$
IT

פרשנות

אמזון שווה הכי הרבה בעולם? לא בטוח שלאורך זמן

ענקית הסחר המקוון הצליחה אמנם שוב להכות את התחזיות, אבל כשסמנכ"ל הכספים שלה זרק הערה על כוונתה להגדיל השקעות - המשקיעים הביעו חוסר ביטחון ומנייתה צנחה ב-5%. גם שורת הרווח של אמזון רחוקה מלהרשים ביחס להכנסות

רפאל קאהאן 14:4401.02.19

דו"ח הרבעון הרביעי של אמזון שפורסם אתמול הפתיע מעט את האנליסטים - לחברה יש היסטוריה של פספוסים עם הערכות ברבעון הזה, שמייצג את המכירות בתקופת החגים. מדובר במסגרת זמנים קטנה וקשה מאוד להעריך נכונה את היקף המכירות העצום כמו אלה המתבצעים במהלכה. ולמרות זאת, אמזון הצליחה להכות את התחזיות בפעם השלישית בתולדותיה ובפעם הראשונה שנה אחר שנה. לפני כן היא הצליחה להכות את האנליסטים כך רק ב-2017.

 

 

אבל כאשר מנתחים את המספרים של הדו"ח עולות כמה תובנות שמראות שהמצב כעת אולי מרשים, גדול ונוצץ, אך עדיין דורש מעקב לטווח ארוך. השוק אגב הבין זאת היטב והמניה של אמזון זכתה לכתף קרה לאחר שזינקה מעט מיד אחרי הדוחות. היא התרסקה ב-5% לאחר שיחת המשקיעים שבמסגרתה הודיע סמנכ"ל הכספים שלה, בריאן אוסלבסקי, על כוונת החברה להגדיל את השקעותיה בחנויות הפיזיות שלה ובתשתיות.

 

 

מייסד אמזון ג'ף בזוס מייסד אמזון ג'ף בזוס צילום: רויטרס

 

 

שווי השוק של אמזון כיום הוא הגדול ביותר מבין כל החברות ועומד כעת על כ-816 מיליארד דולר נכון לשישי בבוקר. אבל שווייה היה גבוה הרבה יותר כמה שעות לפני כן - כ-840 מיליארד דולר מיד לאחר פרסום הדוחות - מספר שהחזיק עד שיחת המשקיעים. כל זאת אינו משרה ביטחון אצל המשקיעים, מבין כל חברות הטכנולוגיה, המניה של אמזון היא זו שהראתה הכי פחות יציבות. אמנם בטווח הארוך היא באמת הצליחה להתעלות על ביצועי כל המתחרות הישירות, אבל מדובר במניה שאינה מיועדת למי שמחפש ביצועים של קרן פנסיה, בשביל זה יש את זו של מיקרוסופט.

 

חוזה ענק של 10 מיליארד דולר עם הפנטגון

 

עם זאת, השנה הקרובה עשויה להיות אחת מהטובות בתולדותיה של אמזון בגלל מספר עסקאות, הגדולה שבהן היא הפעלת ענן המחשוב של הפנטגון בחוזה שהיקפו עומד על כ-10 מיליארד דולר לעשר השנים הקרובות. וזאת בלי לקחת בחשבון עלויות תפעול היקפיות שעשויות להגדיל עוד יותר את ההכנסות. היא גם מפעילה כבר את אתר אספקת הציוד המשרדי של ממשלת ארה"ב שמגלגל מיליארדים בפני עצמו. בנוסף היא גם החלה בשיווק של שרתי ענן עם תוכנת AWS מובנית למרכזי נתונים פרטיים של ארגונים שאינם יכולים להעביר את המידע שלהם לענן ציבורי בגלל רגולציה. בקיצור יש לה לאן לשאוף.

 

המודל העסקי של אמזון מתבסס על רווחים שנובעים מחטיבת הענן שלה, AWS. זו גם הפעם הצילה את שורת הרווח שלה וסיפקה לה את החמצן שלו היא נזקקת כדי לשרוד. כי עם כל הכבוד, יש מקום בו אמזון לא מצליחה לשפר את הביצועים - הקמעונאות הפיזית, החנויות. החברה רכשה את הול פודס בשנה שעברה בעסקת ענק של כ-12 מיליארד דולר והודיעה לפני מספר שבועות על הרחבת יוזמת אמזון גו לאלפי נקודות בשנים הקרובות. כל אלה מייצגים השקעות ענק, אבל הכנסות החנויות הפיזיות ברבעון האחרון של 2018 היו נמוכות יותר מאשר ב-2017. 4.4 מיליארד דולר לעומת 4.5 מיליארד דולר, ירידה של 3%. נתון שמדאיג מאוד את השוק.

 

אך מעבר לקמעונאות אמזון מתחזקת מספר פעילויות נלוות שנסמכות על היותה אתר מכירות. למשל הכנסותיה מפרסום הצליחו להפתיע. היא הצליחה להגדיל אותן כמעט פי 2 ביחס לשנה שעברה עם גידול של כ-95% לעומת הביצועים של התחום ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות עמדו על כ-3.38 מיליארד דולר לעומת 1.73 מיליארד דולר ב-2017. אמנם לא מדובר במספרים של גוגל או פייסבוק, אבל המגמה בהחלט שם ואין שום סיבה שהיא לא תמשיך לצמוח. אלה נובעים מחנויות צד שלישי שמוכרות את מרכולתן באמזון ושמשלמות לה כדי שתקדם את מוצריהן בעמודי החיפוש הפנימיים, בשירותי התוכן הנלווים שלה כמו גם בחנויות הפיזיות.

 

אגב, גם שירותי התוכן צמחו יפה עם הגידול במנויי פריים, לקוחותיה המועדפים של אמזון שזוכים גם לשירות הזרמת מוזיקה, וידאו וספרים דיגיטליים. אלה הציגו גידול של 26% בהכנסות שעמדו על כ-3.95 מיליארד דולר. ולסיום אמזון הצליחה להגדיל את ביצועי פלטפורמת המכירות שהיא מספקת לחנויות צד שלישי על גבי אתר המכירות הראשי. מדובר על היקף ההכנסות ממכירות המתבססות על עמלות שהיא גובה מכל מכירה, זו עמדה על כ-13.3 מיליארד דולר, זינוק של 27% ביחס לשנה שעברה.

 

לא מרשימים בשורת הרווח

 

אבל למרות זאת כשמסתכלים על שורת הרווח לעומת היקף ההכנסות הכולל מדובר בביצועים לא מרשימים בלשון המעטה. שורת הרווח של אמזון קטנה בהרבה מזו של מתחרה כגון מיקרוסופט שהציגה רווח נקי של יותר מ-8.4 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי על הכנסות של כ-32 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מאמזון שהצליחה להרוויח "רק" 3 מיליארד דולר מתוך היקף הכנסות כללי של כ-72 מיליארד דולר.

 

נכון ששתי החברות אינן חולקות את אותו מודל עסקי, אמזון היא חברת אינטרנט ומיקרוסופט נחשבת לחברת תוכנה בעיקר. אך לפחות חלק מהפעילות שלהן חופפת כגון אספקת שירותי מחשוב ענן למשל או ייצור חומרה. עסקי מחשוב הענן מהווים עניין חשוב מאוד עבור אמזון. היא עדיין מסתמכת על שורת הרווח של AWS, חטיבת מחשוב הענן כדי שתוציא אותה מהבוץ. וזו מצליחה שנה אחר שנה כבר יותר מעשור לצבוע את שורת הרווח של החברה האם בירוק. אבל היא מתחילה להאט, אם ניקח את מתחרה הישירה Azure של מיקרוסופט, זו הכניסה כ-76% יותר מאשר ברבעון הקודם. אצל אמזון הגידול עמד על 45% בלבד. מנגד יש לציין שמדובר בהכנסות שגדולות פי 3 מאלה של מיקרוסופט מבחינת היקף כספי.

 

אמזון מנסה כל הזמן לשחק על הדואליות הזו של עסקיה. מצד אחד היא קמעונאית שמתמחה במכירות של מוצרי צריכה ללקוחות פרטיים. מצד שני היא גם מציגה פן טכנולוגי חזק עם חנויות ללא קופות, משלוחים מבוססי רחפנים או רובוטים וסייענית קולית לקניות יומיות. היא גם חברת תוכן, יצרנית חומרה ובקרוב כנראה גם תציע שירותים פיננסיים ואולי אף ביטוחי בריאות. בסופו של דבר היא תנסה לשמור את המשתמשים שלה ככל שהיא תוכל במסגרת האקוסיסטם שלה. אבל בניגוד לפייסבוק שנדרשת לטריקים מלוכלכים כדי להגיע לאותה תוצאה, לקוחותיה של אמזון מוכנים אפילו לשלם לה על מנוי פריים כדי להיות לקוחות מועדפים. כל עוד היא תדע לספק להם את מה שהם רוצים בקלות וביעילות המצב ככל הנראה לא צפוי להשתנות כל כך מהר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x