקום 24: Next Insurance - מה שבטוח
נקסט אינשורנס זיהתה נכון את החלל בתחום הביטוחים לעסקים קטנים בארה"ב, ומסתערת עליו
בארצות הברית יש כיום כמעט 30 מיליון עסקים קטנים, שמהווים יותר מ־99.7% מכלל העסקים. על פי סקר שנערך לאחרונה, 44% מהעסקים הקטנים הפועלים לפחות שנה אינם מחזיקים ביטוח, תופעה שמהווה סיכון מהותי במקרה של תביעה. לנישה הזו נכנסה נקסט אינשורנס, שמאפשרת לעסקים קטנים בשוק האמריקאי לרכוש ביטוח עסק מותאם ברשת תוך מספר דקות.
ב־2018 רשמה נקסט אינשורנס שנה של צמיחה ופריצה: קצב המכירות של חברת האינשורטק הישראלית עמד על כ־22 מיליון דולר, קפיצה משמעותית לעומת 2017, אז מכרה ב־3 מיליון דולר; הצפי ל־2019 הוא הצגת עוד קפיצה משמעותית שכזו. אחד המבחנים שבהם עמדה החברה הוא הקצב שבו היא מצליחה למכור במיליון דולר; על פי דיווחיה, נתון זה שופר משמעותית.
החברה גייסה עד כה 131 מיליון דולר בשלושה סבבי גיוס שונים כאשר האחרון שהתקיים ב־2018 היה בהיקף של 83 מיליון דולר.
מקום 25: Optibus - נוסעת רחוק
פתרונות ייעול התחבורה של אופטיבס פזורים כבר ב־300 ערים בעולם
אופטיבס המפתחת טכנולוגיות למפעילות תחבורה ציבורית, רשמה השנה את קפיצת הדרך הגדולה שלה כשגייסה 40 מיליון דולר בהובלת אינסייט ונצ'רס, והשקעה אסטרטגית מענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא, שתשמש גם כשותפה עסקית משמעותית של החברה הישראלית. במקביל, היא צמחה במכירות, שזינקו בכ־400% מאז סבב הגיוס הקודם ב־2017; הפתרונות של החברה פזורים כיום בכ־300 ערים בעולם. באופטיבס מאמינים שעד סוף 2019 תזנק מצבת העובדים בכ־75% ל־130 עובדים.
הפלטפורמה שפיתחה אופטיבס היא פתרון מקצה לקצה מבוסס SaaS (תוכנה כשירות) לתפעול ציי תחבורה ציבורית. היא מאפשרת לתכנן את רשת התחבורה ואת תנועת כלי הרכב והנהגים, ומשפרת את השירות לנוסע תוך כדי צמצום העלויות התפעוליות. הפתרון הטכנולוגי של החברה אמור להיות חלק משמעותי בתכנון של מערכות התחבורה העתידיות, כאשר הן ישלבו בתוכן מערכות אוטונומיות וחשמליות.