$
הקברניט

הלווייתן החדש של איירבוס עולה לאוויר - ומתחיל לעבוד

השבוע החל הבלוגה XL, מטוס מיוחד במינו, לבצע טיסות סדירות; איירבוס פיתחה אותו כדי להעביר חלקי מטוסים בין המפעלים שלה באירופה. מדובר במטוס מטען ממשפחת הסופר-טרנספורטר, מטוסים בעלי גוף עצום בגודלו, בהם משתמשות גם בואינג ונאס"א

ניצן סדן 18:2116.04.19
איירבוס חוגגת: השבוע המריא לראשונה מטוס בלוגה XL מס' 2 שלה במשימה מהמטה בדרום צרפת למטה בברופטון שבוויילס. הבלוגה XL הוא מטוס מטען מיוחד במינו: גופו רחב בצורה שנותנת לו מראה לווייתני, והוא תוכנן במיוחד כדי להעביר חלקי מטוסים בין מפעלי איירבוס.

 

 

 

 

איירבוס השיקה את הבלוגה המקורי ב-1995, גרסה "מנופחת" של מטוס הנוסעים A300. הדגם החדש, בלוגה XL, מבוסס על ה-A330 ויכול לשאת מטענים גדולים וכבדים משמעותית מקודמו. כיום יש לאיירבוס שני מטוסי בלוגה XL, ועוד שלושה מטוסי בלוגה שצפויים לצאת משירות בעתיד. הבלוגה XL טס לראשונה בשנה שעברה והחל להיבחן במשימות מטען בוויילס לפני חודשיים. עד 2022 מקווה איירבוס להפעיל שישה כמותו, ולהחליף לחלוטין את הדגם הוותיק.

 

בלוגה XL מס' 2 עולה לאוויר בלוגה XL מס' 2 עולה לאוויר צילום: Airbus

 

 

תצורה זו של מטוסי מטען נקראת סופר טרנספורטר, והיא נשענת על פיתוח של חברת מסרשמיט מימי גרמניה הנאצית, פיתוח ששוכלל בידי בואינג בשנות החמישים. הסופר טרנספורטר נועד להעביר מטענים חורגים, כאלה שלא ייכנסו בגופו של מטוס מטען רגיל.

 

בלוגה XL מס' 2 על הקרקע בלוגה XL מס' 2 על הקרקע צילום: Airbus

 

 

בניגוד למטוס כזה, שנבנה כך שיתאים לכמה שיותר סוגי מטענים, הסופר-טרנספורטר נבנה במיוחד עבור מטענים ספציפיים.

 

 

 

הבלוגה XL של איירבוס נועד להעביר חלקי גוף וכנפיים של מטוסיה, הדרימליפטר - הסופר-טרנספורטר הגדול בעולם, שנבנה בידי בואינג - תוכנן לשאת חלקי 777 ו-787, ואילו מטוס הסופר גאפי של נאס"א תוכנן לשאת שלבי טילים בגדלים שונים.

 

מטוסי סופר טרנספורטר הם יקרים מאוד, ותחזוקתם יקרה משמעותית משל מטוסי הנוסעים עליהם התבססו בשל העומסים הגדולים בהם נדרש לעמוד המרכב שלהם. למשל, הבלוגה המקורי עלה כ-206 מיליון דולר ליחידה, פי שניים ממטוס A300-600 רגיל, עליו התבסס.  

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x