דו"ח טכנולוגי
מגנגסטרית לדמות משפחתית: הרשת הסינית מחנכת את פפה החזירה
הדמות המצוירת נאסרה לפרסום וצונזרה בסין לאחר שהפכה לסמל אנרכיסטי - ועתה אומצה בידי עליבאבא לקידום ערכי משפחה מסורתיים; יחידות המשטרה ברחבי סין מתחרות מי תביא יותר לייקים; והמלון האוטונומי הראשון פיטר חצי מהרובוטים שלו
היא החלה כדמות ילדים, הפכה למייצגת של תרבות שוליים ועכשיו בדרך לחדור למרכז הקונצנזוס כגיבורה סינית אותנטית לכל המשפחה: פפה החזירה הבריטית עברה דרך מטלטלת בסין מאז התוכנית שלה הופיעה ב-2015 ב-CCTV, רשת הטלוויזיה הלאומית.
הדמות צברה פופולריות מהירה בסין, ולא רק בקרב ילדים. עבור קבוצה של צעירים בסוף שנות העשרה ותחילת שנות ה-20, רווקים וללא עבודה קבועה, היא הפכה באופן מוזר למייצגת של גישה אנטי-ממסדית שיוצאת נגד ערכי המיינסטרים. הצעירים הללו הגדירו את רצונם למרוד במסורת דרך שעונים וצמידים של פפה וקעקועים של החזירה. תרבות זו זכתה לכינוי Shehuiren, מילת סלנג בסינית לגנגסטר.
בסין יש אמנם מרחב מקוון תוסס עם טרנדים ואופנות אבל גם פיקוח מתמיד מלמעלה ששום דבר לא יוצא משליטה. אף שהתרבות המרדנית הזו לא היתה בעלת גוון פוליטי כלשהו, המרחב שניתן לה להתפתח בסין נסגר בבת אחת. בעקבות הפופולריות הגדלה, בשנה שעברה התגית ”פפה החזירה“ נעלמה מאתרים רבים ברשת הסינית ועשרות אלפי סרטונים בהם הוצגה דמותה נעלמו. החזירונת נכנסה אפילו לרשימה של נושאים מוקצים באתר הסרטונים הקצרים Douyin לצד הצגה של עירום, נשק, נשים שמתלבשות כגברים וכתות דתיות.
אך בתפנית מופלאה, חזרה פפה לככב ברשת הסינית בשבוע האחרון. סרטון פרומו שפרסמה חברת הסרטים של עליבאבא לקראת יציאת סרט חדש על פפה הפך ללהיט הגדול ביותר באינטרנט הסינית בימים האחרונים. הסרטון חמש דקות וחצי אורכו, נצפה מאות מיליוני פעמים מאז שפורסם בשבוע שעבר. בוויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, נצפו דיונים הנוגעים לפרומו יותר מ-1.3 מיליארד פעם.
הסרטון המלוקק אך החמוד מצמיד את פפה החזירונת חזק לערכי המשפחה הסינית, הכי רחוק מהתדמית החתרנית לה זכתה. הוא מתחיל בסב כפרי שמשוחח בטלפון עם נכדו החי בעיר. הסב מנסה לברר מה ירצה הנכד בתור מתנה לראש השנה הסיני שיחול בחודש הבא. הנכד מספיק להגיד רק ”פי צ’י” (השם הסיני של פפה) לפני שהשיחה במכשיר הסלולרי המיושן של הסבא מתנתקת. אז יוצא הסב למסע בין אנשי הכפר כדי לגלות מיהו אותו פי צ‘י. בערב החג הוא מציג למשפחה הנדהמת דגם ממתכת של ראש החזירה שיצר במסגריה לפי תיאור מילולי שקיבל מאחת מתושבות הכפר.
הסרטון הוויראלי הוא פרומו לסרט בשם ”פפה החזירה חוגגת את ראש השנה הסיני“, בו הדמות תדבר סינית ותחגוג כמתבקש את החג החשוב בלוח השנה הסיני. את הסרט מפיקה חברת הסרטים של עליבאבא ביחד עם Entertainment One, בעלת הזכויות הבריטית למותג, שמנייתה כבר זינקה בבורסה בעקבות ההצלחה המסחררת של הפרומו. הסרט יוצא בדיוק ביום שבו מתחילה בסין שנת החזיר.
חזרתה של פפה מדגימה מה צריכים לעשות מותגים זרים שרוצים להתחבב על השלטונות בימים אלו: למצוא שותף מקומי נכון (עליבאבא במקרה הזה), לאמץ בחום את המסורת הסינים ולחכות תזמון אידיאלי. אולי עוד יש סיכוי אפילו לפו הדוב, עוד דמות שעברה לא מעט צנזורה בסין בשל הדמיון לכאורה במראה החיצוני בינו לבין נשיא סין. למרבה הצער עבורו, אין בלוח השנה הסיני שנת דוב.
בין לבין הם גם תופסים פושעים
יחידת פיזור הפגנות שעולה על ציוד מלא בשלוש דקות, שוטרים שמנסים לאכול אינסטנט נודלס שקפאו בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות, מעצר של שיכור שמסרב לעבור בדיקת אלכוהול ומערכון על נהג קטנוע המשתמש בקסדה כסל קניות במקום לחבוש אותה; הסרטונים הקצרים הללו הגיעו כולם מיחידות משטרה רשמיות שונות בסין.
הסינים מכורים לאפליקציות סרטונים קצרים ומי שמנצלת זאת כדי לעשות יחסי ציבור מוגברים היא לא אחרת מהמשטרה הסינית. לפי מאמר שפורסם החודש בפורטל של המשרד לביטחון הפנים של סין, נכון לדצמבר היו ל-1,173 יחידות משטרתיות שונות בסין, החל ממשטרת התנועה, דרך בתי כלא ועד יחידות מיוחדות, חשבונות באפליקציית הסרטונים הסינית הפופולרית ביותר Douyin (הקרויה מחוץ לסין בשם טיק טוק). בחודש דצמבר לבדו נפתחו 175 חשבונות חדשים של יחידות משטרה סיניות. יחידות המשטרה הסינית פרסמו 13 אלף סרטונים במהלך דצמבר וקיבלו 4.8 מיליארד צפיות.
השימוש של יחידות המשטרה האזוריות בסרטונים קצרים מקבל עידוד מלמעלה, כדרך חדישה לתקשר עם הציבור. במקום להתחרות על מי תופס יותר פושעים, הפורטל של המשרד לביטחון הפנים מדרג את היחידות שהשיגו את המספר הגבוה ביותר של לייקים ועוקבים.
מעבר מהיר על טבלת יחידות המשטרה מגלה כי הומור עובד טוב יותר מאשר אקשן ומוזיקה. במקום הראשון בדירוג ניצבת יחידת המשטרה של העיר ספינג במחוז ג‘ילין בצפון מזרח סין עם 11.4 מיליון עוקבים, פי יותר משלושה ממספר התושבים שהיא משרתת. משטרת ספינג יצרה דמויות ויראליות של שני עבריינים זריזים שמדגימים סוגי פשעים שונים כמו ספסרות עד שהם נתפסים על ידי השוטר הטוב, הדוד דונג. לעומת זאת, יחידת הלוחמה בטרור של בייג‘ינג, שמציגה סרטוני אימונים מלאי ירי, הגיעה רק ל-3.3 מיליון עוקבים. בתחום המוזיקלי בולטת המשטרה של העיר לאנג‘ואו שמפיקה קטעי שירה של השוטרים אבל רושמת הצלחה חלקית עם 304 אלף עוקבים בלבד.
אך לא כולם כל כך מתלהבים מהחגיגה ובסין נשמעת גם ביקורת על הניסיון המשטרתי לשבור את הרשת. בעיתון הממשלתי Legal Daily פורסם מאמר שטען כי הסרטונים פוגעים במוניטין של עבודת המשטרה, מפרים את זכויות הפרטיות של החשודים ואפילו מדליפים על הדרך פרטי חקירה סודיים בלי כוונה, כי מה לא עושים בשביל לייק. בחודש שעבר ננזפו שני שוטרים במחוז אנחווי על כך שצילמו את עצמם לסרטונים עם פילטר של פני ליצן בזמן העבודה. נראה לי שנמצאה הסיבה האמיתית מאחורי האובססיה של הרשויות הסיניות עם יישום טכנולוגיית זיהוי פנים: מישהו צריך לעקוב אחרי המתרחש בזמן שבמשטרה עסוקים בצילומים.
קצרצרים
1. מלון הן-נא (ביפנית: המלון המוזר) באזור העיר נגסאקי בדרום יפן הוכר בידי ספר השיאים של גינס כמלון הרובוטי הראשון בעולם. כשנפתח ב-2015 הציגו בעליו חזון שאפתני: מלון בו רובוטים יבצעו את רוב העבודות - מנשיאת מטען דרך ניקיון ועד ערבוב קוקטיילים - בין השאר כדי להתמודד עם המחסור בעובדים אנושיים באזור הכפרי בו הוא ממוקם. אלא שדיווח של הוול סטריט ג‘ורנל מגלה כי המלון הוציא משימוש מחצית מ-243 הרובוטים שלו לאחר שהם יצרו יותר בעיות משהם פתרו. במקומם גדל צוות העובדים האנושי. הרובוטים בחדרים הופעלו בטעות על ידי נחירות והפריעו לאורחים לישון, הקונסיירז' הרובוטי לא ידע לענות על שאלות בדבר טיולים ואטרקציות והרובוטים נושאי המטען לא הצליחו להגיע לכל החדרים. אף אחד מהרובוטים לא הצליח להשתוות ברמתו לאלקסה או סירי, מה שעוד יותר הרגיז את האורחים. עובדי תעשיית המלונאות בכל העולם כנראה יכולים לנשום לרווחה, הם לא יוחלפו על ידי רובוטים בזמן הקרוב.
2. עד כמה מפותחת תרבות הדיגיטל בסין? לפי דו“ח של חברת המחקר App Annie, צרכנים סינים היו אחראים לכמעט 50% מהורדות האפליקציות בעולם ב-2018. הסינים גם היוו 40% מההוצאה הגלובלית על אפליקציות ב-2018, שעמדה על 101 מיליארד דולר. ההוצאה הסינית על אפליקציות עלתה בשנתיים האחרונות ב-140% לעומת עלייה של 70% בהוצאה של צרכנים סינים. הדו“ח מצביע על הנזק הכפול שיש לירידה בנתח השוק בסין עבור אפל. כאשר החברה מוכרת פחות אייפונים במדינה היא לא רק מפסידה הכנסות מיידיות, אלא גם מפסידה גישה להכנסות עתידיות גדולות משוק האפליקציות הגדול בעולם. האם בגלל זה הופיעו פתאום מחירים מוזלים לאייפונים בסין?
3. בסין גם ביקורת בענייני קולנוע יכולה להיות עסק מסוכן. הבלוגר המקומי יאנג וון כתב ב-2015 ביקורת נגד סרט בשם Goodbye Mr. Loser ובה טען כי יוצריו גנבו רעיונות מסרט אמריקאי משנות ה-80. מאמר הביקורת זכה להצלחה וקיבל מעל 100 אלף צפיות באפליקציית הרשת החברתית וויצ‘ט. בתגובה מפיקי הסרט תבעו את יאנג בטענה שעיוות את העובדות ותבעו ממנו 2.2 מיליון יואן בנזקים (1.2 מיליון שקל). עורכי הדין שלו טענו בתמורה כי מדובר בביקורת אומנותית המוגנת על ידי חופש הביטוי. אלא שחופש ביטוי בסין זה טיעון קצת חלש ובשבוע שעבר נודע כי יאנג הפסיד ואולץ לשלם פיצויים של 80 אלף יואן (43 אלף שקל). למזלו של יאנג, מעריציו הנאמנים נחלצו לעזרה וגייסו למענו את כל הסכום.