מנכ"ל גוגל: "הקאמבק של גוגל לסין? רק ניסוי"
פרויקט מנוע החיפוש המצונזר, שנועד לפעול תחת מגבלות הצנזורה הסינית, גרר ביקורות קשות על הנהלת החברה מבפנים ומבחוץ. עתה טוען סונדאר פיצ'אי שמדובר בניסוי בלבד, מבלי להרחיב או להסביר
מנוע החיפוש המצונזר שפיתחה גוגל לשוק הסיני היה רק "ניסוי" – כך אמר מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה, סונדאר פיצ'אי, לפי דיווח של בלומברג. בחודשים האחרונים הופיעה שורה של פרסומים על תוכניות גוגל לחזור לסין. הדיווחים אף עוררו מחאה נרחבה מצד עובדי גוגל ובכירי ממשל, בהם נשיא ארה"ב מייק פנס.
- מנכ"ל גוגל: "לא קרובים להשיק מוצר חיפוש בסין"
- גוגל בנתה "רשימות שחורות" עבור מנוע החיפוש הסיני שלה
- דיווח: גוגל מנהלת מגעים עם טנסנט ואחרות כדי לחזור לסין
באוגוסט אמר פיצ'אי שהחברה "לא קרובה" להשקת מוצר חיפוש במדינה . ואולם, בחודש שעבר דיבר המנכ"ל בשבח הפיתוח, ואמר שהוא למשתמשים מידע טוב יותר מהחלופות הקיימות. "מסתבר שנוכל להציג תוצאות ליותר מ-99% מהשאילתות", אמר פיצ'אי בכנס של מגזין Wired. "יש תחומים רבים שבהם נוכל לספק מידע טוב יותר מהקיים, כמו מידע על טיפול בסרטן. כיום אנשים מקבלים מידע על טיפולים מזויפים ואנחנו יכולים לספק מידע מועיל".
פיצ'אי הוסיף שמאחורי ההחלטה ליצור מנוע חיפוש מצונזר לסין עומד הרצון לחשוף את העולם ליותר מידע: "המשימה שלנו מחייבת אותנו לספק מידע לכל אחד, וסין היא 20% מאוכלוסיית העולם. אנשים לא מבינים את זה לגמרי, אבל אתה תמיד מאזן בין ערכים בכל מדינה חדשה. ערכים אלו כוללים גישה למידע, חופש הביטוי ופרטיות משתמשים, אבל גם ציות לחוק בכל מדינה. רצינו ללמוד איך זה יראה אם נהיה בסין, לכן בנינו את זה. לאור חשיבות השוק ומספר המתשמשים שיש במדינה, אנחנו מחויבים לחשוב ברצינות על הבעיה ולהסתכל על הטווח הארוך".
הצהרתו האחרונה של פיצ'אי, כך נראה, סותרת את הדיווחים ואף את הצהרותיו הקודמות בנושא. עם זאת, לפי בלומברג, פיצ'אי לא הרחיב הרבה מעבר לציון שמדובר בניסוי.