דו"ח טכנולוגי
הטבח בניו זילנד: פייסבוק נלחמת בידיים ריקות בהפצת סרטוני הרצח
הרוצח המתועב העלה בשידור חי את תיעוד מעשיו, והסרטון הופץ לכל עבר בידי ניאו נאצים. בעוד יוטיוב וטוויטר הצליחה לחסום אותם, פייסבוק התעכבה והסתבכה. וגם: טינדר מתחילה להסתכל על כל המשתמשים שלה כשווים והאם נמצא שימוש רפואי לשעון של אפל
מוות בשידור ישיר
העולם עודנו כואב והמום ממתקפת הטרור הרצחנית בכרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, בה נהרגו 50 בני אדם בידי מפלצת, רק משום שהשתייכו לדת המוסלמית. בעצם, כנראה שהעולם לא המום במיוחד; אחרי כל כך הרבה הסתה של מנהיגים עולמיים, אך טבעי שמפלצות יקומו ויעשו מעשי נבלה. אבל יש הרבה שהיו מופתעים, ביניהם חברות הטכנולוגיה הגדולות - שסרטונים המתעדים את הרצח ותוכן שמשבח אותו פשוט הציפו את השירותים המקוונים שלהן. בראשם ניצב קליפ שצילם הרוצח עצמו מנקודת מבטו - קליפ שהועלה ושודר בפייסבוק, והגיע גם לטוויטר וליוטיוב.
שתי האחרונות מיהרו להעיף אותו והוא זכה לחשיפות מועטות ביותר, ככל הנראה בזכות שילוב בין תגובה מיידית לדיווחי גולשים ועבודת אלגוריתמים - אבל פייסבוק כרגיל התעכבה וגולשים התלוננו שגם שעות לאחר הטבח אפשר היה לראות את התיעוד שלו אצלה. גם הפעם לקח לה זמן להתייחס לתלונות המשתמשים שנתקלו בסרטון ובתוכן הבעייתי.
לאחר שהבינה החברה לאיזה מצב נקלעה, שינסה מותניה ונלחמה פייסבוק במפרסמי ומפיצי הסרטון, ואף הסירה 1.5 מיליון עותקים שלו; טרולים ימנים קיצונים פשוט פרסמו אותו מחדש שוב ושוב. הם פרסמו קריאות גנאי נגד מוסלמים, נגד משפחות של קורבנות לאחר היוודע זהותם, והפיצו מניפסט של 74 עמודים שמסביר למה לרצוח בני אדם זה לגיטימי ואף נדרש; שנות הארבעים התקשרו ואני לא יודע מה הן רוצות, הן פשוט צועקות בגרמנית.
לפייסבוק אין פיתרון לפרסום סרטוני זוועה בשידור חי; אין לה ממש פיתרון גם לפרסום סרטוני זוועה סטנדרטיים - היא תלויה בדיווחי גולשים משום שצוות בודקי התוכן שלה זערורי בהשוואה לצורכי קהילת המשתמשים, והאלגוריתם שלה לא מסוגל לעשות את העבודה לבדו. ראינו כבר מקרי תקיפה ורצח בשידור חי שמועלים לפיד בפייסבוק, ועד שהחברה לא תיקח אחריות ותעשה משהו בעניין, התופעה הנוראית הזו לא תיפסק. כרגע, בחרה החברה להילחם כמעט בידיים ריקות; מבחינתה, עדיף לעבור אסון יח"צ מפעם לפעם, ואז להתנצל ולהבטיח שדברים ישתפרו, מאשר להשבית פלטפורמה שיכולה להכניס לה כסף.
על הנייר, ישנו פיתרון בסיסי לסרטוני זוועה שמוסרים וחוזרים, אבל הוא מצריך סריקה של מזהים ייחודיים בקובץ ובתכונותיו, וזה משהו שמפיצי הזוועות לא יתקשו לשבש. פיתרון אחר הוא אלגוריתם שיודע לזהות פריימים ספציפיים בתוך קליפ, ואז לדעת שאת הסרט הזה כבר חסמה המערכת. זה ישים, אבל ישפיע על ביצועי כל פלטפורמה חברתית: כל סרטון יעלה לאט יותר כשתוכנה תצטרך קודם לסרוק אותו ולוודא שאין בו איזו תעמולה ניאו נאצית שנחסמה שלשום.
אבל בעוד פייסבוק כיבתה שריפות, היו אלה שהחליטו לבטל את היער: ברדיט, כר פורה לדעות קיצוניות ומוזרות, ביטלו וסגרו פורומים שעוסקים במוות ברוטלי וסרטוני זוועה - בידיעה שהתוכן האיום מטבח ניו זילנד יגיע וימצא שם קהל. קהילות סרטוני הזוועה (כמובן שיש דבר כזה) צפויות להגיב בתסכול וזעם, אבל הגיע הזמן שההנהלה תמתח את הגבול; סרטונים בהם אנשים מתים בדרכים מזעזעות? ליברלית ככל שתהיה, רדיט צריכה קווים אדומים.
בינתיים, הבינו הטרולים שבמדיה החברתית הסטנדרטית יהיה להם כנראה יותר לאבד מלהרוויח, והלכו למצוא פלטפורמות אחרות להפצת תוכן השנאה והנצחת הרוצח. אחרי שנבעטו מכל מקום שפוי, הגיעו גם ל-Steam, חנות משחקי הווידאו המקוונת הגדולה בעולם. יש בה המוני קהילות וחלקן מוזרות לא פחות משל רדיט, אך ההנהלה לא שתקה לנאצים; כשקמו חשבונות שמנציחים ומהללים את המפלצת, מחקה אותם סטים מיידית. כך צריך.
קצרצרים
1. מחקר חדש של סטנפורד גילה ששעוני אפל מסוגלים לזהות קצב לב בלתי סדיר. קצב שכזה יכול לנבוע מהפרעה מכנית או חשמלית בלב ולהעיד על מחלות וליקויים שונים, כך שאבחון מוקדם יכול להציל חיים. האם נמצאה סיבה רפואית אמיתית לרוץ ולקנות שעון חכם? התשובה שלילית: המחקר כלל 400,000 מתנדבים, אך רק 0.5% מהם קיבל התראה על בעיית קצב לב, כשרק אצל 34% מתוכם באמת התגלה קצב לב בלתי סדיר שאומת באמצעות חיישן רפואי ייעודי. בנוסף, המחקר הזה מומן בידי אפל עצמה, כך שאם אתם חוששים ממחלות לב והפרעות קצב, גשו לרופא ולא לאפלסטור. יום אחד יהיו במוצרי מחשוב לביש חיישנים מדויקים דיים כדי להחליף או להשלים פעולת ציוד אבחון ייעודי, אבל היום הזה עדיין לא הגיע - לצערן של יצרניות השעונים החכמים.
2. טינדר הודיעה שמעתה, כל המשתמשים שלה יהיו שווים בעיניה. זאת, לאחר שבמשך שנים תיעדפה משתמשים שזכו ליותר לייקים ופניות על כאלה שפחות. כן, יש משתמשים אטרקטיביים יותר ופחות, כך בנוי העולם - אך טינדר דאגה לחשוף יותר את המבוקשים, כדי לתת לכלל ציבור הגולשים תחושה של "וואו, יש פה אנשים יפים". יש כאן אפלייה על רקע מראה, ואני לא יודע עד כמה זה חוקי במדינות נאורות. בנוסף, יש כאן סוגיה של זכויות צרכנים; אין סיבה שמשתמש שמשלם עבור הקידום שלו יזכה לפחות חשיפה משום שטינדר החליטה שהוא לא נראה מספיק טוב וכרגע בא לה לקדם אחרים שכן. על כל פנים, החברה תיקנה את המעוות לפני שחטפה תביעה בנושא.
3. טוויטר בוחנת תכונה חדשה שתאפשר למשתמשים לקבל תוכן קצת יותר ממוקד, גם בלי להתחיל לחפור במורד הפיד ולמצוא את השרשור שעניין אותם: הרשמה לשרשורים. זה פיתרון מאוד פשוט ונחמד, שיוכל לעשות קצת סדר בפיד החברתי. הרשתות החברתיות נתנו לנו הרבה כלים לצפייה בפיד ולפעולות בו, אבל שמרו אצלן את השליטה בארגון הפיד. גם בפייסבוק וגם בטוויטר קל ללכת לאיבוד ופוסטים שעניינו אותנו נעלמים תוך רגע ורבע - והתכונה החדשה היא צעד בכיוון הנכון.
4. ליפט מתקרבת לבורסה, וקבוצת משקיעים משקיעים שלה באה בדרישה לא טיפוסית: לבטל את הפרקטיקה המקובלת של מבנה שליטה כפול - מניות ששוות יותר קולות ומוענקות למשקיעים מוקדמים ובכירים בחברה, ומניות ששוות פחות ומוענקות לעובדים ולמשקיעים מאוחרים. כבר היו קריאות כאלה בעבר, אך הפעם מדובר בקבוצה חזקה וגדולה של משקיעים. ואולם, כנראה שכוחה עדיין חלש משל ההנהלה והמשקיעים עיקריים; בסופו של דבר, מי שמקבל את ההחלטה הוא הדירקטוריון, שדואג לכיסם של החזקים בחבריו יותר מאשר לצדק היסטורי או להיגיון מוסרי. ראינו מבני הנפקה כאלה ברוב חברות הטכנולוגיה האמריקאיות, ולעומתן קריאות לתקן את המעוות ולאסור הקצאת מניות לא שוויונית. כמובן שהחברות האמורות חיות בסביבה קפיטליסטית עם רגולציה מינימלית, וקל להן לנמק את המדיניות הזו כדרך להגן על המאמצים וההשקעות שלהן. מצידן, אם לא יוכלו ליהנות מהפירות יותר מאחרים, איזה תמריץ יהיה להן להרים חברות בכלל? עדיין לא ברור באיזה מבנה יחולקו מניות ליפט, אך לא אופתע אם מה שהיה הוא שיהיה גם במקרה הנוכחי.