אריק שמידט: "עד 2028 האינטרנט יתפצל לשניים"
מנכ"ל גוגל לשעבר חוזה כי בתוך עשור האינטרנט יסתעף לשני חלקים - חלק אחד בהובלת סין וחלק אחר בהובלת ארה"ב. לדבריו, המוצרים והשירותים הסינים יהיו מעולים "אך יש סיכון גדול שיגיעו עם מדיניות שונה שכוללת צנזורה ושליטה"
מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט חוזה כי בתוך עשור האינטרנט יפוצל לשניים: אחד בהובלת ארה"ב והשני בהובלת סין. שמידט חלק את החזון שלו באירוע פרטי שהתקיים ביום רביעי בסן פרנסיסקו ואורגן על ידי חברת ההשקעות וילג' גלובל. החברה מגייסת שמות גדולים בתחום הטכנולוגיה כמו שמידט, ג'ף בזוס וביל גייטס כשותפים ומשקיעה את הכספים שלה במיזמי הייטק בתחילת דרכם.
- יום הולדת 20 לגוגל: כך הפכה מפרויקט של סטודנטים לאימפריה
- אינוביישן אנדברס של אריק שמידט גייסה 333 מיליון דולר
- אריק שמידט מגיע לביקור בישראל - לקראת סיום גיוס של 300 מיליון דולר
שמידט אמר את הדברים בתשובה לשאלה של הכלכלן טיילר קאוון, שתהה מה הסיכויים שבעתיד האינטרנט יפוצל. "אני חושב שהתרחיש הסביר ביותר הוא לא בדיוק פיצול אלא הסתעפות לאינטרנט בהובלת סין ולאינטרנט לא סיני בהובלת ארה"ב", ענה. "אם מסתכלים על סין, ובדיוק הייתי שם, רואים שהיקף החברות שנבנות, השירותים שמוקמים וההון שנוצר הוא עצום. האינטרנט הסיני מייצג אחוז גדול יותר של התמ"ג הסיני מאשר הנתון המקביל בארה"ב, ובשני המקרים מדובר במספר גדול".
עוד הוסיף כי הודות לגלובליזציה הסינים יכולים גם לקחת חלק בתעשיית האינטרנט ולא לסמוך רק על ארה"ב. "אני חושב שנראה מנהיגות מעולה במוצרים ובשירותים מסין, אך יש סיכון גדול שהמוצרים והשירותים האלה יגיעו עם מדיניות שונה מצד הממשלה שכוללת צנזורה ושליטה".
ההערכה הזו של שמידט מגיעה בעוד שיורשו בגוגל, סונדר פיצ'אי, מעורר מחלוקת בשל האסטרטגיה של החברה בסין. לפי הדיווחים, גוגל עובדת על "פרויקט שפירית", שהוא גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שתהיה מקובלת על הרשויות בסין. ככל הנראה, הגרסה הזו תכלול אפשרות להעלים תוצאות מסוימות מהעמוד הראשון ואפילו דרך לחסום לגמרי תוצאות רגישות, כמו לדוגמה בנוגע למחאות לא אלימות.
עובדי גוגל התלוננו כי התכנית מעלה "בעיות מוסריות ואתיות", אך פיצ'איי אמר כי החברה מעוניינת לפעול יותר בסין. עוד ציין כי העניין נמצא "בשלבי גישוש כבר זמן מה" ונשקלות אפשרויות רבות.
באירוע בסן פרנסיסקו התייחס שמידט גם לנושאים אחרים, וקרא ליזמים לבנות מוצרים ושירותים שאינם רק ממכרים, אלא הם בעלי ערך. הוא אף הוסיף כי חברות רבות מדי מסתכלות רק על ההכנסות בטווח הקצר ומנסות לרצות את בעלי המניות, ולא בודקות מה הדבר הטוב ביותר עבור המשתמשים, הקהילה והבריאות ארוכת הטווח של החברות שלהם.
שמידט כיהן כמנכ"ל גוגל בין 2001-2011, ועד תחילת השנה המשיך לשרת כיו"ר של גוגל והחברה האם אלפבית.