הפרטיות המקוונת שרדה את 2018 בקושי; 2019 תהיה מבול של אבנים
בשנה הקרובה צפוי עולם הטכנולוגיה לחוות מגמות כעיכובים בפיתוחי רכב אוטונומי, האצת פיתוחי שליחים רובוטיים, התחזקות סין מול ארה"ב וקונסולידציה בתחום הסטרימינג; ואולם, הנושא הבעייתי ביותר הוא כוחן הטיטאני של חברות אינטרנט כפייסבוק, כש-2019 תהיה שנת מבחן גם עבורן וגם עבור הרגולטורים
עולם הטכנולוגיה הצרכנית פוסע לו מ-2018 אל 2019 ברגליים רועדות, כשכמעט לכל תעשייה ותחום יש סיבה לפחד: חברות האינטרנט למדו שיש גבול לאדישות הציבור והוא נחצה כשרשתות חברתיות משמשות להטיית בחירות; חברות המובייל למדו שצמיחת מכירות הסמארטפונים היא סופית, ושצריך להיערך להאטה; חברות אמריקאיות שתלויות בייצור סיני צריכות להיכנס לכוננות ספיגה בעקבות מדיניותו הנצית של הנשיא טראמפ; ותחום הרכב האוטנומי יצמח בקצב מרשים פחות משנדמה היה לפני שנה-שנתיים. אנחנו בכלכליסט בנינו סט של תחזיות, שמציגות את השינויים הבולטים בשוק הטכנולוגיה העולמי.
1. שנת מבחן למדיה החברתית
2019 תהיה שנה קריטית עבור פייסבוק, ולא רק בשבילה; בזכות כישלונות החברה לעצור גניבות מידע גדולות, ניצולו לתעמולה זרה והסטת דעת קהל במערכות פוליטיות, והפעולות הביזאריות שלה להסתיר את הכישלונות הללו, הבין כל העולם שיש פה צורך במבוגר אחראי. בכירי פייסבוק, ואיתה גם גוגל וטוויטר, העידו בפני הפלמנטים בארה"ב ובאירופה, הודו בטעויות והתחייבו שמעתה הדברים ישתנו מהותית.
בשלב זה, קיבלו הרגולטורים את דברי החברות, אך המצב יכול להשתנות בקלות: די בפרצת פרטיות גדולה נוספת, או הוכחה שחברות האינטרנט לא יכולות או רוצות להתמודד עם צבא הטרולים של פוטין ושאר מפיצי הפייק ניוז, והרגולטורים יהיו חייבים לפעול. לכן, יש להניח ש-2019 תקבע אם חברות שניזונות ממידע אישי יקבלו קולר חנק ממשלתי כמו שאני סבור שהיו צריכות לקבל מזמן - או שימשיכו לפעול כרגיל. לתחזית המלאה
2. מכת פייק ניוז ברשת הישראלית
2019 תהיה שנה קריטית במיוחד עבור הרשת הישראלית, בשל מערכת הבחירות הקרובה. בשנה החולפת התגלו רשתות בוטים שהפיצו פייק ניוז בטוויטר, פירגנו לראש הממשלה נתניהו ותקפו את רעייתו בצורה שנראתה חשודה. לפי כל היגיון, על כל רשת בוטים שהתגלתה בשירות חברתי יש כנראה עוד כמה וכמה שטרם נתגלו.
סקר שערכה בזק גילה שישראלים אמנם מודעים לבעיית הפייק ניוז ושחלה ירידה בשיעור צריכת החדשות במדיה החברתית - אך אין מענה אמיתי לבעיה הזו. הבחירות לרשויות המקומיות, שנערכו ברבעון האחרון של 2018, הראו שישנה פעילות זייפנים ורמאים, אך היקפיה היו שוליים מאוד. בחירות לראשות ממשלה, ובוודאי פה במזרח התיכון הטעון, בו איראן ורוסיה פעילות מאוד, ימשוך טרולים ופייקרים רבים, שיופעלו מטעם שחקנים מנוסים ורבי יכולת. לתחזית המלאה
3. הרכב האוטונומי יוריד הילוך
בשנה החולפת ארעו מספר תאונות בהן היו מעורבים כלי רכב עצמוניים, ומכונית אובר אף דרסה אישה למוות. בעקבות המקרה, נחשפו הקשיים של מפתחות הרכב האוטונומי ואפילו וויימו, מובילת הקטגוריה, הודתה שהאתגר גדול משנדמה.
וויימו השיקה באריזונה שירות מונית אוטונומית בתשלום, ראשון מסוגו בעולם, ויש להניח ששירותים דומים יופיעו השנה במקומות נוספים. ואולם, הדרך למוניות אוטונומיות בתפוצה רחבה היא עדיין ארוכה מאוד - ומהפכת הנהיגה העצמונית לא תפציע השנה. אישית, אני בעד: מספר התאונות, המגבלות הטכנולוגיות מראים שהיצרניות אינן בשלות, מה שמסביר את הסנטימנט הציבורי השלילי כנגד המכוניות הללו. לתחזית המלאה
4. השליח האוטונומי דווקא יתן גז
בעוד טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מלאה מהוות אתגר בעייתי, כלי רכב זעירים להעברת חבילות דווקא מתקדמים יפה; השנה נראה יותר ניסויים בתחום המשלוחים האוטונומיים. רוב החברות בתחום מפתחות שליחים גלגליים - מין מיקרו-מכונית אוטונומית - אבל יתכן שנראה בשורה גם בתחום השליחויות המעופפות; נאס"א צפויה לעבור לשלב הבא בניסוי מערכת הבקרה האווירית לרחפנים שהיא מפתחת. המערכת הזו היא תשתית לעולם בו אלפי רובוטים מעופפים מזמזמים במרחב הציבורי ובגובה נמוך יחסית, מבלי להתנגש זה בזה. אין עדיין פיתרון לבעיית האמינות שמאפיינת כלי טיס קטנים, אך חברות גדולות ועשירות עובדות על זה במלוא המרץ.
רכיבים אוטונומיים נוספים צפויים להופיע בעסקים, הן במערכים לוגיסטיים והן בחנויות למיניהן. זו מגמה מבורכת, שיכולה להקל על אנשים ולהוזיל עלויות תפעול עבור חברות; אני מקווה שהכלים האוטונומיים יזכו באבטחה הנדרשת - שכן די בהאקר אחד עם מחשב אחד כדי לגרום לתאונה בעייתית, כזו שעלולה להשפיע על השוק כולו. לתחזית המלאה
5. הסמארטפון ההיברידי יופיע ויאכזב
סמסונג, וואווי, מיקרוסופט ו-LG צפויות להציג השנה טלפונים בעלי מסך גמיש, כזה שנפרש ומכפיל את גודלו לתצורה של טאבלט קטן. החברות מהמרות על הקטגוריה הזו, הסמארטפונים ההיברידיים, כשלכל אחת סיבה אחרת: סמסונג רוצה לקדם את עסקי המסכים שלה, וואווי רוצה לחזק את המותג שלה במערב ולעקוף את סמסונג בטבלת המכירות וכן הלאה. ואולם, המכשירים הללו צפויים להיות מגניבים יותר למראה מאשר לשימוש - בשל מגבלות סוללה, ממשק וכמובן מחיר. לתחזית המלאה
6. שוק הסטרימינג יתנפח, ואז יתכווץ
תחום הצפייה הישירה בסרטים וסדרות יעבור תמורות גדולות ב-2019, עם כניסת שחקנים חזקים כאחים וורנר ודיסני. לצד נטפליקס וגורמים אחרים שפועלים בתחום, יהיו לצרכן יותר אפשרויות והתחרות תהיה קשוחה. אם לא די בכך, עלויות הפקת התכנים לא צפויות לרדת, וכל הפסד בשוק זה יהיה גדול מאוד. לפיכך, כנראה שבשנה הקרובה יחברו יצרני תוכן למפיצי תוכן, ונראה סימני קונסולידציה. לתחזית המלאה
7. סין תפרוץ קדימה, על חשבון ארה"ב
לאחר כמה וכמה שנים של שיפורים טכנולוגיים, יישורי קו וחיקויים, מצאה התעשייה הסינית את עצמה - וממשיכה להתבלט בשווקי טכנולוגיה רבים ומגוונים במערב, אם בהשקעות, אם ברכישות ואם במכירות. השנה נראה את המגמה הזו מתחזקת, בין השאר בשל הלחץ שייצרה מלחמת הסחר שיזם הנשיא טראמפ; הוא אילץ את השלטון הסיני להתאים עצמו, לייעל יתרונות כמו אוכלוסיית המדינה העצומה, ולהפוך לאיום כלכלי כמעט בכל זירה. לתחזית המלאה
ולקינוח: תקווה להתעוררות רגולטורית
התחזיות שלעיל נשענות על עובדות, טרנדים ומגמות; הייתי רוצה להוסיף להן משהו קצת שונה - משהו שאין לי כל דרך לדעת שאכן יקרה: תקווה לשינוי בתפיסות ופעולות הרגולטורים בעולם. בשנה האחרונה נכנסו לתוקפן ה-GDPR, תקנות הגנת הפרטיות באיחוד האירופי, שכוללות קנסות עצומים על פגיעה בזכויות הגולשים. ארעו מאז כמה מקרים שמהווים הפרה של התקנות, לפחות במבט ראשון, אבל עדיין לא ידוע על חברה גדולה שספגה קנס גדול או אפילו קרובה לקנס שכזה. הייתי רוצה לראות חברות טכנולוגיה נענשות, במסגרת חוקים שלא משאירים להן יותר מדי גלגלי הצלה. הייתי רוצה לראות את כוחן נחלש ביחס לכוחם של המשתמשים, שהוא כרגע אפסי להחריד.
והייתי רוצה לראות את הרגולטורים מבינים שזו העבודה שלהם; בשנה האחרונה התפכח הציבור והבין את הסכנה לפרטיותו וחופש הבחירה שלו - מחיר השימוש בשירותי מדיה חברתית חינמיים עולמיים. כולי תקווה שרגולטורים יוציאו את הראש מהאדמה וינערוהו עד שיצא כל החול מהאוזניים: הקהל כועס, הקהל מפחד, ולקהל יש סיבה טובה. ללא צעדים שקולים אך מהירים, בעלי אימפקט כספי גדול, לא ייפסק ניצול המשתמשים. צמצום הפרטיות ושימוש בפיד להשפעה על דעותינו הם חלק מחיינו בפייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואחרות, אך הדברת הפרטיות ושטיפת מוח הן כבר יותר מדי.
הפרטיות המקוונת נשחקה עד דק ב-2018, ואני מקווה שב-2019 היא תזכה להגנה הראויה. הרי מפיצי הפייק ניוז, המפרסמים ונבחרת הטרולים של פוטין לא מתכוונים לקחת שנת שבתון.