לא רק סלפי עם פילטר: אינסטגרם ככלי ניתוח להשקעה במותגי אופנה
מחקר של בנק UBS גילה קשר ישיר בין פופולריות של מותגי קמעונאים ברשת החברתית ובין שיעורי הצמיחה במכירותיהם; התופעה בולטת במיוחד במותגי יוקרה כגוצ'י, פראדה, איב סן לורן ודומיהם. התפוצה באינסטגרם יכולה להקל כך על אנליסטים ומשקיעים שמתעניינים בתחום
אינסטגרם יכולה לספק הרבה יותר מתמונות עם פילטרים ססגוניים: מחקר של בנק UBS השווייצרי גילה שלייקים לפוסטים ברשת החברתית מהווים אינדיקציה מצוינת למשקיעים שבוחנים חברות קמעונאות שונות.
- אינסטגרם תשתמש ב-AI לזיהוי בריונות ואלימות בתמונות
- מעצב, מקורב, מעורב: הכירו את אדם מוסרי, הבוס החדש של אינסטגרם
- לא מסתדרים עם צוקרברג: מייסדי אינסטגרם התפטרו
המחקר מצא קשר בין היקף החשיפה של מותגים באינסטגרם שבבעלות פייסבוק, ובין הפופולריות שלהם בקרב צעירים ובני דור המילניום. בנוסף, נמצא קשר מובהק במיוחד בתחום מותגי היוקרה: LVMH, גוצ'י, דיור, לואי ויטון ואחרים מקדמים מוצרים באינסטגרם, ומספר הלייקים עמד ביחס ישר להיקפי המכירות ב-76% מהמקרים שנבחנו. אפילו אם העוקב לא יכול להרשות לעצמו את המוצר, העניין שהוא מגלה בו מסייע בחשיפתו לאחרים ויכול להוות מכפיל מכירות.
גם שיטות השיווק של המותגים מושפעות מכך: לפי דיווח של CNBC, תקציבי השיווק הדיגיטלי של גוצ'י למשל צמחו מכ-30% ב-2016 לכ-55% ב-2018. המחקר של UBS ניתח את היקפי המכירות במשך השנתיים האחרונות שחיפוש אורגני בגוגל מהווה אינדיקציה טובה למכירות; ב-73% מהמקרים נמצא קשר ישיר בין חשיפת המוצר בתוצאות חיפוש ובין הצמיחה במכירותיו.
דור המילניום מהווה מטרה חשובה עבור מותגי היוקרה בשל הפופולריות של מוצריהם בקרב הצעירים האורבניים, שרבים מהם בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע לסביבתם. למשל, אוכלוסיה זו מהווה 65% ממכירות מותג איב סן לורן, 50% ממכירות גוצ'י ופראדה, ואצל לואי ויטון - כשליש מהלקוחות.
הקשר הישיר בין הפופולריות של המותג למספר הלייקים מובהק מאוד במקרה של גוצ'י, אך לא רק. לחברה היו כ-14.5 מיליון לייקים בספטמבר עם ממוצע של 162 אלף לייקים לפוסט. למותג דיור היו למשל כ-9.3 מיליון לייקים עם ממוצע של כ-63 אלף לפוסט באותה תקופה. ולפעמים מספר הלייקים הכולל לא רלוונטי, כמו במקרה של רולקס שם המותג אמנם גרף "רק" 1.1 מיליון מהם אך זכה לכ-112 אלף לייקים על כל פוסט.
משקיעים שמחפשים לשים את כספם על מותגי יוקרה מחפשים כמה שיותר נתונים, כשתחזיות הצמיחה קשות לניבוא; אופנה היא דבר דינמי מאוד, שמושפע מגורמים רבים שלא תמיד אפשר לחזות. המחקר של UBS מראה כיצד יכולה אינסטגרם להוות אינדיקציה משמעותית, אך לא כדור בדולח; בכל יום יכולים לחול שינויים רגולטוריים או טכניים במדינות שמייצרות את הבגדים, הפתעות אופנה וטרנדים יכולים להגיע מבתי עיצוב לא צפויים ועוד. לפיכך, בחירה במותגי יוקרה עשויה להיות השקעה פחות בטוחה משנהוג לחשוב.