המהפכה הפמיניסטית של נטפליקס
נטפליקס, שחשפה באופן חריג את נתוני הצפייה בסרט "קופסת הציפורים", עשויה להפוך בלי להתכוון למובילת המהפכה הפמיניסטית בקולנוע ובטלוויזיה
נטפליקס שומרת את נתוני הצפייה שלה לעצמה, אלא אם הם מוציאים אותה טוב. זה בדיוק מה שקרה בשבוע שעבר, כשענקית התוכן פרסמה את נתוני הצפייה של הסרט החדש בכיכובה של סנדרה בולוק, "קופסאת הציפורים" (Bird Box) בהיקף של 45 מיליון מנויים צפו בבולוק בורחת ממפלצות מסתוריות בשבוע הראשון של הסרט בפלטפורמה, כמעט שליש מ-137 מנויי נטפליקס בעולם.
- נחתכה בשליש תוך חצי שנה? בגולדמן זאקס דווקא מאמינים בנטפליקס
- בנגישות וברגישות: נטפליקס ניצחה את הפיראטים בלי קרב
- נטפליקס מרוצה מהמנכ"ל: יקבל 31.5 מיליון דולר ב-2019
שובר קופות. אם מתרגמים את הנתונים הללו למחירי כרטיסים באולמות הקולנוע בארה"ב, מדובר בהכנסות של כ־400 מיליון דולר בשבוע — בלוקבסטר לכל דבר. מדובר גם בהצלחה עצומה אם לוקחים בחשבון את תקציב ההפקה - פחות מ־20 מיליון דולר. מצד שני, אם משווים את המספרים הללו לרייטינג טלוויזיוני, הרי שלנטפליקס יש הרבה לאן לשאוף —-אפילו טקס האוסקר המזדקן סוחף עדיין כ־30 מיליון צופים בארה"ב.
חשיפה גבוהה. סוזן בייר היא במאית ארט האוס דנית שזכתה ב־2010 באוסקר לסרט הזר, אבל הייתה לגמרי לא מוכרת לקהל האמריקאי. "קופסאת הציפורים", אותו ביימה, אולי לא יזכה אותה באף פרס, אבל הוא יוציא אותה מהאנונימיות. בכך מצטרפת באייר לקבוצה מאוד מצומצמת של במאיות - פאטי ג'נקינס ("וונדר וומן"), קתלין ביגלו ("מטען הכאב") ואווה דוברובני ("סלמה"), ששמן מוכר גם מחוץ לקהילת מבקרי הקולנוע.
שינוי מזערי. למעשה, למרות הרעש סביב תנועת Metoo בשנה באחרונה, מצבן של הנשים בהוליווד גרוע מתמיד. מחקר של בית הספר לקולנוע של אוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) מצא שמתוך 112 בימאים מאחורי 100 שוברי הקופות של 2018, ארבע בלבד הן נשים. ואולי אפילו יותר גרוע זה שהמספרים הללו לא השתנו מאז שנת 2007, אז החלה האוניברסיטה לעקוב אחר הנתונים.
שוברת שיויון. נטפליקס לא יצאה במוצהר לקדם נשים בימאיות, אין לה אף תוכנית גיוון גרנדיוזית והיא לא חתומה על שום הצהרה, אבל דווקא ממנה עשויה להגיע המהפכה. בעוד שבהוליווד המסורתית עדיין חוששים לתת לאישה לנהל תקציב של מאות מיליוני דולרים (אולי מפחדים שהן תוצאנה הכל על איפור ותלבושות?), המודל של נטפליקס מכתיב התמקדות בסרטים בתקציב קטן עד בינוני. בסקטור הזה יש ייצוג גדול יותר לנשים בימאיות, אבל לעיתים נדירות הם נכללים ברשימת שוברי הקופות ומקבלי הפרסים. לראיה, באייר היא לא סיפור ההצלחה הפמיניסטי היחיד השנה: "לכל הנערים שאהבתי" של סוזן ג'ונסון הפך מוקדם יותר השנה להצלחה כבירה עבור נטפליקס, שכבר הזמינה את סרט ההמשך.