למה חיסלה פייסבוק כלי ייעודי לקידום שיח חיובי בין ימנים ושמאלנים?
הרשת החברתית פיתחה תכונה בשם Common Ground שנועדה לאפשר לבעלי דעות פוליטיות מנוגדות לנהל דיון מתון וקונסטרוקטיבי. ואולם, המיזם בוטל הקיץ, בעקבות מחקר פנימי שהראה את עומק הקיטוב בין הנצים - מה שהיה עלול לסכן את פייסבוק עצמה
- היי פייסבוק, הוציאי את האף שלך מחיי האהבה שלי
- פייסבוק שינתה את המדיניות: תאסוף מידע מיקום גם בניגוד לרצונכם
- מארק צוקרברג הפסיד השנה 17 מיליארד דולר
לדברי מקורות, היא עשתה שימוש בכמה כלים שנועדו להפחית את ה"תוכן הרעיל" ברשת החברתית ולעודד דיון תרבותי. זאת, בין השאר, באמצעות שינוי הדירוג של פוסטים בפיד באופן שיתעדף פוסטים שזכו ללייקים, תגובות ושיתופים מצד מתשמשים מכל הקשת הפוליטית. הבט אחר היה הורדה בבולטות של תגובות "שטנה" שמובילות לדיון שלילי.
ואולם, השקת התכונה בוטלה לבקשת סגן הנשיא למדיניות גלובלית, ג'ואל קפלן, אחרי שנחשף למחקר פנימי של פייסבוק לפיו משתמשים ימנים נוטים להיחשף פחות לעמדות פוליטיות מנוגדות ולהיות יותר מקוטבים מאשר משתמשים תומכי שמאל. קפלן, לשעבר בכיר בבית הלבן תחת הנשיא ג'ורג' וו. בוש ומהמנהלים השמרנים הבכירים בפייסבוק, טען שהמאמצים להפחית את הקיטוב יכולים לפגוע באופן לא יחסי בקולות שמרניים, להצית טענות על הטיה לרעתם ולחשוף את פייסבוק להאשמות של ביצוע הנדסה חברתית.
לדברי מקורות, קפלן טען שאפילו השם של התכונה, Common Ground (מכנה משותף), מתנשא, והוא פקפק בכך שגורמים חיצוניים יסכימו עם ההגדרות של פייסבוק לתוכן רעיל ותוכן שטנה. בהמשך, בכירים אחרים בהם המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג הביעו חשש שהפרויקט יפגע בהיקף הפעילות של המשתמשים, והוא בוטל. מפייסבוק נמסר בתגובה לוול סטריט ג'ורנל שהיא ממשיכה במאמצי המחקר שלה להתמודדות עם הקיטוב.
לא מדובר בנקודה היחידה בה השפיע קפלן על התנהלות החברה; לדברי מקורות, לא פעם יש לו מילה מכרעת בנושאים רגישים מבחינה פוליטית והוא השתמש בהשפעתו כדי לדחות או לחסל פרויקטים שעלולים היו להרגיז שמרנים. כיום, קפלן מעורב בכל החלטה לגבי תכונות חדשות בפיד – תחום שהיה שמור קודם לכן רק למהנדסים ולצוותי מוצר.
הישראלי הבכיר בפייסבוק, סגן נשיא מוצר גיא רוזן, שאחראי על תחום הבטיחות והביטחון בחברה, אמר לג'ורנל שהעובדים עדיין מתרגלים לשינויים של השנתיים האחרונות, שכוללים דיונים יזומים על השלכות פוליטיות אפשריות של החלטותיהם. "אנשים בצוותים שונים מתרגלים לכך שאנשי מדיניות ומוצר מעורבים בכל שלב בתהליך", הוסיף.