הגלקסי Fold המתקפל יעלה כ-8,000 שקל: הגזמה פראית או תמחור גאוני?
הסמארטפון ההיברידי הוא חלוץ מרכזי בקטגוריית מובייל חדשה, וטומן בחובו לא מעט הברקות הנדסיות. במבט ראשון, נראה שמחירו מוגזם לגמרי - אך ההיגיון מאחוריו אינו למכור כמה שיותר יחידות, אלא למכור כמה שיותר רכיבים
סמסונג חשפה ביום רביעי בערב את הגלקסי פולד (Fold), הסמארטפון ההיברידי הראשון שלה, שבנוי ממסך מתקפל בתצורת ספרון. הוא נראה מאוד מרשים: תצוגת 7.3 אינץ' ברזולוציה גבוהה, מסך 4.6 אינץ' נוסף לעבודה במצב מקופל, שלדה דקיקה ביותר (שסמסונג טוענת שאינה שברירית) ויכולת הפעלת שלוש אפליקציות בו זמנית. אבל אולי הנתון הכי מדהים בחידוש הזה הוא המחיר שלו: 1,980 דולר בחו"ל, ובארץ - כ-8,000 שקל. כשראיתי את המחיר, נפלה לי הלסת: 8,000 שקל? במחיר כזה, אפשר לקנות סמארטפונים מתקדמים למשפחה בת חמש נפשות. מיהו קהל היעד של המוצר הזה, נפלא ככל שיהיה?
- חם מהתנור: התנסות ראשונה במכשירי הגלקסי S10 של סמסונג
- סמסונג חשפה סמארטפון היברידי עם מסך מתקפל - ואת נבחרת מכשירי S10
- סמסונג מעלה מחירים: מחיר ה-S10 יתחיל ב-3,000 שקל
סמסונג התייחסה למכשיר כסנונית ראשונה של קטגוריית מובייל חדשה, והוא אכן כזה. אמנם כבר הושקו טלפונים עם מסך כפול לפני שנים, ובתערוכת CES האחרונה נחשף סמארטפון היברידי בעל ציר מסך גמיש, אך כניסת הענקית הקוריאנית לזירה היא שהופכת אותה לפעילה באמת.
הגלקסי פולד היה אתגר הנדסי עצום: חלקים נעים פגיעים יותר למכות ולשחיקה, כפי שלמד כל מי שהיה אי פעם בעליו של טלפון פליפ; אחרי שנה-שנתיים, הסגירה כבר רופפת, המכשיר כבר בלוי, השימוש פחות נוח. לטענתה, הצליחה סמסונג לפתח מערכת צירים שתהיה חזקה ואמינה דיה כדי לאפשר הפעלה נוחה לאורך שנים, עם המוני פתיחות וסגירות של התצוגה המתקפלת.
סמסונג גם טענה שהמסך שומר על איכות תצוגה, חדות ובהירות גבוהה, על אף שהטלפון הרבה יותר דק מכל מה שקיים בשוק היום. הרי רוב הזמן משתמשים בו כשהמסך מקופל לשניים - שכן אין לתצוגה כה גדולה יתרון בעת התכתבות ווטסאפ או מעבר על הפיד בפייסבוק; אם יהיה הגוף עבה משמעותית משל טלפון סטנדרטי, לא יהיה נוח לאחיזה והפעלה. עוד הברקה היא הסוללה: יש שתיים מהן, שיודעות לפעול יחד ולהיטען יחד, תוך מניעת התחממות מבנית. שילוב סוללות אינו דבר חדש, אבל בסמארטפון דווקא כן; יש צורך בהרבה עבודת אלקטרוניקה והתאמה של הארכיטקטורה הפנימית, שמשפיעה על צורת המכשיר, גודלו ומשקלו.
אז מה יש לנו כאן? שורה של הישגים הנדסיים מכובדים, שיוצרים מוצר לא שגרתי ומגניב מאוד. מי אמור לקנות אותו? מי שיכול להרשות לעצמו לקנות טלפון של 8,000 שקל עם מסך 7.3 אינץ', כשרוב הזמן יהיה סגור ויתבסס על המסך המשני (4.6 אינץ', כן?) בידיעה שמכשירים עם מסך של 6 אינץ' עולים פחות מ-1,500 שקל. במילים אחרות, מדובר בעשירים שבמאמצים המוקדמים למיניהם, ואנשים שלא שמים דגש על צרכנות נבונה.
אבל סמסונג לא צריכה להציג פה נתוני מכירות יפים. ללקוח אליו היא מכוונת לא קוראים אבי או משה או סטיב; קוראים לו אפל. בעיני הלקוח הפוטנציאלי של סמסונג, הגלקסי פולד אינו מוצר שלם; הוא אוסף של הרכיבים היקרים ביותר, בתצורה היקרה ביותר, שמגלמת בתוכה גם הוצאות מו"פ של שנים רבות. אפל (שרכשה מסמסונג את מסכי האייפונים שלה בשנים האחרונות) לא תקנה פולדים, הרי יש לה אייפונים משלה. אבל המסך עצמו? אולי רק הציר? טכנולוגיית פיצול הסוללה? טכניקות הייצור של השלדה הדקיקה? הגלקסי פולד הוא בגדר קטלוג.
ולכן, לא טעתה סמסונג כשקבעה מחיר של כמעט אלפיים דולר. כל יצרנית שתקנה ממנה רכיבים יודעת שהסכום הזה משקף בו עלויות רבות שלה עצמה לא יהיו. ובתוך כך, תשמח שמעכשיו ידע הקהל הרחב ששמונת אלפים שקלים הוא מחיר המוצרים בקטגוריית המובייל ההיברידי. חברה כמו וואן פלוס תוכל להציע אחד במחיר נמוך ב-25% ואילו שיאומי - ב-50%. אבל עדיין תהיה נקודת פתיחה גבוהה, וכל רכישה תכניס יותר כסף. בראייה לעתיד, יוכלו מכשירים כאלה לבלוע את קטגוריית הטאבלטים. מי יודע, אם יהפכו לעמידים וזולים דיים, אולי גם את הסמארטפונים.
להערכתי, מנסה סמסונג להתרחק מעולם המובייל, לאט לאט. פיתוח, ייצור, שיווק ומכירת סמארטפונים זה עסק יקר ולא משתלם במיוחד, בעיקר כשבכיסה של הענקית הקוריאנית יש ביזנס מבטיח בהרבה: שבבים ומסכים. סמסונג רוצה להפוך לשליטת תחום התצוגות, בדגש על מסכים מתקפלים וגמישים; הרי ברגע שמוסיפים לו מספיק צירים, יכול מסך לכסות כמעט כל חפץ. דמיינו לכם עולם בו מכוניות, משאיות, מטוסים, בניינים, ספסלי רחוב וכמעט כל מה סביבכם מצופה תצוגות שמציגות מידע ובעיקר פרסומות. דמיינו לכם כמה כסף תעשה סמסונג אם תהיה ברירת המחדל בפיתוח המסכים האלה.